Een vierdaagse voettocht door Dovrefjell (Noorwegen)

Links: Overzichtskaart van Zuid- Noorwegen, waarin de ligging van Dovrefjell ongeveer is aangegeven.

Rechtsboven: Dit is een uitvergroting van het kader in de overzichtskaart links. Dit kaartje is een bewerking van een kaartje van de website van de DNT (Den Norske Turistforeningen)

Klik op het kaartje rechtsboven, als je een grote gedetailleerde kaart (131 Kb) van Dovrefjell wilt zien.

Rechtsonder: Dit is een uitvergroting van het kader in het kaartje rechtsboven. Dit kaartje is ontstaan door een bewerking van de oude Turkarte Dovrefjell (1 :100.000) van Statens Kartverk (zie kaartmateriaal)

Klik op het kaartje rechtsonder, als je een grote gedetailleerde kaart (87 Kb) van de gelopen route wilt zien

Algemene beschrijving van het gebied

Dovrefjell is één van de populaire wandelgebieden in Noorwegen. Het is goed bereikbaar, omdat dit gebied direct ten westen van de E6 ligt, tussen de steden Dombas en Oppdal. Het gebied is aan de zuidkant begrensd door de E 136 (de weg naar Andalnes en Alesund) en aan de noordkant door rijksweg 70 (de weg naar Kristiansund).
Doivrefjell bestaat uit een landschap van afgeronde bergtoppen, waarin enkele hogere bergen van ongeveer 2000 meter hoogte voorkomen. De belangrijkste hoogste berg in dit gebied is de Snøhetta (2286 m), die van enkele kanten door bergwandelaars zonder hulpmiddelen "beklommen" kan worden.

Algemene beschrijving van de tocht

Deze tocht hebben we als alternatief gedaan in plaats van de vijfdaagse tocht Kongsvoll- Reinheim- Åmotdalshytta- Gammelsetra- Gjora, omdat in het zuidelijk deel van Dovrefjell veel wolken hingen van fronten. In het noordelijk deel van Dovrefjell leken ons de kans op droog weer groter, omdat daar veel minder wolken hingen. Na deze tocht hebben we alsnog een tweedaagse tocht Kungsvoll - Reinheim - Kungsvoll gemaakt, zodat we toch nog de muskusossen en de besneeuwde top van de Snøhetta van dichtbij konden zien.
De gelopen tocht gaat door een aantal dalen, die parallel enkele kilometers ten zuiden van het Sunndalen lopen. Er wordt nergens een hoge pas overschreden, dus bij deze route zult u zelden last hebben van de sneeuw.

Opgelet !

In het laatste traject van deze tocht zit een gevaarlijk stuk. Enkele tientallen meters van een helling, waarover het pad liep, zijn in 2004 bij een aardverschuiving (landslide) naar beneden gekomen. De helling was in juli 2005 nog erg steil en het pad was erg smal en onzeker. Wij hebben dit stukje zeer geconcentreerd gelopen, ik heb er daarom helaas geen foto's van.

Als u de eventuele problemen met dit kleine stukje pad niet wilt tegenkomen, dan kunt u beter de alternatieve route van Vangshaugen naar Fale (op het kaartje met paarse stippen aangegeven) lopen. Het kan zijn, dat de route in de zomer van 2006 weer "opgelapt" is of voorzien van kabels. Mocht u twijfelen, informeer dan in de Vangshaugen hut naar de actuele situatie.

Enkele dagdelen van deze tocht worden ook beschreven in de "wandelgids Noorwegen" van Gerard Dielessen en "Bergtochten in Noorwegen" van Jolanda Linschoten (zie literatuur) . Voor meer gegevens over de trajecten en de hutten kan je de Engelstalige of de Noorse gids van de DNT raadplegen (zie literatuur). Voor de DNT , TT en de KNT hutten geldt, dat je er als lid van de DNT korting krijgt.

Gedetailleerde beschrijving van de tocht

Ik heb deze tocht met Margriet gemaakt in juli 2005. Op vrijdagochtend 29 juli reden we van een camping bij Oppdal door het Sunndalen naar Lonset (rijksweg 70). Voor dit dorpje verlieten we de N 70 en we reden naar de parkeerplaats Blokhus.

vrijdag 29 juli 2005, traject 1: Blokhus- Dindalshytta

Vanaf de parkeerplaats bij Blokhus liepen we de weg naar boven door het dal van de Dindala. Het laatste stuk van het pad was onverhard. We kwamen in de Dindalshytta (van de vereniging TT, Trondheims Turistforening) aan, waar we die nacht bleven slapen.

Links: Aankomst bij de Dindalshytta.

Foto: Fred Triep

Omdat wij al vroeg in de middag in de hut waren, liepen we nog zonder bagage naar de boerdij voorbij de hut, waar we heerlijke wafels met room aten. Daarna liepen we naar het meer en weer terug naar de hut.

Links: De boerderij Uvssaetra, waar we wafels met room konden eten
Rechts: Het meer achter de boerderij
Helemaal rechts: Impressie van het Dindala dal aan het eind van de middag

Onze looptijd van parkeerplaats naar hut: 1 uur en 30 minuten

zaterdag 30 juli 2005
, traject 2: Dindalshytta- Gammelsetra (DNT route 570)

Vanaf de Dindalshytta liepen we verder het pad omhoog het Dindala dal in.

Links: Terwijl het pad een beek kruist, zien we de wolken in het dal omhoogtrekken

Foto: Fred Triep

Na een half uur lopen kwamen we bij het eerste meer. Daarna volgde nog moerassige stukken totdat we een klein gehucht (Veggasaetra) van zomerhuisjes aan een meer bereikte.

Links: We komen bij het eerste meer na de hut uit
Rechts: Aan het tweede meer staan een aantal zomerhuisjes, die tezamen het gehucht Veggasaetra vormen

Foto's: Fred Triep

We moesten hier om heen lopen en even later liepen we weer langs een langgerekt meer. We passeerden nog enkele meren. Hoe hoger we in het dal kwamen, des te meer kregen we te maken met laaghangende wolken. Uiteindelijk liepen we zelf ook in de wolken.

Links: Hoger in het dal hangen wolken
Rechts: Het laatste stukje van onze tocht lopen we in de mist, we zijn in de wolkenzone van het dal terecht gekomen

Foto's: Fred Triep

Enkele uren later kwamen we bij het huttencomplex Gammelsetra (zelfbedieningshut van de vereniging KNT, de Kristiansund og Nordsmore Turistforening) aan. We vonden hier een kamertje, waar we rustig konden slapen.

Links: Aankomst bij het huttencomplex van Gammelsetra

Looptijd volgens DNT gids: 4 uur
Onze looptijd (inclusief pauzes): 4 uur
Gelopen afstand: 13 km

zondag 31 juli 2005, traject 3 : Gammelsetra- Vangshaugen

Vanaf de hut volgden we het duidelijke pad, dat in het dal omlaag loopt. Na een kwartier lopen komen we op de splitsing. We kozen niet voor het pad bovenlangs de watervallen naar Vangshaugen, maar onderlangs. Er zou een pad zijn, dat aan de linkerkant van de stroomversnellingen naar beneden zou lopen. Daarvoor gingen we even de brug over naar de andere kant van de rivier Lindøla. Maar dat pad konden we niet goed vinden.

Links: Vanaf de brug kijken we naar de snelstromende rivier Lindøla

Foto: Fred Triep

We gingen over dezelfde brug terug en we vonden een pad, dat aan de rechterkant van de stroomversnellingen naar beneden liep. Daarbij hadden we mooie uitzichten over het canyon, dat door de Lindøla gevormd was. We daalden af in de Åmotankloof, een kloof waarin de vijf rivieren Lindøla, Reppa, Grødøla, Grøva en Skiråa samenkomen, nadat ze zich naar beneden gestort hebben.

Links: Uitzicht op het canyon, dat door de Lindøla rivier is uitgeslepen en het plateau op de achtergrond
Rechts: Onder in het canyon meandert de rivier Lindøla

Foto's: Fred Triep

We moesten flink dalen om in het Åmotan dal onder de watervallen te komen. Vanaf een uitzichtpunt tijdens onze afdaling hadden we mooi uitzicht op de grote waterval (Lindølafossen). We hebben ook een mooi zicht op het plateau aan de andere kant van de Åmotan kloof, waar we een andere waterval naar beneden zien storten.

Links: De Lindalofossen
Rechts: Detail van de waterval
Helemaal rechts: Aan de overkant van het Åmotan dal zien we een andere rivier (de Grødøla) zich vanaf het plateau naar beneden storten

Foto's: Fred Triep

Het pad naar beneden na het uitzichtpunt was pittig. Het pad daalde af door heen een weer te slingeren langs een steile helling.  We kwamen daarbij onder de waterval uit. We passeerden daarna de rivier via een hangbrug.

Links: Fred loopt over de wiebelende hangbrug over de snelstromende Grøva

Foto: Margriet

Aan de andere kant van de Grøva kwam we op een pad door het bos. Op het bospad liepen ook koeien, die we opzij moesten duwen. Het pad ging dramatisch snel omhoog, het eerste deel was meer klauteren dan lopen. Gelukkig was de ondergrond niet al te nat. Op een deel van het traject omhoog hingen kettingen, waaraan je je kon vasthouden bij het klimmen (of afdalen).

Links: Margriet baant zich een weg op het bospad, door de koeien voorzichtig opzij te duwen
Foto: Fred Triep

Rechts: Fred beklimt met behulp van een stalen kabel de steile helling vanuit de Åmotan kloof
Foto: Margriet

Na meer dan een kwartier flink klimmen, begon het pad af te vlakken. We kwamen op de hoogvlakte bij een boerderij.

Links: Na een heftige klim komen we op het plateau en kijken we uit over de Åmotan kloof met de rivier Grøva er onder in
Rechts: Een mooie houten boerderij staat op het plateau boven de Åmotan kloof

Foto's: Fred Triep

Veel foto's van de Amotan kloof  kunt u ook vinden op de webpagina Amotan
We kruisten de weg van Gjora naar Vangshaugen en we gingen over een klein voetpaadje een dal in, links van de rivier Grødøla, die via stroomversnellingen naar beneden stroomt. Terwijl de rivier achter ons snel naar beneden stroomt, volgen wij het pad omhoog.

Links: De rivier Grødøla stroomt via een stroomversnelling naar de waterval, waarmee het water in de Åmotankloof stort

Foto: Fred Triep

Aan de overkant van de rivier liep de rustig autoweg naar de hut Vangshaugen. Waar de weg de rivier overgaat, gingen wij ook de rivier over. We volgde daarna enige tijd het dal omhoog langs de rechterkant van de rivier. Later staken wij weer de rivier over. Het laatste stuk door het bos, liepen we enkele meters parallel aan de autoweg. Aan het einde van de middag kwamen we bij de hut Vangshaugen (KNT) aan, die op een schiereiland in het meer lag.

Onze looptijd (inclusief pauzes): 6 uur en 30 minuten
Gelopen afstand: 15 km

maandag 1 augustus 2005

traject 4 : Vangshaugen- Groa (vervolg DNT route 586b)

Vanuit de hut liepen we heel kort langs het meer. Daarna boog het pad van het meer af en liepen we enige meters hoger aan de zuidwestkant (links) van het meer. Na enige tijd kwam er een splitsing, het pad naar de Raubergshytta ging omhoog, het pad naar Groa ging naar rechts en bleef langs de helling lopen. We kruisten een rivier, die met een grote vaart van de helling links kwam en in het meer stroomde.

Links: We stuitten op een snelstromende rivier, die vanaf de helling komt en in het meer stroomt
Rechts: Er lag een houten brug over de brede rivier naar het meer
Helemaal rechts: De snelstromende rivier komt van de helling, die grotendeels in de wolken zit

Foto's: Fred Triep

We volgden enige uren duidelijke en soms minder duidelijke paden door het dal, dat langzaam omhoog liep. Nadat we de rivier via een brug waren overgestoken, kwam er weer een splitsing van paden. We negeerden het pad omhoog, dat over de Melsseterkollen naar Fale in het Sunndalen liep. We namen het pad, dat verder het dal inliep.
Enige uren later merkten we dat het dal weer langzaam omlaag liep, we waren de pashoogte dus weer voorbij. Het pad was af en toe onduidelijk en ook vaak zompig. Even later keken we over het dal uit met de rivier voor ons, die via kronkels naar beneden stroomde.

Links: Margriet probeert haar weg te vinden over de gladde stenen in het zompige terrein
Rechts: Uitzicht op de rivier en het dal voor ons

Foto's: Fred Triep

Vanaf het pad aan de noordkant van de rivier konden we de hellingen aan de overkant van het dal zie. Van die helling bleek erg veel water naar beneden te komen, de hele helling was drijfnat.

Links: Aan de overkant van het dal zagen we langs de helling overal water naar beneden stromen

Foto: Fred Triep

De rivier, die met ons mee naar beneden liep kwam in een meer uit met een stuwdam.

De grote foto is 73  Kb

Links: We lopen aan de rechterkant van een meer verder het dal naar beneden

Foto's: Fred Triep

We kruisten twee keer de rivier, eerst voor het meer en later weer terug. Voorbij stuwdam leek het voetpad langzaam omhoog te lopen, terwijl het dal juist naar beneden liep. Zo liepen we aan het eind van de middag hoog boven in de helling langs het dal. We waren verrast toen we in een klein zijdal een kale helling zagen, waar het pad voetbreed langsliep. We spraken later een boer uit de omgeving, die ons vertelde dat de helling in 2004 naar beneden was gekomen door een aardverschuiving. Terugkeren was voor ons niet meer haalbaar, we liepen achter elkaar heel voorzichtig over het smalle paadje en ik slaakte een zucht van verlichting na het passeren van dit enge deel.
De rest van het pad was gemakkelijk. In het  laatste stuk dal daalde het pad snel naar het Sunndalen. Bij een terugblik in het dal waar we nu liepen, zag ik dat de rivier met veel schuim naar beneden stroomde. Voor ons lag het Sunndalen in de diepte.

Links: Terugblik op het dal, waar we uitkomen
Rechts: Uitzicht op het Sunndalen vanaf het einde van het pad

Foto's: Fred Triep

We  waren helaas te laat om de bus langs de N 70 te halen naar Tonset. Die nacht sliepen we in een hutje op de camping in Fale, waar we vanuit de camping in Groa gebracht werden.

Looptijd volgens DNT gids: 6 uur

Norwegian mountains on foot
Den Norske Turistforening (DNT), Oslo, 1996
ISBN 82-90339-35-6
(de Engelse vertaling van de Noorse gids van de DNT, met informatie aangevuld voor buitenlanders)

Jolanda Linschoten

Nortrabooks, Oslo, 1988
ISBN 82-90103-41-7

Kaartmateriaal

Van Dovrefjell is één 1:100.000 kaart beschikbaar en diverse kaarten van 1:50.000.

Turkart Dovrefjell, 1:100.000
Statens Kartverk

Interessante links over wandelen in Dovrefjell/Noorwegen

Een belangrijke homepage voor wandelaars naar Noorwegen is die van Den Norske Turistforening (DNT). Naast een uitgebreide site in het Noors, bevat de site enkele pagina in het Engels voor buitenlandse toeristen. Zij geven informatie over wandelen in Noorwegen en je kan er ook informatie krijgen over het lidmaatschap en materialen.
Het adres van hen is:

Den Norske Turistforeningen (DNT)
Stortingsgt. 28, Postboks 1963 Vika,
N-0125 Oslo, Tel. 0047 - 22832550

Links naar sites van wandelliefhebbers:

Deze pagina is nieuw aangemaakt op donderdag 8 september 2005.