Wandelgids Eifel

18 trektochten en suggesties voor een langer verblijf

'De Eifel' is er één, uit de Elmar wandelgidsen reeks. De auteur is Herman van Hilst, een Belgische wandelaar die al enige titels op zijn naam heeft staan. Het boek vormt een mooie aanzet voor het opzetten van een wandelvakantie in de Eifel, een middel gebergte in het westen van Duitsland. De Eifel gaat aan de west kant naadloos over in de Belgische Ardennen, een streek waar al veel over geschreven is. Maar voor de wilde Eifel, die ook al heel lang spaarzaam bewoond is geldt eigenlijk hetzelfde. Want er staat veel achtergrond informatie in dit boek over de historie van de streek en zijn bewoners.

Herman schrijft in deze gids, dat dit boek meer een aanleiding is om de streek eens wandelend te verkennen. Je vindt er dan ook geen uitgestippelde routes van de hand van de auteur, maar hij heeft dankbaar geput uit het grootte aantal uitgezette wandelingen in deze regio. Hij geeft bijvoorbeeld aan dat je de eerste dag van een van de 18 wandelingen, het zwarte driehoekje moet volgen en de tweede dag het rode rondje. Van deze 18 wandelingen zijn er 10 rondwandelingen en de overige 8 zijn lijnwandelingen. De wandelingen zijn verdeelt in 2 tot 6 etappes. De lengte van de etappes varieert van 10 tot 27 kilometer. De streek is met en zonder wandelingen afgebeeld, maar verwarrend is wel dat er pas later een uitleg over de afgebeelde kaart volgt. Dat de kaart bij iedere wandeling een andere schaal heeft, ervaar ik niet als storend. Het gaat daarbij ook meer om het overzicht en het idee dan om de exacte route. De auteur vertelt wat je zoal op een wandeling aan bezienswaardigheden en biologische verrassingen kunt tegenkomen. Hij staat verder ook stil bij de verschillende historische stadjes die je doorkruist of die je met een kleine omweg kunt bereiken.

Onder het kopje praktisch worden er bij iedere wandeling nog een aantal zaken opgesomd. Hierbij heeft Herman beschreven hoe je het startpunt kunt bereiken en welke kaarten er nodig zijn. Hij vermeldt ook de aard van het landschap en de mogelijkheden van het openbaar vervoer (OV). Wat mij opvalt is dat voor de Duitse Bundesbahn de lijnnummers belangrijker zijn dan de namen, bijvoorbeeld de lijn nummer 620, Trier - Koblenz. Verder vermeld de auteur terecht de buslijnen, die in de streek beschikbaar en voor de wandelaar van belang zijn. Ook worden er suggesties gedaan voor de etappe indeling van een tocht. Deze etappe indeling is veelal afgestemd op de overnachtingsmogelijkheden in de verschillende plaatsen. Tevens geeft hij de door de verschillende Verkehrs Vereinen georganiseerde tochten.

Van veel van de hierboven genoemde instanties, inclusief de DB stations, zijn in deze wandelgids de telefoonnummers opgenomen. Dat maakt een verzorgde indruk, maar is er tevens de oorzaak van dat de gids snel aan een verouderingsproces kan gaan lijden. De streek zal niet veranderen maar de nummers wel. Het boek is gezet in een magere maar strakke en moderne letter, met voldoende ruimte tussen de regels om de leesbaarheid te ondersteunen. Het boek heeft ook een handig formaat maar je zal het zo vlug niet mee willen nemen op een wandeling. Het is echter een goede reisgezel als je naar de Eifel op vakantie gaat. Het vormt dan ook een aardige aanleiding om de wereld eens van de wandelende kant te bezien.

Herman van Hilst
Wandelgids Eifel
Elmar, 1997