De trektocht door de Markhavallei (Ladakh, India)

markha3.gif (1842 bytes) Klik op het kaartje als je een grote gedetailleerde kaart (23 Kb) wilt zien. Dit geldt ook voor de kleine foto's (thumbnails) hieronder.

Dit kaartje is een bewerking van het kaartje uit het gidsje van Chabloz en Cremieu

Algemene beschrijving

Dit is één van de klassieke trektochten in Ladakh, die geen overdreven moeilijkheden geeft. Deze tocht kan in acht dagen gedaan worden, maar wij hebben hem in negen dagen gedaan en daarbij een rustdag op de vlakte van Nimaling genomen (zevende dag). Deze route kan je vanauit Leh beginnen, door met een taxi naar Stok of Spitok te gaan. In Leh zijn voldoende trekkingbureau's te vinden om paarden, paardenmannen en een eventuele kok te regelen. Als je in Stok start, dan moet je in één dag van ongeveer 3500 meter naar de voet van de Stok-La. Dit kan problemen opleveren, als je nog niet goed geacclimatiseerd bent.
Als je in Spitok start, dan heb je twee dagen de tijd om aan de voet van de 4900 m hoge Gonda-la aan te komen. Dat hebben wij dan ook gedaan (ook al waren we al vier dagen in Leh op 3500 m). De klim vanuit Yurutse naar de Gonda-la en de afdaling daarna zijn erg mooi.

Gedetailleerde beschrijving

Deze trekking hebben wij (Riet, ik, een paardeman, een kok/gids en 3 paarden) uitgevoerd in juli 1996 en deze zag er als volgt uit :

dag 1

Met de taxi gingen we vanuit Leh naar Spitok, waar we kennismaakten met de paardenman en de gids. De bagage werd op de paarden geladen. Daarna staken we de Indus via brug over en liepen we een pad bovenlangs de Indus.

indus_2.jpg (12847 bytes) Grote foto is 108 Kb

Uitzicht op de bovenloop van de Indusrivier

We kampeerden in een zijdal (Zinchem)

dag 2

Van Zinchem liepen we langs de rivier omhoog naar de "vlakte" bij Yurutse (hier komt uit een ander zijdal het hoofdpad vanaf de Stok-La erbij).

vlakte_2.jpg (12249 bytes) Grote foto links is 101 Kb en rechts 98 Kb

links: De vlakte bij Yurutse onder de Stok- La

rechts: Uitzicht terug tijdens de klim naar de Gonda- La

v_gonda_2.jpg (12158 bytes)

Hierna volgden we een pad, dat zich langzaam omhoogslingerde. We zien een tent staan en we denken, dat dit het kamp van onze paardenman is. Maar als we daar aankomen, blijkt dat deze tent van een andere groep is. We moeten nog verder omhoog.. Tijdens de beklimming naar ons "echte" kamp enkele honderden meters hoger maak ik de foto hier rechtboven (met de andere tent in de diepte).
We kampeerden op ongeveer 4200 meter aan de voet van de Gonda-la. We zijn erg moe, omdat we nog niet goed aan de hoogte gewend zijn (ondanks ons 4 daags verblijf in Leh op 3500 m).

kamp_2.jpg (12386 bytes) Grote foto is 100 Kb

Uitzicht vanaf de kampeerplek op 4200 m met tent en Riet

dag 3

In de ochtend liepen we kreunend en steunend naar de pas, die geheel in de mist verkeerde. Van de passage over de pas heb ik dan ook geen geschikte foto. Na een pauze van een half uur liepen we het andere dal in. Langzaam trekt de mist  weg, omdat we onder de wolken komen. Dit dal is prachtig, doordat de lijnen van de bergwanden op elkaar uitkomen (zie foto)

shingo_2.jpg (12478 bytes) Grote foto is 113 Kb

Uitzicht op het dal met Shingo

We dronken nog wat in een van de tenten (een soort "consumptietent") op de foto en daarna liepen we langs een zijrivier van de Markha omlaag. Dit zijdal maakt nog erg veel bochten, maar het pad is eenvoudig te lopen. Na een lange dag lopen komen we in de Markhavallei aan bij onze kampeerplek bij Skiu. We kampeerden daar naast de Markha, naast een grote groep Belgen van ongeveer 10 personen.

dag 4

Deze dag liepen we weer langzaam omhoog langs de Markharivier. Onderweg maak ik de onderstaande foto van een bocht van de Markharivier.

markha01_2.jpg (12464 bytes) Grote foto is 125 Kb

Uitzicht op een bocht van de Markharivier van het pad bovenlangs de rivier

We kampeerden voor het dorp Markha.

dag 5

Vanuit deze plek liepen we naar een kampeerplek voorbij Hankar. Het pad langs de rivier loopt soms behoorlijk omhoog, om een kilometer verderop weer naar beneden te gaan. Soms moesten we door de bedding.

markha02_2.jpg (11086 bytes) Grote foto links is 91Kb en rechts 83 Kb

Links: Uitzicht op een vlakte met de meanderende Markharivier

Rechts: Uitzicht terug de vallei in bij de bovenloop van de Markharivier

markha03_2.jpg (11732 bytes)

De groep Belgen kampeert nog langs de rivier. We dachten weer, dat we er zouden zijn, maar onze gids heeft het kamp wat hoger boven het dal gemaakt. Het is een mooie rustige plek, waar de paarden goed kunnen grazen en waar ik uitzicht heb op de mooie rotsformaties.

rotsform_2.jpg (14184 bytes) Grote foto is 128 Kb

Uitzicht op de rotsformaties boven in het Markhadal

dag 6

We lopen een halve dag, omdat de afstand van deze kampeerplek naar de vlakte Nimaling niet zo ver is. Onze paardeman is zijn paarden kwijt, maar wij konden alvast op weg gaan. Onderweg hebben we even in de "consumptietent" (zie foto hieronder) wat gedronken.

tent_2.jpg (11907 bytes) Grote foto links is 84 Kb en rechts 96 Kb

Links: Uitzicht op de Kang Yaze (6400 m) met meer en "consumptietent" op de voorgrond

Rechts: Terugblik op de Markhavallei en de besneeuwde toppen van de Himalaya

uitz_himalaya_2.jpg (12903 bytes)

In de loop van de ochtend heeft de paardenman zijn paarden teruggevonden en hij komt ons met de bagage achterop. Die middag komen we vroeg op de vlakte Nimaling (4700 m) aan.

dag 7

Op deze dag hebben we een "rustdag" gehouden, waarbij het niet echt uitrusten was. We maakten een tocht van ongeveer drie uur omhoog vanuit Nimaling naar de rand (ongeveer 5000 m), vanwaar we op de 6400 m hoge Kong Yaze konden kijken. Na een lange pauze liepen we in anderhalf uur naar beneden. Een kudde dzo's (kruisingen tussen yaks gewone koeien) liep rond onze tent te grazen.

dag 8

In twee uur liepen we van Nimaling naar de 5150 meter hoge Kongmaru-la. Het was helder weer, waardoor we een goed uitzicht hadden. Daarna liepen we urenlang naar beneden en kampeerden we bij Sundo.

dag 9

We lopen van Sundo naar Hemis. Het laatste deel van het pad is erg gemakkelijk. Na het bezoek aan het klooster van Hemis werden we door een taxi uit Leh opgehaald

P. Chabloz & N. Cremieu

Trekking in the Indian Himalaya
Lonely Planet walking guide, 1986
ISBN 0-86442-093-5

Links naar homepages over deze trekking

- hier wordt nog aan gewerkt