Een voettocht langs de GR 5 in Noord- Luxemburg
(van Ouren naar Echternach)

gr5luxn2.gif (15368 bytes) Klik op het kaartje als je een grote gedetailleerde kaart wilt zien.

Dit is een bewerking van een deel van de toeristische kaart Ardennen (1:150.000) van Geocart

Algemene beschrijving

De GR 5 is een lange afstandspad, dat door Nederland, Belgie en Frankrijk loopt vanaf de Noordzee (Hoek van Holland) naar de Riviera (Nice) en in totaal 2250 km lang is. Van de trajecten van Lanaken naar Diekirch en  van Diekirch naar Schirmeck zijn in 1995  Nederlanstalige gidsen beschikbaar (zie literatuurlijst).
De GR 5 volgt in Luxemburg de locale Luxemburgse paden, namelijk:

• de Sentier de l' Our (vanaf Ouren naar Diekirch), gemarkeerd met een gele bol
  • de Sentier Maurice Cosyn (vanaf Diekirch naar Beaufort), gemarkeerd met een gele bol
  • de Sentier Ardennes Eifel (vanaf Vianden naar Echternach), gemarkeerd met een wit vierkant met daarop een groene driehoek
  • de Sentier de la Basse Sure (vanaf Echternach naar Wasserbillig), gemarkeerd met een gele rechthoek
  • de Sentier de la Moselle (vanaf Wasserbillig naar Remerschen), gemarkeerd met een gele rechthoek
  • de Sentier du Sud (vanaf Remerschen naar Rumelange), gemarkeerd met een gele rechthoek

Een kort verhaal over de wandeling langs de Sentier de l' Our vanaf Troisverges/Weiswampach naar Gilsdorf (bij Diekirch) stond in de rubriek "Routes van lezers" (Route 49, Ourpad) van Op Pad (zie literatuur)

Gedetailleerde beschrijving

In april/mei 2000 heb ik met een groep wandelaars (Anton, Gerrie, Hans, Harry, Henriette, Leny, Liza, Marianne, Mieke, Willy en Wim) een deel van het Luxemburgse traject van de GR 5 (Sentier de L' Our, Sentier de Maurice Cosyn en het stukje langs de Sentier Ardennes Eifel) gelopen.
In april/mei 2001 heb ik met een deel van die groep (Anton, Gerrie, Gerda, Hans, Leny, Marianne, Mieke en Willy) het traject van Echternach via Rumelange naar Angerville (ten westen van Thionville) gelopen.
In april/mei 1997 en in april 1999 heb ik het Belgische deel van de GR 5 gelopen. In oktober 2000 en in oktober 2001 heb ik het stuk van de GR 5 door de Kempen (Bergen op Zoom- Maastricht) gelopen.

Op zaterdag 29 april reden we met 4 auto's vanuit Nederland naar Troisvierges in Luxemburg. Die avond sliepen we daar in de jeugdherberg. Hieronder volgen de routegegevens per dag.

zondag 30 april 2000

Op deze dag liepen we een aanlooproute naar Ouren, dat via het openbare vervoer moeilijk te bereiken is. Vanaf Troisvierges liepen we de Sentier du Nord naar Wiswampach. De route was gemarkeerd met een geel ruitje. Vanaf dit dorp liepen we langs de Sentier de l' Our (gemarkeerd met een gele bol) naar Ouren.

petersk2.jpg (10312 bytes)

foto 1, De Peterskirche, even ten noorden van Ouren

We sliepen in het dorp Ouren in hotel Residenz.
gelopen afstand:  15 km (schatting)

maandag 1 mei 2000

Deze dag vervolgen we de wandelroute langs de GR 5. We lopen door het dorp Ouren en we steken de grens weer over naar Luxemburg.

marker2.jpg (7145 bytes)

foto 2, Even voordat we de grens met Luxemburg passeren, zien we dat op de goede route zitten

Het pad volgt het dal van de l' Our. Omdat er in dit deel van het Ourdal geen verharde weg loopt, volgt het pad de rivier op enige afstand.

padlangs2.jpg (8120 bytes)

foto 3 en 4, Impressies van het pad langs de l' Our

padlangs4.jpg (8931 bytes)

Op sommige plekken hebben we uitzicht op de rivier de L' Our. Even later moeten we weer over een kale helling een pad omhoog klauteren

bochtour2.jpg (7854 bytes)

foto links (5): Uitzicht op een bocht in de L' Our

foto rechts (6): Klauterpartij langs een kaalgekapte hellinF

kalehelling2.jpg (8427 bytes)

Bij de camping van Tintesmillen nemen we een pauze om koffie te drinken. We vervolgen het pad, dat steeds dicht bij de rivier blijft. Een paar honderd meter voor de brug over de l' Our naar Dasburg komen we op een asfaltweg. Deze asfaltweg volgen we ongeveer 2 km, waarbij we door het dorpje Rodershausen lopen. Daarna gaan we rechtsaf omhoog de helling op, terwijl de asfaltweg beneden langs de rivier blijft lopen. Na een tocht over de heuvel komen we in een andere bocht van de rivier weer op de weg, om daarna vrij snel weer omhoog te gaan Gedurende ongeveer een 1 km lopen we boven de weg om even later weer op de weg uit te komen. Daarna komen we in het dorpje Obereisenbach aan, waar we slapen in Auberge de la Vieille Chapelle.
gelopen afstand: 22,5 km

dinsdag 2 mei 2000

We lopen het dorp uit en we komen weer op de weg onderin het dal. Na de passage van een kleine beek volgen we het pad, dat de helling oploopt. Het pad klimt naar het dorp Wahlhausen. Vanuit dit dorp lopen we een pad, dat ons weer omlaag brengt naar de asfaltweg langs de l' Our. Nog geen kilometer verderop gaan we weer een pad in, dat omhoog gaat. We komen weer op de rand van het plateau en we genieten van de uitzichten over de l' Our. We lopen ongeveer 2 km parallel aan, maar boven de asfaltweg voordat we afdalen naar het dorp Stolzembourg, waar we in een plaatselijk cafe wat drinken. Daarna volgen we weer een pad omhoog, die ons naar het Bassin superieur brengt. Daarna volgt de route de asfaltweg, die onderlangs dit bassin loopt. We komen weer bij de rivier uit. Nu volgt nog een steil klim omhoog naar een bos. Nadat we dit bos doorgelopen hebben, komen we bij de stoeltjeslift uit boven Vianden.

kabelbaan2.jpg (8906 bytes)

foto links (7): Uitzicht op het dorp Vianden, vanaf het pad, dat onder de kabelbaan loopt
foto rechts (8): Uitzicht op het slot van Vianden tijdens de afdaling naar het dorp

kasteel2.jpg (9593 bytes)

Ik kijk uit op het kasteel. Vandaar lopen we een slingerpaadje omlaag naar de ingang van het kasteel. Daar begint een asfaltweg die naar het dorp loopt, waar we snel de jeugdherberg vinden. Die nacht slapen we in de jeugdherberg van Vianden
gelopen afstand: 23,3 km

woensdag 3 mei 2000

We houden een rustdag in Vianden. We lopen door het dorp, nemen koffie en gebak en we bezoeken het slot. Ik maak een aantal foto's in het dorp, in het slot en vanaf het slot van het dorp.

kasteel4.jpg (8259 bytes) vianden2.jpg (9310 bytes)

Impressies van het dorp Vianden met het slot

(foto's 9 t/m 16)

uitzicht_vianden2.jpg (9318 bytes)

kasteel6.jpg (8441 bytes)

vianden4.jpg (9058 bytes) huisvhugo2.jpg (9447 bytes) kasteel8.jpg (7862 bytes) gewelf2.jpg (10174 bytes)

donderdag 4 mei 2000

Vanaf de jeugdherberg pakken we de route weer op. We volgen de weg die omhoog loopt naar de plateaurand, waarbij we nog een mooi uitzicht op het kasteel hebben. Na enige tijd daalt het pad af en we komen op de asfaltweg onderin het dal. De route volgt daarna een pad dat dicht naast de asfaltweg loopt en daarna komen we weer op de weg. We lopen door het dorp Bettel. Na dit dorp verlaten we definitief het dal van de l' Our. We volgen een asfaltweg, die gedurende 2,5 km omhoog loopt en we komen in het dorpje Marxberg uit boven op het plateau. Nadat we dit dorp via een asfaltweg verlaten hebben, klimmen we via een onverhard pad omhoog naar het Kirchboesch. Door dit bos maken we een mooie tocht, waarbij we gedurende enige tijd over een kammetje lopen. Daarna dalen we af en komen we op de asfaltweg uit, die van Bettendorf naar Diekirch loopt. Bij de brug over de Sūre naar Gilsdorp steken we de rivier over om in Gilsdorf wat te drinken
Deze avond slapen we in een hotel in Diekich, dat we bereiken door vanaf de brug bij Gilsdorf het voetpad aan de zuidkant van de Sūre te volgen.
gelopen afstand: 15,5 + 1,5 km (aanlooproute naar Diekirch)

vrijdag 5 mei 2000

We lopen weer terug naar de brug bij Gilsdorf door het pad aan de zuidkant van de Sūre te nemen. Vanaf de brug vervolgen we nu de Sentier Maurice Cosyn, dat evenals de Sentier de l' Our met een gele bol gemarkeerd is.
Even buiten Gilsdorf nemen we een veldweg, die steil omhoog loopt uit het dal van de Sūre.

foto links (17) en foto rechts (18): Klim uit het dal van de Sūre naar het plateau ten zuiden van Gilsdorf

Boven op het plateau gaan we een bos in. We lopen over rotstrappen en daarna blijven we op niveau verder lopen, we passeren nog wat rotsformaties. Dan dalen we in een zijvallei van de Sūre af, kruisen de beek en daarna gaan we weer omhoog naar het dorpje Eppeldorf. We hoopten op horeca in dit dorp, maar dat blijkt er niet zijn. Op de bankjes in  het bushokje pauzeren we.
Vanuit dit dorp maken we nog een klim naar een hoger gelegen bos. In het bos  dalen we langzaam af. we komen in het dal van de Huschbaach. Om ons heen zien we fraaie rotsformaties. Dan bereiken we de eerste huizen van het dorpje Beaufort. Hier verlaten we het dal, omdat we deze nacht in de jeugdherberg van Beaufort gaan slapen. In dit dorpje maak ik aan het einde van de middag nog wat foto's.

foto links (19): Stadsgezicht van Beaufort met de kerk
foto rechts (20): Het kasteel van Beaufort

gelopen afstand: 15 km + 1,5 km (aanlooproute vanaf Diekirch)

zaterdag 6 mei 2000

Deze dag vertrekken we vroeg uit Beaufort. We dalen af in het dal ten westen van Beaufort en we vervolgen de route door het dal van de Haupesbaach. Het dal loopt tussen de steile rotswanden, die het dal omgeven en regelmatig passeren we d.m.v. een brug het riviertje.

foto's 21, 22 en 23: Impressies van het pad door het dal van de Haupesbaach

Tijdens onze wandeling kruist een hazelworm ons pad.

foto links (24): Een hazelworm kruist ons pad

We komen in het grotere dal van de Ernz Noire uit. Daar moeten we helaas enige tijd een drukke tweebaans autoweg volgen, die naar het noorden loopt. Gelukkig kunnen we voor het dorp Grundhof deze weg verlaten, we gaan dan aan de andere kant van het dal omhoog. We volgen een zeer aantrekkelijk pad onderlangs de klimrotsen van Berdorf.

foto's 25, 26: Het pad uit het dal van de Ernz Noire naar Berdorf loopt langs fraaie rotsformaties

foto 27: Ikzelf (Fred) kom omhoog klauteren tussen de rotspartijen

We hebben bij de klimrotsen een korte pauze gemaakt om naar de activiteiten van de klimmers te kijken.

foto links (28): Een van de mooie klimrotsen onder Berdorf
foto rechts (29): Twee klimmers aan het werk op de klimrotsen

Na veel bochten komen we in Berdorf aan, waar we op een terras wat drinken. Daarna lopen we aan de andere kant van het dorp het dal van de Aesbaach in. Ook dit dal is smal en we lopen tussen hoge steile wanden door. Voordat we het dorp Echternach bereikte, gaat de route eerst nog omhoog.

foto links (30): Langs grote rotsformaties lopen we het pad omhoog naar het plateau

Langs de rechterwand van het dal loopt het pad naar het plateau. Na een uitzichtpunt op het dorp maakten we een afdaling naar het dorp.

foto links (31): Uitzicht op het dorp Echternach en de Sint Willibrordusbasiliek

In het dorp genieten we nog even lekker van koffie en gebak op het terras, voordat de bus naar Ettelbruck vertrekt. Vanuit Ettelbruck nemen we de trein terug naar Troisvierges.
gelopen afstand : 15 km

Overnachtingsadressen langs het beschreven traject (Ouren- Echternach)

Heeft u ook adressen, die voor wandelaars over de GR 5 van belang kunnen zijn ? U kunt de adressen per email (fred@fredtriep.nl) of telefoon (020- 6155502) doorgeven. Ik ontvang ook graag wijzigingen, zodat ik deze lijst zo veel mogelijk up-to-date kan houden.

Op de adressen gemarkeerd met een * hebben wij geslapen.

Plaats Naam adres km buiten
tel 00352- 720158
fax 00352- 728735

Kaartmateriaal

Voor deze tocht zijn de volgende kaarten bruikbaar:

Topografische kaarten, schaal 1:20.000
  • R1: Clerve- Our (omgeving Clervaux)
  • R3 : Moyenne Sure- Our (omgeving  Vianden)
  • R6 : Basse Sure- Ernz Noire (omgeving Echternach)
Topografische kaarten, schaal 1:50.000
  • L1 : Luxembourg Nord
  • L2 : Luxembourg Sud

Topogids Noordzee- Riviera, Gr 5
Maastricht- Spa- Ouren - Diekirch (Lux)- 225 km
Grote Routepaden, september 1995

Traject Luxemburg- Lotharingen (Diekirch- Schirmeck)
Grote Routepaden, 1995

Moyen d'herbergement le long du sentier de GR 5 (Lanaken- Diekirch)
(een lijst van overnachtingsadressen langs de GR5)
SGR

Rubriek: Routes van lezers
Op Pad,

Interessante links

Op de homepage van Berry van den Biggelaar kan je veel informatie vinden over wandelen, overnachten en transport in Luxemburg.

Op de wandel en fietshomepage van Ant en Peter "Stappen en Trappen" vind je een routebeschrijving van een dagwandeling door "Petite Suisse" (Klein Zwitserland), vanaf Beaufort. Op de hiking site van Raymond Koome staat een dagwandeling vanuit Berdorf beschreven.

Deze pagina is het laatst aangepast op woensdag 21 januari 2015.