Wandelingen over de GR 223 (Tour du Cotentin), het kustpad rondom het schiereiland Cotentin (Normandië,  Frankrijk)

Klik op het kaartje als je een grote gedetailleerde kaart (200 Kb) wilt zien.

Dit kaartje is ontstaan door bewerking van het overzichtskaartje uit de topogids (zie figuur rechts)

Algemene beschrijving

De GR 223 is een LAW, die rondom het schiereiland Cotentin van Normandië langs de kust loopt. Het is een onderdeel van de E 9 (Europese wandelweg 9), de Europese kustroute die loopt van de baai van Biskaye naar Polen. Het pad volgt zo veel mogelijk de kust, maar het moet af en toe naar het binnenland afbuigen, onder andere in verband met privé eigendommen. De gids van deze Grand Randonnée beschrijft de tocht in één richting, namelijk vanaf Isigny -sur- Mer (even ten oosten van Carentan) tot aan Le Mont- St- Michel.

Gedetailleerde beschrijving

Van de GR 223 heb ik 6 stukken gelopen met Marianne van de R. De volgorde (met de cijfers 1 t/m 6), waarin deze hieronder zijn weergeven,  is de volgorde volgens de beschrijving van de gids. De stukken 1 en 2 hebben we gelopen in de richting van de beschrijving van de gids, de stukken 3, 4, 5 en 6 in de tegengestelde richting.

Donderdag 5 juli 2007 (dag 1 op kaartje)

We nemen omstreeks 12.00 uur vanaf Barfleur de bus naar Quettehou. Vanaf het centrale plein in Quettehou nemen we eerst de weg naar het zuiden en bij de eerste weg links lopen we naar de kust. Daar vinden we het kustpad, dat de kust volgt.

Links:  Het kustpad kruist een beekje via een houten bruggetje

Foto: Fred Triep

Bij het dorp St- Vaast-la- Hougue lopen we enige tijd tussen de achterkanten van de huizen en het strand.

Links:  Het kustpad loopt over een smal grasdijkje tussen een bedrijf en de zee
Rechts: Terugblik op de kade langs de baai, waarover de Gr 223 loopt

Foto's: Fred Triep

Dan gaan we door een straatje van het dorp St Vaast- la Hoguee. We passeren een klein kerkje, dat met zijn voeten in de zee staat.

Links:  Een klein kerkje staat op het uiterste puntje van St Vaast in de zee
Rechts: Het kleine kerkje van St Vaast bij de haven, gezien vanaf de dorpskant

Foto's: Fred Triep

We vervolgen de route langs de haven van St- Vaast. In de haven liggen enkele visserschepen en een groot aantal plezierscheepjes.

De grote foto links is 125 Kb

Links:  In de haven van St- Vaast- la Hogue liggen visserschepen en pleziervaartuigen

Rechts:  Video van het tillen van een boot uit de haven van St Vaast- La Hogue
(titel: Hoisting a boat from the harbour in St-Vaast-la-Hogue)
Video: Fred Triep

Dan lopen we enkele kilometers over een dijk die het achterland van het strand scheidt. Eerst zijn er nog wat huizen van het dorp, maar na enige tijd lopen we buiten het dorp.

De grote foto's  zijn respectievelijk 77 Kb en 50 Kb

Links:  Het kustpad loopt over een grasdijk langs de baai het dorp St- Vaast- La Hogue uit
Rechts: We lopen over een grasdijk, die van het dorp St- Vaast- La Hogue langs de baai naar het noorden loopt

Foto's: Fred Triep

Dan snijden we een schiereilandje af, door de straten van Reville te volgen. Het laatste stuk gaat weer langs de kust.

Links:  Bij het gehucht Landerer lopen we weer langs de kust

Foto: Fred Triep

Bij de haven van Barfleur komen we het dorp weer in. Bij de entree van het dorp maak ik twee foto's van het haventje.

Links en rechts: Impressies van het haventje van Barfleur, gezien vanaf de zuidoostkant van de haven waar het kustpad het dorp inkomt

Foto's: Fred Triep

Twee dagen ervoor maakte ik ook een foto van het haventje, maar nu met stralend mooi weer.

Rechts: Het haventje van Barfleur, gezien vanaf het punt waar de hoofdstraat op de kade uitkomt

Gelopen afstand volgens GPS:  1 km (van bus naar de route) + 17 km (route) Loopduur volgens de gids 4 uur 30 minuten

Woensdag 4 juli 2007
(dag 2 op kaartje)

Vanaf de camping "La ferme du bord de mer" even ten noorden van Barfleur nemen we het kustpad.

Rechts: Luchtfoto van de camping "La ferme du bout de mer", met op achtergrond de grootste vuurtoren van Frankrijk (Gattesvilles - Le phare)

Foto: onbekend fotograaf (gescande ansichtkaart, gekregen van de camping)

We nemen het pad in noordelijke richting. We hebben uitzicht op een fraai kustlandschap van stenen en een glinsterende zee.

Rechts: Het kustlandschap tussen Barfleur en de vuurtoren van Gattesville

Foto: Fred Triep

Na ongeveer een half uur lopen bereiken we de vuurtoren van Gattesvilles Le Phare. Ik maak foto´s van de grootste vuurtoren van Frankrijk. De dag er voor had ik de vuurtoren beklommen en van het balcon (meer dan 300 treden) had ik een aantal foto's gemaakt, waarvan later thuis een panoramafoto heb gemaakt.

Links: De vuurtoren van Gattesvilles
Rechts: Panorama-uitzicht vanaf het balcon boven op de vuurtoren over het land van de noordoostkust van Cotentin

Foto's: Fred Triep

Vanaf de vuurtoren buigt de kustlijn, we volgen nu het pad, dat in westelijke richting verder gaat.

Links:  Uitzicht op de vuurtoren bij Gattesvilles vanaf de noordkust van het schiereiland Cotentin

Foto: Fred Triep

Na enige tijd lopen we over een dam tussen een meer links van ons en de zee rechts van ons. Dan komen we bij een kleine uitstekende punt in zee, de Pointe de Neville. Hier zien we nog bunkers uit de tweede wereldoorlog.

Links en rechts: Impressies van de bunkers bij het Pointe de Neville

Foto's: Fred Triep

We vervolgen de onverharde weg, die op enkele honderden meters van de kust afloopt.

Links : We lopen over een onverharde weg, die enkele meters vanaf de kust parallel aan de kust loopt
Rechts: Uitzicht op het strand even voor La Fourquille

Foto's: Fred Triep

Dan komen we bij het haventje van Le Vicq. Het haventje is een flauwe baai, waarin bootjes aan de bodem van de zee verankerd liggen

Links: Impressie (panoramafoto) van de kust bij het gehucht Le Vicq

Even later lopen we tussen de kust (rechts) en een moeras (links).

Links: Voorbij Le Vicq passeren we een moeras
Kustlandschap tussen Le Vicq en Fermanville

Foto's: Fred Triep

Aan het einde van de middag bereiken we het dorp Fermanville. Daar nemen we de bus terug naar Barfleur.

Gelopen afstand volgens GPS:  20 km (route) +  1 km (van route naar bus) Loopduur volgens de gids: 4 uur 30 minuten

Vrijdag 6 juli 2007  (dag 3 op kaartje)

Met de auto zijn we van Barfleur naar Auderville gereden. Vanuit het dorp maken we een rondwandeling, waarbij we een deel van het kustpad in tegengestelde richting van de beschrijving lopen. Van de route lopen het deel van het gehucht La Roche tot even voorbij de zendinstallatie langs de noordkant van de kaap.
Vanaf de parkeerplaats in Auderville bij de kerk nemen we de weg die achterlangs de kerk afdaalt naar de kust.

Links : Vanuit het dorp Auderville kijken we naar beneden naar de kust bij Goury en de vuurtoren
Rechts: Straatje in het dorp Auderville

Foto's: Fred Triep

We komen dan bij het gehucht La Roche. Van daar volgen we het pad, dat naar het kleine haventje van Goury loopt. Op de T -splitsing, van waar af we het kustpad volgen staat een informatiepaal over het kustpad.

Links:  Paal bij kruising met roodwit markering en informatiebord over het kustpad

Foto: Fred Triep

We volgen het pad, dat naar het haventje van Goury loopt. We lopen langs de reddingsinstantie bij het haventje. In de zee staat een vuurtoren, die de drukke vaarroute rond de kaap voor de schepen ondersteunt met zijn lichtsignalen.

Links:De golven bij de Cap de la Hague breken op de rotsen, terwijl op de achtergrond de vuurtoren zichtbaar is

Rechts: Golven spatten uiteen op de rotsen bij de Cap de la Hague
(titel: The waves lash the stones at the Cap de la Hague (Normandy)
Video: Fred Triep

Dan volgen we een dijk van grote stenen in noordelijke richting. Voorbij de bocht van de Cap de La Hague lopen we in oostelijke richting.

Links en rechts: Het kustlandschap bij de Cap de la Hague met de vuurtoren

Foto's: Fred Triep

We passeren de semafoor, een zendinstallatie voor de zeevaart.

De grote foto is 69 Kb

Links:  De semafoor, die enkele kilometers ten oosten van de Cap de la Hague staat

Foto: Fred Triep

Voorbij de semafoor nemen we het eerste weggetje weer omhoog. We komen dan in het dorp St Germain de Vaux. Daar volgen we de straten, die ons terugbrengen naar het dorp Auderville

Gelopen afstand volgens GPS:  7,8 km ( waarvan een deel langs de kustroute)

Zondag 8 juli 2007  (dag 4 op kaartje)

We willen op deze mooie dag het pad langs de Nez de Jobourg lopen. Er rijdt in dit gebied geen bus, dus lopen we van Auderville de D 901 naar Jobourg. Dat is even 3,5 km afzien. Bij de tweede rotonde langs de weg door het dorp Jobourg, slaan we rechtsaf. We nemen een weggetje naar het gehucht Le Bouchard. Helaas is het moeilijk om een geschikt weggetje naar beneden naar het kustpad te nemen en daarom klimmen we de flauwe helling af (deze onderneming wil ik niemand aanbevelen!). Met enige moeite bereiken we het kustpad.

Vanaf daar volgen we weer de route van de GR 223. Het pad slingert zich langs de helling tot aan de Nez de Jobourg,

Helemaal links en helemaal rechts: Impressies van de wandeling over het kustpad ten zuiden van de Nez van Jobourg

Foto's: Fred Triep

Meteen rechts: panoramafoto van de kust ten zuiden van de Nez de Jobourg

Foto: Fred Triep

De wandeling langs de klifkust gaat steeds over een slingerend paadje, dat langs of bovenlangs de helling loopt. Het pad is nergens gevaarlijk, maar je moet natuurlijk wel uitkijken bij stukken pad langs de rand. Op de plek, waar de helling ingestort is, is het voetpad duidelijk omgeleid en het "verkeerde" pad afgesloten met een hek.

Links: Een stuk kustpad is afgesloten, omdat de helling geërodeerd is
Rechts:
Terugblik op het kustpad, dat zich over de helling slingert

Foto's: Fred Triep

Vanaf de Nez volgen we verder het kustpad tot aan het gehucht La Roche. Het pad loopt nu voornamelijk boven op de helling en sommige plekken zelfs op enige afstand van de kust.

Links: Het kustpad loopt tussen de struiken boven op de klifkust
Rechts:
Terugblik op de kust en de Baie Ecalgrais, met op de achtergrond de Nez de Voidries
Helemaal rechts: Terugblik op het kleine strandje langs de Baie Ecalgrais

Foto's: Fred Triep

Even voor het dorpje La Roche wordt de kust vlakker en het pad daalt af tot even boven zeeniveau. We zien in de verste weer de vuurtoren staan, die de drukke vaarroute rondom de Cap de la Hague bedient.

Links:  Vanaf de kliffenkust zijn we afgedaald naar het dorp La Roche. Op de achtergond is de vuurtoren te zien, die bij Goury in de zee staat

Foto: Fred Triep

In het dorp La Roche nemen we weer de weg omhoog, die we twee dagen eerder omlaag liepen. We bereiken weer het parkeerterreintje bij de kerk

Gelopen afstand volgens GPS:  16,7 km (waarvan een deel langs de kustroute)

Maandag 9 juli 2007  (dag 5 op kaartje)

In de middag zijn we met de auto vanaf een camping aan de noordkust naar Portbail gereden en daar hebben we een camping gevonden even ten zuiden van Portbail, die honderd meter van de D 650 ligt.
Aan het einde van de middag maken we een rondwandeling, die enkel kilometers de GR 223 volgt vanaf Lindbergh- Plage naar Portbail. We liepen eerst langs de weg vanaf de camping naar het strand en het laatste stuk naar Lindbergh- Plage over een duinpad, dat parallel aan die weg lag.

Links:  Uitzicht over zee (panoramafoto) vanaf het duin even ten noorden van Lindbergh- Plage
Rechts: Strand en duinen ten noorden van Lindberg- Plage

Foto: Fred Triep

Vanaf het uitkijkpunt volgen we een pad in noordelijke richting over de duinen. Na enige tijd zien we het estuarium bij Portbail, de Havre de Portbail verschijnen.

Links:  We lopen door de duinen bij Lindbergh- Plage in noordelijke richting
Rechts: Tijdens onze wandeling door de duinen ten noorden van Lindbergh hebben we uitzicht op het estuarium Havre de Portbail

Foto's: Fred Triep

Bij het estuarium dalen we af naar het strand. We volgend dan het strand langs de havenmond van Portbail. Dat levert mooie foto's op van zand, water en wolken, die hieronder worden weergegeven.

Links en rechts:  Impressies van het esturarium Havre de Portbail

Via een brug aan het eind van het estuarium kunnen we de baai oversteken en het dorp Portbail bereiken.

Rechts: Over een tegelpad lopen we langs de baai het dorpje Portbail in

Foto: Fred Triep

Na een bezoek aan het dorp steken we via dezelfde brug de baai over. We vinden aan de ander kant van de brug een klein paadje, dat ons door de duinen terugbrengt naar de camping.

Gelopen afstand volgens GPS:  onbekend

Dinsdag 10 juli 2007  (dag 6 op kaartje)

's Ochtends hebben we vanaf de camping ten zuiden van het dorp Portbail de auto genomen naar Portbail. Na het bezoek van de markt volgen we de route naar het dorp Cateret.

Rechts: Vanuit het dorp volgen we de route naar de kust, die over de brug over een inham van de Havre de Portbail gaat

Foto: Fred Triep

Op weg naar het strand passeren we een oud scheepswrak, dat naast de dijk op het strand ligt.

Links en rechts: Langs de dijk naar Portbail Plage liggen de resten van een oud schip

Foto's: Fred Triep

We volgen de weg tot aan La Plage, daar gaan we het strand op en even daarna weer de duinen op. Het pad loopt nu weer boven op de duinrand. We passeren een mooi oud huis, dat op de zeereep staat. Daarna lopen we verder over de duinrand.

Links: We lopen voorlangs een mooi oud huis, dat op de zeereep staat ten noorden van La Plage de Portbail
Rechts: Het pad loopt over de zeereep van La Plage de Portbail naar het noorden

Foto's: Fred Triep

Na 3 kilometer lopen bereiken we de eerste huizen van Barneville- Plage. We volgen nog een klein stukje de kustweg en dan slaan we rechtsaf een weg in om naar het binnenland te gaan. We lopen langs de Havre de Carteret (ook een inham van de zee zoals de Havre de Portbail) en komen het eind van de middag in de badplaats Carteret aan.

In de avond blijkt er een bus te gaan, die ons van Carteret terugbrengt naar Portbail.

Gelopen afstand volgens GPS:  12 km Loopduur volgens de gids 3 uur

GPS gegevens van deze route

Tijdens deze wandeling heb ik met mijn Garmin EMap GPS ontvanger  tracks en waypoints opgeslagen. Dit materiaal is beschikbaar als mps file (Mapsource formaat van Garmin), dat u  hier kunt downloaden.

Kaartmateriaal

IGN, Carte de Promenade 06
Caen Cherbourg- Octeville
schaal 1: 100.000
Institut Geographique National, www.ign.fr

Topoguide GR 223, Tour du Cotentin -  Carentan/ Cherbourg/ Coutances/ Granville /Mont-Saint-Michel
Federation Francaise de la Randonnée pedestre, 10e druk, september 2005
ISBN 2-7514-0073-6

Links

Op de volgende webpagina wordt meer informatie gegeven over Cotentin en wandelen op dit schiereiland:

Deze pagina is het laatst aangevuld op zaterdag 19 januari 2008.

Voor aanvullingen en wijzigingen, stuur mij een email: