Een mogelijke rondwandeling vanaf Oudkarspel rondom de Slootwaardpolder (15 km)

wanlogo2.gif (16205 bytes)

Tekening van de wandelroute

Klik op de tekening rechts als u de gedetailleerde tekening (80 Kb) van Waarland (met een eventuele omloop langs de molen !) wilt zien

Deze pagina is ook via een redirect service te bereiken onder de volgende verkorte URL:

Lees ook het mooie verhaal van John Jansen van Galen in de de bijlage PS van Het Parool van zaterdag 30 augustus 2003

Algemene beschrijving

Inleiding

In de gemeente Harenkarspel ligt de Slootwaardpolder. Grote delen van de de dijken rondom de binnenzijde en de buitenzijde van de boezemwateren rondom deze polder zijn openbaar toegankelijk. Dat betreft met name de dijken aan de zuid- en de westkant van deze polder.
Een klein deel van de zuidkant van de noordelijke ringsloot is privé- bezit (boer Ruigrok) en daardoor was een rondwandeling tot nu toe niet mogelijk. Ook de spoorlijn aan de oostkant van de polder (de lijn Heerhugowaard- Den Helder) maakte tot nu toe het rondlopen moeilijk.

Let op!

Deze mooie rondwandeling is helaas voorlopig niet te lopen. De gemeenteraad heeft op 28 februari 2006 het raadsvoorstel aangenomen, dat de openbaarheid van de noordkant van de ringvaart, de Schagerwaardkade, zou opheffen. De publicatie van dit raadsvoorstel heeft uiteindelijk op 24 oktober 2008 plaatsgevonden.

Tegen de onttrekking aan de openbaarheid  is in november 2008 beroep aangetekend bij de rechtbank in Alkmaar door het Wandelplatform en de vereniging TeVoet.

Wij hebben begrip voor de privacy argumenten van de aanwonenden en we zullen in overleg met hen graag de mogelijkheden bespreken om overlast te voorkomen, als de rechter tot een voor ons positief besluit komt.

We hebben inmiddels veel getuigen en adhesieverklaringen ontvangen van wandelaars, die voor en tijdens onze wandelweekend in september 2003 de Schagerwaardkade hebben gelopen.

De laatste ontwikkelingen (10 augustus 2010)

Op 1 april 2010 heeft de rechtszaak van de vereniging TeVoet  en het Wandelplatform/LAW  tegen de onttrekking uit de openbaarheid van de Schagerwaardkade door de gemeente Harenkarspel  plaatsgevonden.

De rechter heeft uitgesproken dat de bezwaren van de wandelaars ongegrond zijn, omdat het een particulier belang is. Wij vinden wandelen een algemeen belang. De vereniging TeVoet heeft zich hier voorlopig bij de situatie neergelegd. Het Wandelplatform is in hoger beroep gegaan bij de Raad van State (bestuursrecht). Deze rechtszaak zal waarschijnlijk in 2011 behandeld worden.

Het Noordhollands Dagblad en Radio + TV Noord Holland hebben aandacht geschonken aan de situatie op 4 en 5 augustus 2010. Zie hiervoor:

Er kan een mooie rondwandeling gerealiseerd worden

In het kader van de "Groene Maand" heeft de vereniging TeVoet NH  gedurende 2 weekeinden van Fred Ruigrok (de eigenaar van het privé- stukje dijk) toestemming voor overpad verkregen. Die twee weekenden wilde de vereniging Te Voet NH laten zien dat er een mooie polderwandeling valt te maken vanaf Oudkarspel. Alleen voor de oostkant hebben we wat verharde en onverharde polderweggetjes moeten uitzoeken, om de rondwandeling compleet te maken.

Op zaterdag 6, zondag 7, zaterdag 13 en zondag 14 september 2003 kon u deze ronwandeling maken. De beschrijving van de wandeling en een kaartje kunt u vanaf deze pagina downloaden (in Zip formaat).

Op deze vier dagen was er om 11.15 uur ook een begeleide wandeling van eetcafé Moeder 's aan de Dorpsstraat 826. Vanaf omstreeks 11.00 uur bent u in dit café welkom.

De grote foto is 128 Kb

Foto 1. Het startpunt van de rondwandeling, Eetcafé Moeder's aan de Dorpsstraat 826

Foto: Fred Triep

Komt u met het openbaar vervoer? Om 10.04 uur vertrekt bus 155 vanaf Alkmaar NS en dan bent u omstreeks 10.37 uur in Oudkarspel (halte Barnewiel). Vanaf deze halte volgt u het voetpad tussen de huizen door naar rechts, u komt dan op Dorpsstraat uit. U moet daarna nog ongeveer 150 meter deze straat naar rechts inlopen om bij dit café uit te komen.

De tochtleiders zijn:

• zaterdag 6 september: Fred
  • zondag 7 september: Reneé
  • zaterdag 13 september: Jeroen
  • zondag 14 september: Fred

U kunt de route natuurlijk ook onbegeleid lopen, routebeschrijvingen en kaartjes liggen op deze dagen in eetcafe Moeder's.

Op het bijgeleverde kaartje is de wandelroute met rode stippen aangegeven. Ook zijn op dit kaartje extra lussen aangegeven voor die wandelaars die nog extra stukje willen lopen of die gebruik willen maken van de horeca in Zijdewind.
Overigens zijn op het kaartje ook de andere horecagelegenheden weergegeven.

Wat wil de vereniging Te Voet NH?

De vereniging Te Voet NH behartigt de belangen van wandelaars in Noord- Holland. Wij zijn een onderdeel van de landelijke vereniging TeVoet. Met deze wandeling willen we het waterschap Groot Geestmerambacht en de gemeente Harenkarspel laten zien, dat er met geringe aanpassingen een mooie rondwandeling te realiseren valt.
Welke aanpassingen zijn er nodig? Door de aanleg van 2 simpele voetbruggen over het noordelijke boezemwater kunnen wandelaars gebruikmaken van de openbare delen aan de noordkant van de boezem,  zonder dat ze over het privé- terrein van Fred Ruigrok hoeven te lopen. Deze mogelijkheid staat ook in het Wandelpadenplan Kop van Noord- Holland (zie literatuur). Er zijn ook nog andere opties.

Gedetailleerde beschrijving (voor de standaard route)

Op deze wandeling mag u geen hond meenemen. Houd er rekening mee, dat u tijdens de wandeling over enkele hekken moet klimmen.

0 km Vanuit het café gaat u rechtsaf de Dorpsstraat in. U loopt even later voor de Allemanskerk langs.

De grote foto's zijn respectievelijk 173 Kb en 128 Kb

Links, De Allemanskerk in november 2002, gezien vanaf de Dorpsstraat.
Rechts, De Allemanskerk in juni 2003, gezien vanaf de brug in de Middelkoogweg.

Foto's: Fred Triep

U vindt al snel een eerste groen bordje, met de tekst "Recreatieve wandeling Woudmeer". Soortgelijke bordjes kunt u de eerste 4 km volgen, tot aan de * in de beschrijving.

U steekt een straat over en vervolgt de Dorpsstraat tot voorbij café Knip. Ga dan rechtsaf de Woudmeerweg in. Enkele meters verderop gaat u rechtsaf een smalle asfaltweg in (bordje "Eigen Weg"). Deze loopt een stukje door.

De grote foto's zijn respectievelijk 113 Kb en 122 Kb

Links, Het begin van de "recreatieve wandeling Woudmeer" in juni 2003.
Rechts, De "recratieve wandeling Woudmeer" in november 2002.

Foto's: Fred Triep

Via een houten klaphekje komt U op een grasdijk. Na een kilometer kruist U een weg met fietspad en vervolgt u uw pad over de grasdijk.
Steek nogmaals een asfaltweg (Zutweg) over. Links ziet u een gemaal. Even verder passeert u een picknicktafel. Waar drie waterlopen samenkomen maakt de dijk een scherpe bocht naar links. Even verder komt u bij een houten brug

4,7 km  * Ga rechtsaf de brug over en ga aan de overkant weer naar rechts.

De grote foto's zijn respectievelijk 129 Kb en 120 Kb

Links, Het samenkomen van drie waterlopen, gezien vanaf het oude gemaal (vanaf het noorden) in juni 2003
Rechts, Het oude gemaal, gezien vanaf de zuidwestkant van de samenkomst van de drie waterlopen in november 2002.

Foto's: Fred Triep

Vanaf hier loopt de route een stuk langs de noordoever van de Ringsloot. De status van deze route is nog onzeker.
De smalle asfaltweg brengt u naar het oude gemaal (bord "Eigen Weg", "Verboden voor vrachtauto’s"). Links ziet u een modern gemaaltje met "automatische krooshekreiniger". Het weggetje eindigt even voorbij het oude gemaal bij een huis. Ga het hekje (pas op voor schrikdraad) door en ga over het grasdijkje langs het water verder. U passeert 2 huizen en 2 schuren.

U ziet rechts voor u weer een brug liggen over het boezemwater. Dit is de eerste van twee nog te passeren bruggen over de Ringsloot.

VANAF HIER ZIJN ER TWEE MOGELIJKHEDEN.

1. Het openbare pad vervolgt volgens de wegenlegger haar weg langs de noordoever. Bij het volgende huis langs de dijk heeft men de tuin ondoordringbaar uitgebreid naar de dijk en tot ‘Vogelreservaat’ verklaard. Via een kleine doorsteek via twee poortjes door de tuin aan de andere kant (links) van het huis kunt u deze hindernis omzeilen. Bij de volgende brug over de Ringsloot moet u voor deze wandeling dan oversteken naar de zuidoever. Sla daar linksaf en volg de zuidoever naar de molen.
Als u variant 1 wilt lopen, kunt u deze route nemen. In dat geval hoeft u niet twee keer de ringsloot over te steken. U blijft dan aan de noordkant van de ringsloot lopen tot aan de spoordijk. Volg daarna de beschrijving van variant 1

De grote foto is 119 Kb

Links, Het huis met de tuin, die door de eigenaar tot 'Vogelreservaat' is verklaard, gezien vanaf de overkant (zuidkant) van de ringsloot.

Foto: Fred Triep

De bewoner van het huis met de tuindoorsteek is echter niet enthousiast over de openbaarheid van het pad en doet soms schijnbaar moeilijk. Daarom zijn we blij, dat we dankzij boer Ruigrok voor de twee weekenden een alternatief hebben over diens land langs de zuidoever.

Voor dat alternatief lees hieronder verder !

2. Ga via de eerste brug naar de overkant en daar linksaf de dijk op. Vervolg uw wandeling over de dijk, waarbij u mogelijk enkele keren over een hek moet klimmen (of dat hek moet openmaken).
Het stuk dijk, dat u passeert bij de volgende boerderij (na de scherpe knik naar links van de dijk) is privé- eigendom van boer Ruigrok. Hij verleende ons voor deze gelegenheid toestemming voor overpad. Houd daarmee rekening en veroorzaak geen overlast.

Ter hoogte van de boerderij is er weer een brug over het boezemwater.(voor extra kilometers kunt u hier variant 1 kiezen) Negeer deze brug en vervolg de dijk. Na enkele bochten ziet u voor u een molen. Deze oudste molen van Noord-Holland werd recentelijk gerestaureerd en kreeg dit jaar zijn wieken weer terug.

De grote foto's zijn respectievelijk 191 Kb en 91 Kb

Links, Uitzicht vanaf het stukje privé- dijk van boer Ruigrok op de molen, die aan een andere bocht van de ringsloot ligt
Rechts, De herstelde molen aan de noordkant van de Slootwaardpolder

Foto's: Fred Triep

7,7 km Ga links voor de molen langs en sla rechtsaf een asfaltweggetje in. Dit loopt langs een brede sloot, de ‘Molensloot’. U steekt een bredere asfaltweg over en vervolgt uw weg rechts van de Molensloot. 200 meter voorbij de kruising ziet u links een dwarssloot en een kleine stuw. Steek de stuw over (pas op, stap hier voorzichtig!).

De grote foto is 99 Kb

Links, Reneé loopt voorzichtig over de stuw in de Molensloot naar de overkant

Foto: Fred Triep

Vervolg uw weg aan de overkant rechtdoor over een schouwpad op de rechteroever van de dwarssloot van de Molensloot. Steek een asfaltweg over en vervolg uw route, eerst over asfalt en verderop weer over gras. Bij de volgende asfaltweg gaat u rechtsaf. U komt langs ‘Manege Waarland’, waarna u het dorp Waarland binnen loopt.

"Manege Waarland" is op alle vier de dagen open en hier kunt u een consumptie gebruiken.

9,6 km Er komt nu een wat vreemde kruising (voor extra kilometers kunt u hier variant 2 kiezen). U gaat hier "rechtdoor" de "Veluweweg" in. U komt langs café "De Posthoorn" (links).

Tijdens de vier dagen, dat de rondwandeling gehouden wordt, kunt u ook het Molenhuijs Waarland bezoeken. Het is dan speciaal open van 13.30 uur tot 17.00 uur. Klik hier voor meer informatie over het Molenhuijs.
Om dit molenhuijs te bereiken kunt u het aparte kaartje van Waarland gebruiken. Volg dan de route met de groen stippen. De af te leggen afstand wordt nauwelijks groter, maar reken op 1 à 1,5 uur extra tijd voor het bezoek.

Voorlopig negeert u de zijstraten. Voorbij de zijstraat "Leiakker" houdt het trottoir op. U kunt dan het beste links lopen. In een bocht van de weg naar rechts gaat de "Veluweweg" over in de "Hogebrug". Bij een kruising met een bredere asfaltweg gaat u naar links en meteen weer links de weg in naar Recreatiepark "De Luwe Stuwe". Voorbij de receptie ziet u de dijk langs het Kanaal Alkmaar- Kolhorn.

Ook op dit recreatiepark zijn horecafaciliteiten.

11.2 km Ga op de dijk naar rechts naar de verkeersbrug. Over een smal paadje onder de brug (voorzichtig!) komt U op een asfaltweg langs het kanaal. Deze gaat over in een klinkerweg. Even verderop verlaat u de klinkerweg naar links, om de grasdijk langs het kanaal te volgen. Ga het houten hek over. Waar het kanaal zwak naar links buigt, gaat u weer 2 hekken vlak achter elkaar over.

De grote foto's zijn respectievelijk 90, 84  en 124 Kb

Links en Rechts, Uitzichten vanaf de grasdijk op het kanaal Alkmaar- Kolhorn in westelijke richting
Rechts, De schapen op de dijken vluchten weg, nadat we ze gepasseerd zijn

Foto's: Fred Triep

U vervolgt de grasdijk, die later een haakse bocht naar rechts maakt. De dijk loopt langs een zijkanaal, waarin enkele bootjes liggen.

De grote foto is 100 Kb

Links, Langs de grasdijk aan de oostkant van het zijkanaal liggen bootjes

Foto: Fred Triep

Na weer een hek komt u op een klein stukje asfalt. Enkele meters voor een kruising met asfaltweg gaat u linksaf een klein hekje over naar een grasdijk.

13,5 km Deze dijk maakt een bocht naar links en u loopt nu aan de overkant van het zijkanaal.

De grote foto is 81 Kb

Links, Uitzicht vanaf de westkant van de dijk op de bootjes aan de overkant  van het zijkanaal, genomen aan het eind van een novemberdag

Foto: Fred Triep

Klim nogmaals over een houten hek en vervolg de dijk. Aan uw rechterkant ziet u een "aangelegd" moerasgebied.

De grote foto is 35 Kb

Links, De zon gaat onder (november 2002), terwijl we vanaf de grasdijk uitkijken over het aangelegde moeras

Foto: Fred Triep

In de verte ziet u de Allemanskerk. De dijk maakt een bocht naar rechts en u loopt nu in de richting van de kerk. Blijf de dijk volgen tot u op de terp van de kerk stuit.

De grote foto is 74 Kb

Links, De ringdijk van de Slootwaardpolder stuit op de terp, waarop de Allemanskerk ligt

Foto: Fred Triep

Ga rechtsaf de dijk af en loop rechtsom om de terp rond het moestuintje en het kerkhof tot aan de vaart. Rechts ziet u een brug over de vaart van een asfaltweg. Neem nu het kleine paadje, dat naar links de terp van de kerk opgaat. U komt voor de Allemanskerk uit. Steek een van de twee bruggetjes voor de kerk over en even later staat u weer in de Dorpsstraat van Oudkarspel. Ga hier weer linksaf, 300 meter verder bent u weer bij het startpunt.

14,9 km Einde van de rondwandeling

Gedetailleerde beschrijving (van de varianten voor extra kilometers)

De hierboven beschreven wandeling is ongeveer 15 kilometer lang. Voor wie een bezoek wil brengen aan de dorpsherberg ‘Landmans Welvaren’ in Zijdewind en/of er enkele mooie kilometers aan toe wil voegen, volgen hier 2 varianten die op het kaartje met paarse stippen zijn aangegeven.

variant 1.       Via Zijdewind en De Weel

Ga linksaf de brug over en volg de dijk tot aan de spoordijk. Sla daar rechtsaf en volg een asfaltweggetje evenwijdig aan het spoor tot een kruising. Ga hier links de spoorweg over Zijdewind in, langs een camping (rechts) en over de brug over de Boomervaart tot een kruising. Ga hier rechts. ‘Landmans Welvaren’ ligt aan uw linkerhand.

Met sterke schoenen kunt u na het verlaten van het dorp, rechts de O-dijk van de Boomervaart opzoeken en volgen (hekken). Zonder sterke schoenen vervolgt u het asfaltweggetje.

Sla in De Weel rechtsaf. Steek de Boomervaart over. Negeer een kruising. Steek het spoor over. Negeer een weg van links. Bij de ‘vreemde kruising’ die hierna volgt bevindt u zich weer op de hoofdroute (beschrijving bij 9,6 km.). Sla hier linksaf. Dit alternatief is 1 km langer dan via de hoofdroute.

Vanuit De Weel kunt u ook verder langs de Boomervaart via alternatief 2. Dit kan niet meteen vanaf de brug. Kwam u over de dijk bij de brug, sla dan linksaf en op de T-kruising rechtsaf. Kwam u over het asfaltweggetje uit Zijdewind, negeer dan bij De Weel de afslag rechts naar de brug en loop rechtdoor.

variant 2.       Via de Weel, de Boomerpolder en Verlaat:

Bij de ‘vreemde kruising’ bij binnenkomst van Waarland (na de manege. Beschrijving hoofdroute bij 9,6 km) gaat u niet rechtdoor maar linksaf. Negeer een weg van rechts. Steek de spoorweg over. Negeer een kruising en loop via de brug over de Boomervaart De Weel binnen. Ga bij de T-sprong rechts. (Alternatief 1 sluit hier aan.)

Voorbij het laatste huis kunt u rechts via een soort ‘parkje in wording’ de O-oever van de Boomervaart bereiken (hekken). Volg deze. Hij buigt op een gegeven moment even naar de weg links van u, maar u blijft het dijkje volgen dat al gauw weer naar rechts buigt en langs een natuurreservaatje komt. Op de kruin blijvend, loopt u om het Boomerpoldertje en langs het Kanaal Alkmaar-Kolhorn naar de verkeersbrug bij Verlaat. Ga deze brug over en aan de andere kant meteen rechts een weggetje in langs de Z-oever van het kanaal. Via een spoorwegovergang komt u bij een kruising waar u rechtsaf slaat. Steek het kanaal over via de verkeersbrug. Door het eerste weggetje rechts te nemen komt u weer op de hoofdroute (beschrijving bij 11,2 km). Deze variant is 4,5 km lang en gaat voornamelijk over onverhard pad. Uw totale wandeling wordt hiermee een kleine 3 km langer, dus 18 km. Hetzelfde is het geval indien u variant 2 combineert met variant 1.

Kaartmateriaal

Stafkaart 1: 25.000:14D, Schagen

J. Beets en W.A. van der Vegte.
Wandelen in de Noordkop - Wandelpadenplan Kop van Noord-Holland
Projectbureau 'Het Blauwe Netwerk', februar 2001

Bereikbaarheid van Oudkarspel

1. Openbaar Vervoer

Voor de precieze tijden kunt u het beste de openbare vervoersinformatie (0900- 9292) bellen, een gratis reisadvies inwinnen op de 9292 website of de dienstregelingen (pdf formaat) van Connexxion (zie hieronder) bekijken

Buslijn 155

Vanaf Alkmaar NS naar Oudkarspel Woudmeer, uitstappen halte Barnewiel en dan nog 3 minuten lopen

dienstregeling op zaterdag

dienstregeling op zondag

Buslijn 130

Vanaf Alkmaar NS naar Wieringerwerf, uitstappen bij Noord- Scharwoude (sluis) en dan nog 10 minuten lopen

dienstregeling op zaterdag

geen bus

2. Met de auto

Vanaf Alkmaar/Haarlem/Amsterdam

Neem de oostelijke randweg bij Alkmaar (N 242),  volg die tot Noord- Scharwoude,  sla bij de sluis linksaf de N 504 in en ga bij het dorpje Oudkarspel rechtsaf bij de stoplichten.
* U komt dan in de Voorburgstraat. Bij de kruising met de Zaagmolenweg gaat u rechtsaf en een paar meter verder links de Dorpsstraat in. U ziet dan enkele meters verder op het eetcafe aan uw rechterkant.

Vanaf Alkmaar (noord) Volg de N 245 naar Schagen. Bij de kruising met de N 504 gaat u rechtsaf de provinciale weg in. Bij het dorpje Oudkarspel slaat u linksaf bij de stoplichten. (lees nu verder na * bij Alkmaar/Haarlem/Hoorn)

Vanaf Hoorn

Volg de A7 tot afrit 10, volg de N 241 naar Opmeer/Hoogwoud en rij door tot de kruising met de N 242. Daar gaat u linksaf, u volgt de N 242 tot Noord- Scharwoude en bij de sluis slaat u rechtsaf de N 504 in. Bij het dorpje Oudkarspel slaat u rechtsaf bij de stoplichten.
(lees nu verder na * bij Alkmaar/Haarlem/Hoorn)

Vanaf Schagen/Den Helder

Volg vanaf Schagen de N 245 richting Alkmaar. Bij de kruising met de N 504 gaat u linksaf de provinciale weg in. Bij het dorpje Oudkarspel slaat u linksaf bij de stoplichten
(lees nu verder na * bij Alkmaar/Haarlem/Hoorn).

Vanaf Den Oever Volg de A7 tot afrit 12, volg daarna de N 242 richting Alkmaar. Volg deze weg tot Noord- Scharwoude, sla  bij de sluis rechtsaf de N 504 in. Bij het dorpje Oudkarspel slaat u rechtsaf bij de stoplichten.
(lees nu verder na * bij Alkmaar/Haarlem/Hoorn)

Downloaden van de informatie over de wandeling

De routebeschrijving (in Word 97 formaat) en het kaartje (in GIF formaat) kunt u downloaden (ingepakt als ZIP bestand) vanaf deze homepage.

Links over wandelen in de buurt van Oudkarspel

• Het artikel van de journalist John Jansen van Galen (zaterdag 30 augustus 2003) in de PS van Het Parool

• De westkant van de route (van Oudkarspel naar Dirkshorn) is ook onderdeel van één van de landschapswandelingen van de Trouw.

Deze pagina is het laatst aangevuld op donderdag 29 april 2010.