Een voettocht in de Alpujarras (grotendeels over de GR 7/ E4) in zuid- Spanje

Klik op het kaartje als je een grote gedetailleerde kaart (214 Kb) wilt zien.

Dit kaartje is ontstaan door een grove bewerking van een klein deel van de kaart "La Alpujarra y La Costa" (zie kaartmateriaal).

Dit kaartje geeft nu nog alleen het traject weer, dat in 2008 is gelopen. Binnenkort komt er een kaartje, waar de hele route, die gelopen is, op staat

Algemene beschrijving

De Alpujarras is het berggebied (hoogte ongeveer 600- 1500 m) tussen de Sierra Nevada aan de noordkant en het kustgebergte in Zuid- Spanje. Het ligt tussen de Andalusische steden Granada en Almeria. De naam Alpujarras is waarschijnlijk afgeleid van het Arabische woord "al Busherat", wat betekent "het grasland". Het is een ideaal wandelgebied omdat er zowel gecultiveerde stukken (kleine lapjes grond met amandel, olijf of andere boomgaarden) als ruige berglandschappen op korte afstand van elkaar te vinden zijn. Daarnaast kan men bij helder weer de besneeuwde toppen van de Sierra Nevada of de blauwe Middellandse Zee zien. Het klimaat is er ook in de winter en het voorjaar zacht door de invloed van de Middellandse Zee en de afscherming van het koude binnenland door de Sierra Nevada.

Door de Alpujarras loopt de zuidtak van de GR 7 (een lange afstands wandelroute van Tarifa naar Noord Spanje). Ik heb de tocht over de GR 7 in twee perioden gemaakt.
1.    De eerste tocht van vier dagen (mei 2008) hebben we gemaakt als dagtochten vanuit Casa Rural El Paraje, een B & B ten westen van Berchules. De gemaakte tochten lopen voor meer dan 90 % over de GR 7 (E 4).
De dagtochten van dag 3 en dag 4 kunnen gemakkelijk op een dag gemaakt worden. Wij hebben dat niet gedaan, omdat we op dag 3 verkeerd liepen, waardoor we niet op tijd de bus terug vanuit Trevelez naar Berchules konden halen.

2.    De tweede tocht van 3 dagen (april 2009) hebben we gemaakt als dagtochten vanuit Pension Las Terrazzas de la Alpujarra in Bubión.

Gedetailleerde beschrijving

Ik heb deze tocht gemaakt met Marianne v.d. B, in twee perioden, namelijk in mei 2008 en april 2009. De beschrijving van de tocht heb ik gemaakt van oost naar west, niet in de volgorde waarin we hem gelopen hebben, maar in de logische opeenvolging als je de tocht achter elkaar doorloopt.

Eerste wandelperiode (mei 2008)

Op zondagavond 4 mei kwamen we met de bus van Alsina Graells vanuit Granada in Berchules aan.

Dag 1, dinsdag 6 mei 2008

Anita van El Paraje zet ons met de auto af in Yegen. Vanuit Yegen lopen we via Mecin Bombaron en Berchules terug naar El Paraje

We lopen door het dorpje Yegen, totdat we handwijzer zien van de GR 7. We verlaten dan de doorgaande weg en gaan linksaf het dorp uit.

De grote foto's zijn respectievelijk 207 Kb en 151 Kb

Links: De hoofdstraat van het dorpje Yegen
Rechts:We volgen de handwijzer die het pad wijst naar het dorpje Montenegro

Foto's: Fred Triep

We volgen een onverharde weg onderlangs de doorgaande weg naar het dorpje Montenegro. Onderweg hebben we fantastisch uitzichten op een bergachtige landschap met mooie erosipatronen (scherpe kammetjes en diepe dalen).

De grote foto's zijn respectievelijk 226 Kb, 282 Kb, 265 Kb  en 210 Kb

Links boven, links onder, rechts boven en rechts onder:

Impressies van het geërodeerde berglandschap ten zuiden van het pad tussen Yegen en Golco

Foto's: Fred Triep

Dan krijgen we een uitzicht te zien met het witte dorpje Colco halverwege de helling van de bergen en daar boven het stadje Mercina Bombardon.

De grote foto's zijn respectievelijk 201 Kb en 249 Kb

Links: UItzicht op Golco (onder) en Mercina Bombardon (boven)
Rechts: Erosiepatroon

Foto's: Fred Triep

Op weg naar Mercina Bombardon passeren we weer een aantal mooie erosiepatronen. Tijdens de klim omhoog naar Mercina Bombardon zien we het stadje boven zo'n erosiepatroon uitsteken.

De grote foto's zijn respectievelijk 250 Kb en 236 Kb

Links: UItzicht op door erosie gevormde kegels met daarboven het stadje Mercina
Rechts: Marianne loopt voor mij op het pad, dat een erosiepatroon kruist

Foto's: Fred Triep

We lopen Mercina Bombardon in en nemen de hoofdstraat naar rechts op zoek naar een café voor een kopje koffie. We passeren het stadhuis, maar vinden helaas geen café dat open is.

De grote foto's zijn respectievelijk 112 Kb en 159 Kb

Links: Op zoek naar een café in Mercina Bombardon, die open is, lopen we langs het stadhuis
Rechts: De fontein in de dorpsstraat van Mercina Bombardon

Foto's: Fred Triep

Daarna vervolgen we onze route over de GR 7. We verlaten het dorp en de route loopt nu omhoog de heuvels in. Vanuit de heuvels kijken we uit op het brede dal met onder ons Mercina. We lopen verder over een onverhard pad door de schaars begroeide bergen. Enige tijd later zien we het stadje Berchules in de verte liggen.

De grote foto's zijn respectievelijk 87 Kb, 140 kb, 79 kb en 118 Kb

Links boven: UItzicht op het dal, waarin Mercina Bombardon ligt
Links onder: We lopen vanuit Mercina Bombardon langzaam de heuvels onder de Sierra Nevada in
Rechtsboven en rechtsonder: Tijdens onze wandeling over de GR 7 vanaf Mercina zien we na enige tijd het stadje Berchules dichterbij komen

Foto's: Fred Triep

Later in de middag komen we in Berchules aan. Voordat we in het stadje aankomen zien we nog een ruïne van een huis, die bestaat uit een enkele muur met een raam er in.

De grote foto is 201 Kb

Links:De ruïne van een huis, bestaande uit enkel een muur met een raam er in

Foto: Fred Triep

Dan lopen we het stadje in. We lopen door de smalle straatjes van Berchukes en langs de kerk.

De grote foto's zijn respectievelijk 75 Kb, 132 Kb en 64 Kb

Links: Straatje in Berchules
Rechts: Het huis van een plantenliefhebber inBerchules
Helemaal rechts:
Kerk en pleintje in Berchules

Foto's: Fred Triep

We volgen de GR 7 tot over de brug aan het andere kant van het stadje. Daarna klimmen we over het voetpad omhoog naar El Paraje.
Gelopen afstand: 16 km

Dag 2, maandag 5 mei 2008

Vanaf El Paraje lopen we via een klein paadje de heuvel af naar de asfaltweg naar Berchules. We volgend deze weg een klein stukje en dalen dan af naar het dorpje Alcutar. Hier pakken we de GR 7 op, die vanuit Berchules naar beneden komt.

De grote foto's zijn respectievelijk 119 Kb en 173 Kb

Links: Straatje in Alcutar
Rechts: We kruisen de beek over een klein bruggetje

Foto's: Fred Triep

Daarna vervolgen we de GR 7 naar Narila.

De grote foto is 91 Kb

Links: Het rustige kerkpleintje van Narila

Foto: Fred Triep

Vandaar volgen we de GR 7 naar het dorp Cadiar, dat een schilderachtig wit dorpje is.

De grote foto's zijn respectievelijk 112 Kb, 113 Kb en 1123 Kb

Helemaal links en links: Straatje en plein in Cadiar
Rechts: De kerk van Cadiar

Foto's : Fred Triep

Na Cadiar lopen we door een lager gelegen landschap met olijfgaarden en heidevelden.

De grote foto's zijn respectievelijk 144 Kb, 139 Kb, 133 Kb  en 153 Kb

Links boven, links onder, rechts boven en rechts onder:

Impressies van het landschap met olijfgaarden en heideachtige vegetatie tussen Cadiar en Lobras

Foto's: Fred Triep

Terwijl we door een heideachtig landschap lopen, zien we het dorpje Lobras aan de overkant van het dal liggen.

De grote foto is 97 Kb

Links: Uitzicht op Lobras

Foto: Fred Triep

Even later lopen we het dorp Lobras in, waar ik het washuisje fotografeer.

Binnenkort kunt u ook op de onderstaande thumbnails klikken om de grote foto's te zien.

De grote foto's zijn respectievelijk 119 Kb en 61 Kb

Links: Washuisje in Lobras
Rechts: Interieur van het washuisje in Lobras

Foto's: Fred Triep

Daarna vervolgen we de GR 7 tot aan Timar. Daar verlaten we de GR 7. We lopen via een uitlooproute, bedacht door Anita en Walter van El Paraje, terug naar het casa rural. We passeren daarbij nogmaals een landschap met olijfgaarden en heidevegetatie.

De grote foto's zijn respectievelijk 87 Kb en 119 Kb

Links: Uitzicht op het dorpje Timar
Rechts: Glooiend landschap met heidevegetatie en olijfbomen

Foto's: Fred Triep

Daarna lopen we nog enige tijd langs een steengroeve, waar men druk bezig is.

De grote foto's zijn respectievelijk 97 Kb, 70 Kb  en 113 Kb

Links, rechts, en helemaal rechts: Op onze terugweg naar El Paraje bij Berchules passeren we een steengroeve

Foto's: Fred Triep

We komen weer uit op de asfaltweg onderlangs El Paraje. We volgend deze weg even in westelijke richting, totdat we bij de toegang van het casa rural komen. Een paar minuten later staan we weer bij ons overnachtingsadres.
gelopen afstand: 18 km

Binnenkort wordt de beschrijving hieronder aangevuld met meer tekst en foto's

Dag 3, woensdag 7 mei 2008

NB

De wandelingen van dag 3 en dag 4 kunnen gemakkelijk gecombineerd worden tot een tocht van 16 km. Wij hebben dat niet gedaan, omdat we tijd hebben verloren bij het deel van dag 3. Er was nog geen goede beschrijving van, maar als u de beschrijving hieronder volgt, kan de route wel in een dag gedaan worden.
De wandelroute van dag 4 ging over de GR 7, die het afgelopen jaar uitstekend gemarkeerd is (ook met veel kruismarkering bij de paden, waarin men niet moet inlopen).

Via een route bedacht door Anita en Walter lopen we bovenlangs de autoweg van El Paraje naar het dorp Juviles. Hieronder is de beschrijving van de route (geen onderdeel van de GR 7):

Volg vanaf El Paraje de weg naar de uitgang naar de asfaltweg. Volg de asfaltweg (op het geitenpaadje even boven de weg) enige tijd, totdat u rechts een weg ziet met 3 handwijzers. Ga hier de brede onverharde weg in, die rechts omhoogloopt. Deze weg spitst zich in twee brede onverharde wegen. Neem de linker weg (onderste weg) en vervolg die enige tijd. Bij de twee volgende Y splitsingen neem je steeds de linker (onderste) weg.
Je komt bij een oud huis uit. Ga, even voorbij het huis, links een klein paadje naar beneden. Je komt op een weilandje uit, waar geen duidelijk pad te zien is. Houd de helling aan je rechterhand en loopt langs de rechterkant van het weiland verder. Je maakt een bocht naar rechts en dan zie je weer een duidelijk pad. Volg dit pad. Je kruist een beek en daarna volg je hef pad omhoog tot een T splitsing. Hier ga je naar rechts en na ongeveer 200 meter bereik je weer een brede onverharde weg. ga hier linksaf en volg de weg gedurende enige tijd. De weg maakt een paar bochten en daalt langzaam. Bij een klein huisje is er een splitsing. Naar beneden (links) gaat een smaller pad, naar boven (rechts) de onverharde weg. Volg de weg naar boven en je komt op de GR 7 uit.

Op de kruising met de GR 7 gingen wij naar beneden naar het dorp Juviles. Als je door wilt lopen naar Trevélez (maar dan mis je het dorp Juviles), ga je rechtsaf de GR 7 op. In het dorp liepen we over de asfaltweg terug naar El Paraje.
gelopen afstand: 6 km + uitloop van 4 km (over de weg terug van Juviles naar El Paraje)

Dag 4, donderdag 8 mei 2008

We lopen over de weg naar het dorp Juviles en daarna via de GR 7 naar Trevélez.
gelopen afstand: 10 km + aanloop van 4 km (over de weg van El Paraje naar Juviles)

Tweede wandelperiode (april 2009)

Op zondag 26 april zijn we in de ochtend met de bus van Malaga naar Granada gereden en 's middags met de bus van Alsina Graells van Granada naar Bubión gereden.

Dag 5, dinsdag 28 april 2009

We nemen de middagbus van Bubion naar Trevelez. Daarna lopen we van Trevelez naar Busquistar. In Busquitar nemen we de avondbus terug naar Bubión.
gelopen afstand: 13 km (volgens gids, maar mijn GPS ontvanger geeft 18 km)

Dag 6, woensdag 29 april 2009

We nemen weer de middagbus vanaf Bubión en stappen in Busquistar uit. Dan lopen we van Busquistar terug naar Bubión.
gelopen afstand: 13 km

Dag 7, maandag 27 april 2009

We lopen van Bubión via Pampaneira naar Soportujar. Omdat we bang zijn de bus terug in Lanjaron niet op tijd te kunnen halen, stoppen we de wandelroute via de GR 7. Vanaf Soportujar dalen we via Carataunas af naar Orgiva, waar we aan het eind van de middag de bus terug nemen naar Bubión.
gelopen afstand: 11 km + afdaling van 7 km (van Soportujar naar Orgiva)

GPS gegevens van deze route

Tijdens deze voettocht heb ik met mijn Garmin EMap GPS ontvanger  tracks en waypoints opgeslagen. Dit materiaal is beschikbaar als mps file (Mapsource formaat van Garmin) en als gdb file (Garmin GPS database formaat).
Daarnaast kan ik de tracks en waypoints van Jan Warnink aanbieden, die de tocht van 23 t/m 28 november 2008 heeft gelopen. Ook dit materiaal is beschikbaar als mps file (Mapsource formaat van Garmin) en als gdb file (Garmin GPS database formaat)

GPS gegevens van Fred Triep Klik op het kaartje als je een grote gedetailleerde kaart (113 Kb) wilt zien.

Kaartje links: kaart van het deel van de Alpujarras rond de dorpen Berchules en Bubio, met de beschikbare tracks en waypoints van mijzelf.
De track bevat buiten het deel GR 7 van Yegen naar Soportugar ook nog extra materiaal (dagwandeling vanaf Bubion, afdaling Soportujar naar Origiva en een kortsluiting El Paraje- Juviles)

mps bestand

gdb bestand

GPS gegevens van Jan Warnink (gast) Klik op het kaartje als je een grote gedetailleerde kaart (113 Kb) wilt zien.

Kaartje links: kaart van het deel van de Alpujarras met de beschikbare tracks en waypoints van een andere wandelaar (Jan Warnink).

mps bestand

gdb bestand

Het traject zag er als volgt uit:

• Dag 1. Albuñuelas – Niguelas – Dúrcal

• Dag 2. Dúrcal – Niguelas – Lanjarón

• Dag 3. Lanjáron – Cáñar – Soportújar

• Dag 4. Soportújar – Bubíon – Busquistar

• Dag 5. Busquistar – Trevélez – Juviles

• Dag 6. Juviles – Cádiar - Berchules

Om de een of andere reden is de track van dag 1 wegggeraakt. Vanaf dag 3 zijn er waypoints opgenomen van de kaart Alpujarras Tour & Trail map van Discovery Walking Guides ltd. De nummers van de waypoints corresponderen met de nummers op de kaart.

Overnachtingsadressen langs de GR 7 in de Alpujarras

Tel +34 958 064 029
Mob +34 626 186 035

GPS: NB 36.96469   WL 3.20015

Op dit adres hebben we met veel plezier geslapen. Ik kan dit adres zeer aanbevelen. Anita en Walter zijn een Nederlands stel, die een aantal jaren geleden deze wijnboerderij hebben gekocht en helemaal omgebouwd hebben tot een B & B voor ongeveer 12 gasten. Ze doen veel om het de gasten  naar de zin te maken. Ze hebben leesboeken in het huis en bieden veel informatie over wandelingen (perfect verzorgd!), planten en de omgeving. Ze zijn ook bereid je naar een bepaald punt te brengen of op te halen, als dat voor een  wandeling nodig is.

Manuel en Janny Redondo

vakantiehuis in Bubion

Hotel Pension Las Terrazzas de la Alpujarra
Bubión
Website: http://www.terrazasalpujarra.com/eng/index.asp?secc=/terrazas/apartados/la_alpujarra
Tel +34 958 76 30 34
Ook op dit adres hebben we met veel plezier geslapen. Er is een gezellige gastenruimte beneden, waar het ontbijt is en waar je 's avonds rustig een boek kunt lezen, tv kijken of biljarten

Openbaar Vervoer

Het openbaar vervoer in de Alpujarras bestaat uit vervoer per bus. Je kan de Alpujarras per bus bereiken vanuit Granada of Almeria met de bussen van Alsina Graells. Op hun website kan je de dienstregeling van de bussen in de Alpujarras opzoeken.

De diensregeling van de busdienst Granada - Pitres - Alcutar (situatie april 2009) heb ik uitgewerkt als Excelbestand en als JPEG afbeelding. Om het grote plaatje te zien, klik op het kleine plaatje rechts.

Het kan zijn, dat de getoonde dienstregeling al weer verouderd is.

Kaartmateriaal

Uitgeverij Het Spectrum, 2000
ISBN 9789027480859

Bestellen of bekijken bij Bol.Com
Een leuk boek om te lezen, als je in de Alpujarras bent.
In "Een optimist in Andalusië" vertelt Chris Stewart, ex-drummer van Genesis, over zijn ervaringen in het warme zuiden van Spanje. Met veel humor maakt hij ons deelgenoot van zijn ontmoetingen aldaar.

Chris Stewart
Een papegaai in de peperboom
Uitgeverij Het Spectrum, 2003
ISBN 9789027479891

Bestellen of bekijken bij Bol.com
Dit boek is het vervolg op de bestseller "Een optimist in Andalusië", waarin Chris vertelt over zijn komst en eerste jaren in de ruige Zuid- Spaanse bergstreek. Een papegaai in de peperboom is met net zo veel humor geschreven.

Links

Op de volgende webpagina wordt meer informatie gegeven over de Alpujarras en wandelen in dit gebied:

• Hier wordt nog aan gewerkt

Deze pagina is het laatst aangevuld op vrijdag 29 mei 2009.

Voor aanvullingen en wijzigingen, stuur mij een email: