Een tweedaagse voettocht door Andringitra Nationaal Park (Madagaskar) en een beklimming van de Pic Boby (2658 m)

wanlogo2.gif (16205 bytes)

Fred Triep's homepage

Wandel Website

Botanie Website

Fotografie Website

to the English version
(naar de Engelstalige versie)

a la version Francaise
(naar de Franstalige versie)

Het kaartje links is een bewerking
van een kaartje uit de
Bradt Travel Guide

Het perspectivische kaartjes rechts
is een uitvergroting van het kader
in de overzichtskaart links

Klik op het kaartje
rechts, als je een grote
gedetailleerde kaart
( 298 Kb) van het
Andringitramassief en
de gemaakte
 tocht wilt zien

Dit kaartje is een bewerking
van een van de kaartjes in
het foldertje, dat verkrijgbaar
is bij het ANGAP kantoor aan
de ingang van het park

Algemene beschrijving van het gebied

Het Andringitra massief is een van de hoge bergketens van Madagaskar. De kam van dit gebergte loopt in het centrale hoogland ten zuiden van het dorp Ambalavao. De ongeveer 30 km lange bergrug loopt van het noordwesten naar het zuidoosten en bestaat uit graniet.

Het massief is, vanwege zijn landschappelijke schoonheid en het voorkomen van vele endemische plantensoorten, sinds 1999 onderdeel van een nieuw Nationaal Park (Andringitra Nationaal Park). De paden in dit park zijn voortreffelijk onderhouden.  Op moeilijke punten heeft men oplossingen bedacht, waardoor wandelaars zonder veel moeite de tocht kunnen doen. Zo heeft men bijvoorbeeld bij grote gladde stenen (bijvoorbeeld in het traject naar de Pic Boby en bij de eerste waterval) treetjes gehakt.

In dit berggebied kan men grofweg 3 niveaus onderscheiden:

1. Het hooggelegen massief (Ampianombilahy) boven de 2100 meter, met als hoogste punt de Pic Boby
2. Het plateau (Andohariana plateau) op ongeveer 1900 á 2100 meter hoogte
3. Het laaggelegen rivierdal op ongeveer 1500 á 1600 meter hoogte

Algemene beschrijving van de tocht

De beschreven tocht heb ik samen met Marianne v. R. gemaakt in juli 2004. Deze tocht was een van de onderdelen van een reis van zeven weken door Madagaskar.
Evenals bij andere Nationale Parken in Madagaskar, kan je hier alleen maar tochten maken die begeleid zijn door een officiële gids van de Parkorganisatie (ANGAP). Het vervoer naar en van het Park (vanaf Fianarantsoa en na de trekking terug naar Ambalavao), de dragers, het eten en de keuze van de begeleidende gids hebben we laten organiseren door Santostrekking. Tijdens de tocht, die twee dagen duurde, werd de bagage en de tenten vervoerd door twee dragers.

Er kan op een beperkt aantal plekken in het Nationale Park gekampeerd worden. Wij hebben op de volgende plekken gekampeerd:

Gedetailleerde beschrijving van de tocht

Op zaterdag 10 juli 2004 werden we om 10.30 uur door Santos (van Santostrekking) opgehaald bij het hotel Moderne in Fianarantsoa.  We reden met een auto eerst naar Ambalavao, waar we de bagage die we niet nodig hadden voor de trekking dumpte. Daarna reden we naar de oostelijke ingang van het Park, waar we de entree voor het park betaalden en gids Martin toegewezen kregen.

De grote foto is 70 Kb

Links: Uitzicht op het Andringitra massief vanaf het laatste dorp ervoor

Foto: Fred Triep

Met onze gids liepen we in de namiddag naar ons eerste kampeerplek, terwijl Santos en de chauffeur de auto naar de parkeerplaats bij de eerste kampeerplek brachten.

zondag 11 juli

Tijdens het ontbijt konden we vanaf onze kampeerplek op het Andringitra massief uitkijken.

De grote foto is 86 Kb

Links: Uitzicht op het Andringitra massief vanaf onze eerste kampeerplek

Foto: Fred Triep

We liepen vanaf de kampeerplek het pad door het bos naar de rivier. We volgden het pad na een klein uitzichtpunt, van waar we over het dal en de rivier kunnen uitkijken. Daarna kropen we door een lage grot (Tjajofo grot), waarna weer over een pad afdaalde.
Daarna liepen we onderlangs de "mannelijke" waterval (Riambavy, een 250 m hoge waterval).

De grote foto' s zijn respectievelijk 131 Kb, 161 Kb en  128 Kb

Helemaal links: We lopen onderlangs de "mannelijke"  waterval (Rianbavy)
Links: Van losse stenen is een trap geconstrueerd naar de onderkant van de waterval
Rechts: Uitzicht op de "mannelijke" waterval nadat het pad de rivier gekruist heeft

Foto's: Fred Triep

Het pad liep langs de flank van de helling aan de andere kant van het dal terug. We passeerden na enige tijd de "vrouwelijke" waterval (Riandahy, een 300 m hoge waterval). Daarna kwamen we bij een splitsing. We volgden niet het pad naar beneden dat terugliep naar onze kampeerplek, maar na boven. Dit pad ging redelijk steil omhoog, we verlaten het bos en we kunnen de grote granieten koppen van het bergmassief goed zien.

De grote foto's zijn respectievelijk 110 Kb en 122 Kb

Links: We klimmen over een steil pad omhoog naar het Andohariana plateau
Rechts: Tijdens onze klim kijken we uit over het dal met de twee watervallen in de verte, het plateau Andohariana er boven en de granieten toppen

Foto's: Fred Triep

Na enige tijd kwamen we op het Andohariana plateau uit. Daar genoten we even van het uitzicht over de rand van het plateau. Tegelijkertijd aten we de lunch, die bestond uit broodjes met ei en groente.
Toen klommen rechts om een van de granieten toppen verder omhoog, we kwamen toen op een hoger plateau achter deze toppen.

De grote foto' s zijn respectievelijk 119 Kb, 110 Kb en 130 Kb

Helemaal links: Vanaf de rand van het plateau kijken we uit over het dal, het plateau (Andohariana) en de granieten toppen
Links: Uitzicht op het de granieten toppen van het Andringitra massief
Rechts: We komen uit op een hoger plateau achter de toppen.

Foto: Fred Triep

Over dit plateau, dat schaars begroeid was door de hoogte, liepen we zonder een pad te volgen. We liepen naar een zadel tussen twee bergtoppen, waardoor we op een plateau kwamen met rechts de toppen en links de plateaurand.

De grote foto's zijn respectievelijk 121 Kb, 121 Kb, 126 Kb, 125 Kb en 102 Kb

Boven links, boven rechts, onder links en onder  rechts: Impressies van het Andohariana plateau (rond de 2000 m hoogte

Onder helemaal rechts: Een impressie van het plateau met links de plateaurand (buiten de foto) en rechts de granieten toppen

Foto's : Fred Triep

We liepen enige tijd over het plateau. Aan het eind van de middag bereikten we onze tweede kampeerplek.

De grote foto's zijn respectievelijk 188 Kb en 75 Kb

Links: Onze gids Martin is Napoleon geworden!
Rechts:
Tegen zonsondergang bereiken we onze kampeerplek op het Andohariana plateau, onder de massieve granieten toppen

Foto's: Fred Triep

Santos had samen met de dragers onze tent opgezet:
loopduur: 8,5 uur (dit kan sneller, maar wij liepen langzaam omdat wij veel planten bekeken)

maandag 12 juli

Om half vijf liep mijn wekker af, Martin en ik zouden om vijf uur starten met de beklimming van de Pic Boby. Marianne had de avond er voor al aangegeven, dat ze niet mee zou gaan naar de top. Zij wilde haar knieën sparen. Toen ik om vijf uur klaar stond, bleek Martin nog te slapen. Ik wekte hem en om 5.45 uur vertrokken wij. Wij staken de rivier over achter de kampeerplek en we volgde in het donker een pad, dat langs de flank omhoog liep. Onderweg werd het langzaam licht.

De grote foto is 113 Kb

Links: Tijdens de beklimming naar de Pic Boby komt de zon op

Foto: Fred Triep

Na enige tijd volgden we een pad dat naar rechts omhoog ging tussen de granieten toppen door. We kwamen in een kom tussen de bergen terecht, met voor ons de Pic Boby.

De grote foto's zijn respectievelijk 117 en 141 Kb

Links en rechts: Uiteindelijk hebben we uitzicht op de Pic Boby

De foto's met de rode stippen geven de "klimroute" aan

Foto's: Fred Triep

Toen volgden we een route over de kale stenen, eerst naar links en later meer omhoog.

De grote foto's zijn respectievelijk 157 Kb en 148 Kb

Links: Een grote steen is beloopbaar gemaakt door treetjes van stenen
Rechts:
Het laatste stukje naar de top lopen we over grote kale stenen

Foto's: Fred Triep

De route was heel duidelijk aangegeven door middel van stenenmannetjes. Om 8.00 uur stonden we boven op de Pic Boby (2658 m).

De grote foto is 78 Kb

Links: Fred Triep staat op de top van de Pic Boby naast een grote "steenman"

Foto: Martin

De lucht was behoorlijk dichtgetrokken en er waaide een harde wind: het was behoorlijk onaangenaam. Daarom besloten we om 8.10 uur al weer af te dalen. Daarna liepen we rustig terug naar het kamp, waar we om 10.00 uur aankwamen. We ontbeten wat en dronken wat thee en koffie

Pic Boby is de op één na hoogste berg van Madagaskar. Hij is gemakkelijk te beklimmen, je kan er zo op lopen (met hoogstens een paar moeilijke stappen). De hoogste bergtop van Madagaskar is de 2876 meter hoge Maromokotro, die in het Tsaratanana massief ligt in het noorden van Madagaskar. Deze berg is een stuk moeilijker te beklimmen.
Pic Boby heeft altijd een Malagassische naam gehad, namelijk Imarivolanitra. De Franse naam van de berg is afkomstig van een hond. Een botanicus kampeerde in 1920 met zijn hond Boby onder de top. Op een nacht mistte het erg en toen Boby ging wandelen, is hij mogelijk de weg terug kwijtgeraakt. De onderzoeker hoorde zijn hond in de mist blaffen en probeerde toen de hond te vinden. Hij geraakte daardoor op de top. Het is niet bekend of hij de hond ooit teruggevonden heeft.

Om 11.00 uur liepen wij (Marianne, Martin en ik) terug naar beneden. We volgden nu de kortste route, een pad dat dwars over het plateau liep en omgemerkt door het bos naar beneden liep. Omstreeks 14.00 uur bereikten wij weer de rivier bij onze eerste kampeerplek. We namen een lunch, baadden onze voeten in de rivier en daarna liepen we naar de auto's op de parkeerplek voor het park. Vandaar reden we in omstreeks twee uur terug naar Ambalavao.
loopduur: 4 uur 15 minuten (heen en terug naar Pic Boby) + 3 uur (omlaag naar uitgang)

Trekkingbureaus

Er zijn een aantal trekking- bureaus, die een eendaagse, tweedaagse of meerdaagse tocht kunnen organiseren, waarbij ook het vervoer, de proviand, de kampeeruitrusting en dragers geregeld kan worden.

1. Santostrekking
Santos Gerald
tel: 00 261 33 08 44 360
e-mail: santostrekkingmadagascar@gmail.com

Met dit bureautje hadden we goede ervaringen

2. Lolo Voyages
BP 1183, Ambalapaiso- Ambony, Fianar
Martine Drie
tel 00 261 20 32 25 200 76
e-mail: lumpalumpa@freenet.org

Bijzondere planten in dit Nationaal Park

Onderstaande foto's geven een impressie van de gevonden planten tijdens de tocht. Voor een deel heb ik de wetenschappelijke plantennamen kunnen vaststellen, voor een ander deel niet. Deze laatste categorie heb ik aangegeven door een vraagteken achter de Latijnse naam te zetten.

Planten in de vallei

De eerste vijf planten in de tabel hierboven werden gevonden op de eerste dag toen we onder het plateau liepen. De zesde plant troffen we aan bij de afdaling aan het einde van de tweede dag.

De planten hieronder werden aangetroffen op het plateau en bij de afdaling van de Pic Boby terug naar het plateau.

Planten op het Andohariana plateau

Hilary Bradt
Madagascar
Bradt Travel Guide, zevende druk, 2002

Kaartmateriaal

Bij de FTM (Institut National de Géodésie et Cartographie) in Antananarivo konden wij alleen een fotografische kaart met de schaal 1: 100.000 kopen. Deze heb ik niet gekocht, omdat hij erg onduidelijk is.
Bij de ingang van het park kunt u een apart foldertje kopen met daarop eenvoudige perspectivische kaartjes van de bergrug, waarop de routes ingetekend zijn.

GPS gegevens van deze tocht

Van deze tweedaagse tocht heb ik 29 waypoints opgeslagen. U kunt een gedetailleerd schetskaartje met deze waypoints te zien krijgen, als u op het kaartje links klikt. In de tabel rechts staan de waypoint gegevens.

Way-

28 22,19467 46,88517 8748 2666
29 22,16158 46,90534 6569 2002

Links over wandelen in het Andringitra Nationaal Park en Madagaskar

- Dit onderdeel wordt nog aangevuld !

Deze pagina is het laatst aangevuld op zondag 18 mei 2008.

Voor aanvullingen of reacties, stuur mij een e-mail:

Stuur je reactie ! email : Fred Triep

Return to:

Terug naar:

• De indri zingt
    (reisverhaal over mijn bezoek aan het Andasibe Nationaal Park in Madagaskar)