De vijfdorpentocht in Cinque Terre (Italië)

(van Riomaggiore via Manarola, Corniglia en Vernazza naar Monterosso)

Klik op het kaartje als je een grote gedetailleerde kaart (187 Kb) wilt zien van deze dagwandeling

Dit kaartje is een bewerking van een kaart uit het tijdschrift "La Voce del Parco", een uitgave van het Parque Nazionale delle Cinque Terre

Algemene beschrijving

De vijfdorpen wandeling is een van de vele dagwandelingen, die je in het bergachtige kustgebied van Cinqueterre kunt maken. Het is één van de mooiste dagwandelingen in dit gebied, omdat het alle vijf de dorpen van Cinque Terre aandoet. Daarnaast kunt u onderweg genieten van de uitzichten op de zee.
Alle dagwandelingen in dit gebied zijn gemarkeerd met een rode horizontale streep boven een witte horizontale streep. Sommige dagwandelingen kunnen aan elkaar geknoopt worden, zodat een meerdaagse tocht van drie dagen ontstaat. In dit gebied zijn er vrijwel geen mogelijkheden om te kamperen, maar door gebruik te maken van de spoorlijn, die door dit berggebied loopt, kunt u deze meerdaagse tocht maken door op één plek te overnachten.
De beschreven tocht is 11 km lang en kan in ongeveer 5 uur gelopen worden. De tocht kan ook onderbroken worden in Manarola of Vernazza, omdat dorpjes aan de spoorlijn Genua- Pisa liggen.

Gedetailleerde beschrijving

Deze tocht heb ik gelopen met Marianne v.d. B. op maandag 14 oktober 2002. Wij verbleven in een appartement/kamer in het dorp Riomaggiore, dat we gehuurd hadden via reisbureau Topo- Aktief
Deze tocht is in het wandelgidsje van Topo- AKtief nr 2. De wandeling is met wandeling 4 (Riomaggiore- Portovenere) en wandeling 1 (Monterosso- Levanto) te combineren tot een driedaagse wandeltocht van Portovenere naar Levanto (of omgekeerd), waarbij de tocht onderbroken wordt in Riomaggiore en Monterosso. In beide plaatsen zijn hotels aanwezig.

Links: De hoofdstraat van Riomaggiore, gezien vanaf de spoorlijn omhoog het dorp in
Rechts: Het haventje van Riomaggiore

Foto's: Fred Triep

Vanaf Riomaggiore volgen we de markering (een rode streep boven een witte streep). Vanuit het "oude" dorp lopen we door de tunnel naar het nieuwe deel, waar ook het station van Riomaggiore ligt. Voorbij het station nemen we de trap, die ons over de spoorlijn brengt. Dan volgt een uitgehouwen pad naar het dorpje Manarola.

Links: Vanaf de Via d'Amore kijken we terug naar Riomaggiore, dat om de hoek van de bocht naar links ligt

Foto: Fred Triep

Dit pad (de Via dell' Amore), is in de periode 1926 tot 1928 aangelegd, door stukken rots weg te hakken. Het pad is zodanig vlak, dat u zelf met een rolstoel van Riomaggiore naar Manarola kunt lopen (en daar de trein terug kunt nemen).
Dan komen we bij het station Manarola aan, dat evenals Riomaggiore, Vernazza en Monterosso aan de grote spoorlijn van Genua naar Pisa ligt. Het pad kruist de spoorlijn en aan de kant dalen we via een trap af naar het niveau van het station.

Links: Uitzicht op het station Manarola (met trein), met op de achtergrond het dorpje Manarola zelf
Rechts: Nogmaals het station Manarola

Foto's: Fred Triep

Aan de andere kant van het station gaan we weer een voetgangerstunnek in, die naast de spoortunnel loopt. We komen nu in de hoofdstraat van het dorpje Manarola uit. Even later lopen we langs de haven het dorp weer uit. Vanaf het pad hebben we dan een mooi uitzicht op Manarola.

Links: Uitzicht vanaf het pad op het haventje van Manarola
Rechts: Uitzicht op het hele dorp vanaf het pad verder

Foto: Fred Triep

Na Manarola blijft het pad enige tijd langs de steile kust lopen en volgt daarbij alle bochten.

Links: Het pad volgt een knik in de rotsen en daardoor kijk ik uit op het pad aan de andere kant van de knik, waar Marianne al loopt
Rechts: Een bloeiende Agave americana langs het pad

Foto: Fred Triep

Tot het station van Corniglia blijft het pad erg gemakkelijk te belopen. Langzaam daalt het pad en we komen eerste bij een toeristendorp van houten huisjes. Dit is mogelijk de enige camping van het gebied. Dan komen we bij het station van Corniglia uit. Dan volgt een forse klim omhoog naar het dorp Corniglia. Een aantal parallelle trappetjes leiden ons naar boven. Al die trappen naast elkaar vormen een bijzonder schouwspel, dat ik vanaf beneden vanaf boven heb gefotografeerd.

Uiterst links: De parallelle trappen, gezien vanaf beneden
Links, rechts en uiterst rechts:
De trappen gezien vanaf boven

Foto's: Fred Triep

Corniglia ligt boven op een rots en is daardoor het enige dorp van Cinque Terre, dat geen haven bezit. We lopen even door het dorp, dat bestaat uit één straat, die doodloopt op een uitzichtpunt over zee.
Voorbij Corniglia wordt het pad minder gemakkelijk, maar het blijft goed te doen. Het pad stijgt behoorlijk omhoog en loopt soms op enige afstand van de kust. We passeren olijfboomgaarden en we merken dat de oogst van de rijpe olijven aan de gang is. Op verschillende plekken zijn netten onder de bomen gehangen, om neervallende rijpe olijven op  te vangen.

Links:  Het pad loopt door en langs enkele olijfboomgaarden, waardoor we even geen uitzicht op de zee hebben

Foto's: Fred Triep

Na enige tijd hebben we wat meer uitzicht. IK kijk terug en zie de kustlijn met op een rots het dorp Corniglia.

Links:  Uitzicht op de kustlijn (terug gezien) met op de uitstekende rots het dorp Corniglia

Foto: Fred Triep

Na enige tijd zien we het dorp Vernazza. Via trappetjes dalen we af naar de hoofdstraat. We maken een klein uitstapje naar het haventje, dat evenals dat van de ander dorpen erg pittoresk is.

Rechts:  Uitzicht op het dorp Vernazza, voordat we afdalen van het pad vanaf Corniglia

Daarna verlaten we het dorp en we maken weer een klim omhoog. Nog even hebben we een uitzicht op het dorp en de haven.

Links:  Uitzicht op Vernazza met zijn haventje, gezien vanaf het pad naar Monterosso

Foto: Fred Triep

We klimmen behoorlijk omhoog en we volgen het pad, dat zich langs de steile rotsen slingert. We hebben soms mooie uitzichten op zee, de grillige kust en het dorp Monterosso in de verte.

Links: Vanaf het pad hebben we een mooi uitzicht op de zee, waar de zon door gaten in het wolkendek op de zee schijnt.
Rechts: Op verschillende plekken zijn er netten tussen de bomen gespannen om de rijpe olijven op te vangen

Foto's : Fred Triep

Aan het einde van de middag komen we in het dorp Monterosso aan. Het pad daalt via trappen af en we komen op het strand voor Monterosso uit.

Links en rechts: Uitzichten op de zee, Monterosso en het strand van Monterosso vanaf het dalende pad.

Peter Verstegen
Wandelingen in Cinque Terre
Topo- Aktief, Nijmegen, 2002
uitgave alleen verkrijgbaar bij hun wandelarrangementen

Kaartmateriaal

1:50.000 stafkaarten 1;25.000 stafkaarten
  Carta Territoriale Topographica, 1:25.000
Riviera di Levante, Isola Palmaria, Cinque Terre, Golfo della Spezia, Montmarcello
Edizione Multigraphic, Firenze
(met toeristen gidsje erbij)

Interessante links over Cinque Terre en het wandelen in dit gebied

Over the Cinque Terre bestaan inmiddels een behoorlijk aantal homepages. Over de vijfdorpentocht kan je meer informatie vinden op:

Deze pagina is aangevuld op woensdag 22 augustus 2007.