De gids van het Drenthepad, streekpad nummer 6

Een rondwandeling door het Drentse landschap van 262 km

Deze wandelgids is een uitgave van het NIVON, waarin de Drenthse leden van het NIVON een rondwandeling door het Drenthse land beschrijven. Deze gids is een heruitgave, waarbij niet alleen de route aangepast is. Er zijn ook aan aantal literaire monumenten langs de route  geplaatst. Verder is de gids volgens de huidige standaard LAW gids uitgevoerd. Met kleurenfoto’s, waarbij de route is ingetekend op een gekleurde topografische kaart. De overzichtskaart is niet op een omslag of bladwijzer afgebeeld, maar het overzicht is in het boek opgenomen. Op de achterzijde van de omslag staat slechts een kleine overzichtskaart, waarbij opvalt dat het streekpad nummer 6 op een omgekeerd hart lijkt. Waar er langs de route een veer is ingetekend is er een literair kunstwerk geplaatst of te lezen. De Drenthse poëzie is als extra bijlage bij dit boek gevoegd, zodat je het met enige vertaalde termen nog eens thuis na kunt lezen. Een bezwaar van de losse bijlage is, dat het helaas gemakkelijk weg kan raken.

Ten opzichte van de oude gids op vallen de veranderingen op. Er zijn campings verdwenen en ook de andere LAW routes worden nu aangegeven. Er blijken ook nieuwe paddestoelen geplaatst te zijn en er worden meer horeca gelegenheden aangegeven. Deze bijzonderheden vallen onder de nieuwe opzet van de LAW gidsen. Deze nieuwe opzet maakt, dat de gidsen beter te gebruiken zijn dan de oude gidsen. Bij die oude gidsen moesten er nog allerlei ander boeken geraadpleegd worden, voordat je op reis kon gaan.

De totale lengte is van het Drenthepad is 262 kilometer. De route is verdeeld over 44 kaartsegmenten en 8 trajecten. De trajecten variëren in lengte van 21 tot 44 kilometer, een flinke wandeling die door veel wandelaars in 2 stukken of twee dagen geknipt zal worden, meer een weekend wandeling eigenlijk. Deze gids geeft u een aardige gelegenheid om het Drenthse land nu eens niet per fiets, maar te voet te verkennen. Daarom is dit boek een aanrader voor iedereen, die regelmatig in Drenthe komt.

Drenthepad, streekpad nummer 6
Uitgeverij NIVON, Amsterdam, 1999
ISBN 90-70601–69–9