Een rondwandeling van 11 km om het Zwillbrocker Veen (Du) en de Leemputten (NL) vanuit Zwillbrock

wanlogo2.gif (16205 bytes)

Kaartje van de rondwandeling om het Zwillbrocker Veen en de Leemputten

Tekening en Google Earth weergave  van de wandelroute

De kaart  links is ontstaan door een bewerking van de Mapsource kaart, waarop de GPS track van mijn Garmin GPS ontvanger stond.

De afbeelding rechts is de weergave van de track in Google Earth

Klik op de tekening of de afbeelding rechts als u de gedetailleerde tekening van de wandelroute wilt zien.

Gogle earth weegave van de wandeling

Algemene beschrijving

Deze rondwandeling heb ik met Margriet van K. gemaakt op vrijdag 25 april 2014. We hebben de rondwandeling gemaakt, nadat we kofie gedronken hadden op het terras van Hotel Restaurant Kloppendiek. Vandaar hebben we de rondwandeling gemaakt tegen de klok in.

Het terras van Hotel restaurant Kloppendiek

Links:  Hotel restaurant Kloppendiek in Zwillbrock
Rechts, De Franciscaner kerk tegenover Hotel  Kloppendiek

De Franciscaner kerk tegenover Kloppendiek

Het Zwillbrocker Veen ligt net over de grens in Duitsland. Het is het noordelijkste broedgebied van flamingo's in Europa. Deze mooie vogels broeden op het eiland midden in het meer en zij kunen vanauit de vogelkijkhut aan de noordkant met een kijker gezien worden. De Leemputten is een natuurgebied dat in Nederland ligt, tegen de grens met Duitsland aan.

De wandelroute kan in bepaalde delen van het jaar zompig zijn. Het oostelijke en het noordelijk deel van de wandeling loopt samen met het Lange afstandspad "Noaberpad" (LAW 10). Zie hiervoor het kaartje hieronder

Route van het Noaberpad

Gedetailleerde beschrijving van de route

We lopen vanaf het hotel restaurant Kloppendiek het fietspad op, dat het veengebied ingaat. Na enige tijd zien we links van ons de grote plas. Daar kunt u een voetpaadje naar links nemen om langs het water te lopen.

Uitizcht op het grote meer van Zwillbroker Venn

Uitzicht op het grote meer van het Zwillbrocker Venn

Even later komt dit paadje weer op het fietspad uit. Vervolg dit fietspad tot een kruising met een pad. Ga hier rechtsaf, u passeert nu de grens met Nederland. Bij de grens maakt het pad een knik naar links. U komt op de Holtenhoekseweg uit.

Volg deze asfaltweg ongeveer 100 meters naar rechts en ga dan naar links een weg (Zwolse Veenweg) in. Ga na ongeveer 100 meter een paadje naar rechts in. Loop dit pad uit tot het einde, de Professor Casimirweg. Ga hier linksaf.
Ga naar ongeveer 200 meter een pad naar links in. Volg dit pad tot het einde, u komt weer uit op de Zwolse veenweg uit. Ga hier rechtsaf en na ongeveer 25 meter weer linksaf een pad in. Volg dit pad tot het einde, u komt dan op de Tichelovenweg uit. Ga hier linksaf en volg de weg totdat u wee bij de Holtenhoekseweg uitkomt. Steek de weg over en neem hetzelfde pad terug naar het Zwillbrocker Venn, waarmee u hier heen gekomen bent.

Impressies van de wandeling door de Leemputten
Impressie van de leemputten01 Impressie van de Leemputten 2 Impressie van de Leemputten 3
Impressie van de Leemputten 4 Impressie van de Leemputten 5 Impressie van de Leemputten 6

U kruist het fietspad en komt op een onverharde weg uit, die aan de zuidkant van het reservaat de grens van Duitsland met nederland volgt. Ga hier linksaf en volg deze weg enige tijd. Na enige tijd passeert u een uitzichttoren, die aan de linkerkant van de weg ligt.

Het pad op de grens van Duitsland en Nederland

klik op de thumbnails voor de grote foto's

Links:  Het pad aan de zuidkant van het veengebied, dat op de grens van Duitsland en Nederland loopt
Rechts en helemaal rechts: Even van het pad naar links, in het veengebied, staat een uitkijktoren

Uitkijktoren links van het pad Uitkijktoren langs het pad

Neem hierna het eerste pad aan uw linkerkant. Vanaf hier kunt u de wit/rood markering van het Noaberpad volgen tot voorbij de vogelkijkhut. Vanuit de vogelhut kunt u het Flamingoeiland bekijken.

Flamingoeiland01

Links:  Het grote meer in het Zwillbocker Venn met het Flamingo eiland
Rechts, Op het Flamingo eiland zitten nu flamingo's en meeuwen

Flamingoeiland02

Voorbij de vogelkijkhut kunt u de route van het "Noaberpad" volgen. Die komt uiteindelijk ook in Zwillbrock aan. Het Noaberpad gaat bij de asfaltweg linksaf. Hier kunt u rechtdoor lopen, u komt dan bij de doorgaande weg door Zwillbrock uit. Als u daar  naar linksd gaat komt u weer bij Hotel restaurant Kloppendiek uit. Aan uw linkerkant ziet u dan nog de Franciscuskerk

Downloaden GPS gegevens en routebeschrijving (Word document)

Van deze wandelingen heb ik ook GPS tracks gemaakt. Deze kunt u krijgen in het GPX formaat. De track, het grote kaartje (JPG)  en de routebeschrijving (DOC)  heb ik als ZIP file verpakt, dat hier is te downloaden.

De beschrijving van alleen de rondwandeling als Worddocument (met kaartje) kunt u hier downloaden.

LAW 10, Noaberpad
Wandelen van de Dollard naar de Rijn langs de Nederlands-Duitse grens.
Nivon, 2011
ISBN :9789491142020

Interessante links

Interessante links over wandelen in de omgeving van Zwillock:

Deze pagina is nieuw aangemaakt  op dinsdag 9 december 2014.