Een beklimming van de Gran Cratere (vulkaan) op het eiland Vulcano (Eolische eilanden, Italië)

Klik op het kaartje als je een grote gedetailleerde kaart (156 Kb) wilt zien van deze dagwandeling

Dit kaartje is ontstaan na een grondige bewerking van de Carta escursionistica van Kompass,  schaal 1:25.000 (zie bij kaartmateriaal)

Algemene beschrijving

De grote krater (Gran Cratere) op het eiland Vulcano is een mooi voorbeeld van een vulkaan. Het woordje vulkaan is ook afgeleid van de vulkaan op Vulcano. In 1889- 1890 is deze vulkaan het laatst uitgebarsten, de vulkaan is nu "rustig". Dat wil niet zeggen, dat u er geen vulkanische activiteit te bespeuren is. Op verschillende plekken uit de kraterrand en uit de krater zelf komen zwaveldampen. Het is niet gezond om langdurig in deze dampen te staan, maar het passeren van deze dampen is zonder gevaar.

De wandeling vanaf de aanlegplek van de boot (Porto di Levante) is ook beschreven in de Sunflowergids van Sicilie (zie literatuur), als wandeling nr 12. De totale lengte van de wandeling is omstreeks 6 à 7 km, waarbij een hoogteverschil van ongeveer 300 meter (van zeeniveau naar de laagste plek op de kraterrand) wordt overbrugd. Het hoogste punt van de kraterrand is 391 meter hoog, maar we zijn hier niet naar toe gelopen.

Gedetailleerde beschrijving

Deze tocht heb ik gelopen met Marianne v.d. B. op donderdag 5 mei 2005. Wij verbleven in een appartement/kamer in het dorp Lipari op het naburige eiland Lipari. Om 11.00 uur namen we de boot van Lipari naar Vulcano.

Bij aankomst op het eiland Vulcano, gingen wij direct naar rechts langs de haven om de warme modderbaden (Fanghi) te bekijken. We namen daarin geen bad, omdat volgens de Rough Guide of Sicily de modder zelf licht radioactief is. Na een tweetal foto's van deze modderbaden namen we naar de links de belangrijkste weg, een van de weinige asfaltweggetjes op het eiland.

Links en rechts: De modderbaden (Fanghi) op het eiland Vulcano, dicht bij de haven (Porto di Levante)

Foto's: Fred Triep

We kwamen weer langs het haventje. Vanaf de haven ziet de vulkaan er majestueus uit. We bleven de weg vervolgen, die naar Piano gaat. We liepen over deze asfaltweg omstreeks 10 minuten, waarbij we de grote vulkaan steeds aan onze linkerkant zagen. Toen zagen we het voetpad naar links, dat de helling oploopt.

Links: Een pad van vulkanisch grit voert langzaam de berg omhoog
Rechts: Uitzicht op de helling van de Gran Cratere, met onder aan vulkanisch grit en boven aan de stenen kraterrand

Foto's: Fred Triep

We maken lange zigzags, eerst over een pad van lavagrit, enige tijd later op hard steen. Na ongeveer een uur klimmen komen we bij een splitsing van het pad. Er gaat een pad naar links omhoog en een pad naar rechts omhoog. Hier nemen we een kleine pauze. Ik maak daarbij foto's van het uitzicht naar het noorden (op de zee en op het eiland Lipari).

Links: Uitzicht op het noordelijke deel van het eiland (Vulcanello) en het eiland Lipari daarachter, gezien vanaf het pad onder de kraterrand

Foto: Fred Triep

We volgden het linkerpad naar de kraterrand. Op de kraterrand kon ik naar beneden in de grote krater kijken.

Links en rechts: We kijken vanaf de kraterrand in de krater. Vanaf de binnenhellingen van de krater komen zwavelgasdampen omhoog

Foto's: Fred Triep

We liepen een stukje over de kraterrand naar links, tot de plek waar onaangename zwaveldampen uit de kraterrand komen. Een groepje vulkaanonderzoekers loopt door de dampen heen.

Links en rechts: We volgen de kraterrand naar links, in de richting van de zwaveldampen

We vonden de gaswolken te onaangenaam om te passeren. Daardoor zijn we niet naar het hoogste punt van de krater aan de andere kant van de krater gelopen. Het uitzicht naar het noorden (richting Lipari) was prachtig.

Links: Uitzicht op het noordelijke deel van het eiland (Vulcanello) en het eiland Lipari daarachter, nu vanaf de kraterrand. Ook de eilanden Salina (linksachter) en Panganea (rechtsachter) zijn nu duidelijk zichtbaar

Foto: Fred Triep

We lopen de kraterrand nu in de andere richting terug, zodat we via het andere pad weer naar beneden kunnen gaan. Tijdens de afdaling via dat pad, zie ik andere wandelaars als mieren over de kraterrand lopen.

Links: Uitzicht op de kraterrand vanaf de samenvloeiing van de twee paden naar de kraterrand

De afdaling ging vanzelfsprekend snel. Binnen een half uur stonden we weer aan de voet van deze vulkaan. We liepen nog naar het noordelijke deel van het eiland (met een klein viulkaantje, de Vulcanello) en omstreeks vier uur in de middag namen we de boot terug naar Lipari.
Vanaf Vulcanello en de haven maakte ik nog foto's van de Gran Cratere.

Links: Uitzicht vanaf de Porto di Ponente op de Cran Cratere van Vulcano
Rechts: Uitzicht vanaf de haven (Porto di Levante) op de Cran Cratere van Vulcano

Peter Amman
Wegwijzer voor Sicilie- een landschapsgids
Sunflower Books, London
ISBN 1-85691-160-8
(Dit is de informatie over de oorspronkelijke Engelstalige versie, er is ook een Nederlandse vertaling)

Robert Andrews and Jules Brown

Kompass Karten
ISBN 3-85491-304-4
bestellen bij Amazon.de

GPS gegevens van deze tocht

Van de beklimming van de Vulcano heb ik 8 waypoints opgeslagen. Hieronder ziet u een schetskaartje met deze waypoints. Klik op het kaartje voor een grotere weergave. In de tabel rechts staan de waypoint gegevens.

NB: Uit de GPS gegevens van de tabel blijkt, dat punt 05 waarschijnlijk meer naar het westen ligt dan het kaartje aangeeft en punt 07 meer naar het oosten dan het kaartje aangeeft

Way-

887

270

plek met rook

Interessante links over de Eolische eilanden en het wandelen in dit gebied

Over de Eolische eilanden bestaan inmiddels een behoorlijk aantal homepages. Links naar pagina's over wandelen:

Deze pagina is nieuw aangemaakt op dinsdag 17 mei 2005.