Een zevendaagse voettocht door "Le Crete Senesi" (Toscane, Italië)

door gastschrijver Jack Dekker
i.s.m Fred Triep

toscane2.jpg (44619 bytes)

Dit kaartje is een bewerking van de kaart uit de Bos Atlas.

Klik op het kaartje
rechts, als je een grote
gedetailleerde kaart
( 356 Kb) van de gelopen
route wilt zien

Het kaartjes rechts is een
uitvergroting van het kader
in de overzichtskaart links

map_lecrete2.gif (20341 bytes)

Dit kaartje is een bewerking van de
Carta Stradale Provinciale Siena (1:100.000)

Algemene beschrijving van het gebied

Le Crete Senesi is het gebied ten zuidoosten van Siena in de provincie Siena. Tussen Buonconvento en Rapolano terme kan men een oerlandschap vinden. Dit gebied, dat  heel toepasselijk Le Crete Senesi heet, is een maanlandschap van aaneensluitende bleke kleiheuveltjes en boomloze ravijnen. In de winter is het er koud en troosteloos, en voelt men zich er nog meer op een vulkaan. De bewoners noemen deze onvruchtbare kloven maligne crete. Sienese stadsbewoners houden van dit barre landschap maar de wanhopige boeren aanvaarden in toenemende mate subsidies van de europese gemeenschap om het land te egaliseren en er tarwe te verbouwen. Het landschap bestaat uit kale heuvels, de bovenlaag is weggespoeld door eeuwenlange zware regenval. De cipressen worden vaak geplant als bescherming tegen de wind.

Algemene beschrijving van de tocht

De door mij gelopen route heb ik samengesteld n.a.v beschrijvingen uit het boekje van Gillian Price (zie literatuur), kaarten en de beschrijving in de folder van het reisbureau Stap Reizen (folder 1998). De route komt voor een groot deel overeen met de door Stefano Ardito beschreven route van Florence via Siena naar Rome (wandeling via variante B, etappe 9 en een deel van etappe 10, zie literatuur).
Over het algemeen was het gebrek aan campings geen probleem. Wij hadden onze eigen tent mee en vroegen overal toestemming om te kamperen.
We hadden voor de wandeltocht door dit gebied voor 5 dagen gedroogd eten meegenomen. Echter op de route lagen ontzettend veel restaurants. Eigenlijk kwam je meer restaurants tegen dan dorpjes. Daarom zijn we steeds uit eten geweest en hebben we  het eten op de tweede dag al weggedaan, met uitzondering van een maaltijd die we voor nood bij ons hielden.

Gedetailleerde beschrijving

Op vrijdag 14 en zaterdag 15 mei stonden we op de camping bij Siena, nadat we met de moter uit Nederland waren gekomen.

zondag 16 mei 1999

Vanochtend zijn we uit Siena gekomen met de motor. We hebben de motor gestald bij de Abdij van Monte Olivetto Maggiore. Over de asfaltweg zijn we naar Chiusure gelopen. Het uitzicht op de omgeving en de abdij deed het lopen over asfalt vergeten. Daarna zijn we over een onverhard pad doorgelopen naar Buonconvento. Het was een behoorlijke tocht voor deze dag, omdat we laat gestart waren met onze voettocht. We kampeerden die avond boven op een heuvel bij een kruis. Onze wandeling kwam overeen met wandeling 9 uit de gids van Gillian Price. De rest van die middag zaten we heerlijk op het terras van hotel Percenna. Zij boden ons een een kampeerplek aan voor de terugweg.
gelopen afstand 10 km, duur ongeveer 3 uur

maandag 17 mei 1999

's Ochtends kocht ik een wandelkaart in het dorp Buonconvento. Daarna zijn we naar het dorpje Montalcino gelopen volgens een route, die met markeringen was aangegeven We hebben de tent vlak bij een huis met een vlak stukje grond neergezet. Montalcino is bekend om zijn wijn.
gelopen afstand 20 km, duur ongeveer 6 uur

dinsdag 18 mei 1999

Deze dag liepen we van Montalcino naar de Sant' Antimo. Nadat we wakker gemaakt waren door de eigenaar van het huis (hij was het er niet mee eens, dat we hier onze tent hadden neegezet), zijn we op stap gegaan. Vanuit het dorp zijn we langs de burcht gelopen. Daar konden we de weg oversteken en toen kwamen we op een V vormige kruising. We hadden gekozen voor de linkerweg naar omlaag, maar later bleek dat we rechts hadden moeten gaan.
Later zijn we teruggelift naar Montalcino om alsnog de juiste weg te nemen. Bij de eerste asfaltweg zijn we linksaf gegaan richting Villa a tolli. Door eeb bos zijn we naar de abdij San Antonio toe. Bij de kerk hebben we aan de informatiebalie gevraagd of we mochten kamperenn. Van de monniken kregen we een kampeerplek bij de kerk, waar we ook gebruik konden maken van water en de toiletten. Onze kampeerplek was een veldje beneden in de vallei, dat naast het watertje lag.
We liepen deze dag ongeveer de wandeling 10 uit de gids van Gillian Price.
gelopen afstand 14 km, duur ongeveer 5 uur

woensdag 19 mei 1999

Deze dag liepen we van Sant' Antimo naar Ripa d' Orcia. We zijn langs de prachtige olijfbomen voor de abdij gelopen. Daarna zijn we naar Castelnuovo gelopen. Daar hebben we onze route vervolgd naar Ripa d' Orca. Het pad liep gestadig omhoog. We moesten door een zijriviertje van de Orca waden, omdat over de stenen springen niet zou lukken.
Ripa d'Orcia leek op afstand een klein vestingsstadje, maar het bleek een hotel te zijn. Dicht bij het hotel stond een huis met appartementen. Wij vroegen de eigenaar van die appartementen of we daar mochten kamperen. Dat wilde hij niet. De eigenaar van het hotel had er geen probleem mee, als we op zijn land kampeerden. Hij wilde echter geen water geven of thee serveren. Gelukkig stond verderop langs de weg een kraan op het erf van een huis, waar we water konden tappen. Vanuit het hotel liepen we om de hoek naar rechts en vandaar gingen we omhoog, waar we een goede kampeerplek vonden.
gelopen afstand 12 km, duur ongeveer 4 uur

donderdag 20 mei 1999

Deze dag liepen we maar een kleine afstand,  we liepen naar Bagno Vignoni. Onderweg hadden we ook nog wat regen. Er zou onderweg ook nog een warmwaterbron zijn geweest, maar die hebben we gemist. In het dorp kampeerden we op een plek voor campers. Voorbij de eerste winkel in het dorp, nadat we het dorp in waren gelopen, vonden we het bord dat het 'camper' terreintje aangaf.
gelopen afstand 5 km

vrijdag 21 mei 1999

We liepen eerst van Bagno Vignoni naar Alto Vignoni, dat is een hoger gelegen oud dorpje met een prachtig uitzicht.Het dorpje bestond uit drie huizen, een kerk, een toegangspoort en een toren. Vandaar liepen we over weggetjes naar San Quirico. Daar bezochten we de Horti leonini en daarna zaten we nog even op een terras. Door tijdgebrek moesten we hier de voettocht (die verder doorloopt naar Pienza) afbreken. Om 14.00 uur namen we de bus terug naar Buonconvento, waar we de tent weer bij hotel Percenna hebben gezet.
gelopen afstand 7 km, duur ongeveer 3 uur

zaterdag 22 mei 1999

We liepen van Buonconvento terug naar de Abdij van Monte Olivetto Maggiore. De tocht omhoog naar Chiuse viel ons nu tegen. Dit stuk was echter wel het mooiste gedeelte van de gehele tocht. We kwamen om 1 uur in Chiusure aan, waar we nog even op een terras gingen zitten. Die middag reden we met de motor vanaf de abdij terug naar Bagno Vignoni, waar we de rest van de vakantie gekampeerd hebben.
gelopen afstand 10 km, duur ongeveer 3 uur

Kaartmateriaal

IGM 121 IV SO Asciano
IGM 121 III NO Buonconvento
IGM 121 III SO Montalcino
Ook bruikbaar is de kaart :
La Carta dei Sentieri della Provincia di Siena, schaal 1:150.000

Stefano Ardito
A piedi da Firenze a Siena e a Roma- 29 tappe nella natura e nella storia della Toscana e del Lazio
Quaderni Turistici,

Reisgids Toscane
ANWB actief en anders
ISBN 9018007757

Interessante links over wandelen in dit gebied/het gebied zelf

Deze pagina is het laatst bijgewerkt op 15 maart 2000.