Een driedaagse voettocht door het Royal Natal National Park, Drakensgebergte, Zuid- Afrika (naar het Lesothoplateau)

wanlogo2.gif (16205 bytes)

lig_royalnatal.gif (26034 bytes)

Dit kaartje is een bewerking
van de kaart uit de Bos Atlas.

Het rode kader geeft de ligging van
het Royal Natal National Park aan

Klik op het kaartje
rechts, als je een grote
gedetailleerde kaart
(315 Kb) van het
Royal Natal Nationaal
Park met de gelopen
route wilt zien.

Het kaartjes rechts is een
uitvergroting van het kader
in de overzichtskaart links

royalnatal2.gif (16682 bytes)

Dit kaartje is een bewerking van
de Hiking Map no 1 , Royal Natal
(Natal Park Board)

Algemene beschrijving van het gebied

Het Drakensgebergte vormt de oostelijke afscheiding tussen de onafhankelijke staat Lesotho en Zuid- Afrika. Het berggebied bestaat uit 3 niveau's. Het hoogste niveau is een plateau van basalt ("High Berg"), dat zich op ongeveer 3000 m hoogte bevindt. Het oostelijke deel van Lesotho bestaat uit dit plateau. Dit niveau rust op een middelste niveau van zandsteen en modderlagen, dat zich op ongeveer 2000 m bevindt ("Little Berg"). Dit niveau loopt in de vorm van 'tongen' van het hogere plaeau weg en omgeeft de rivierdalen, die op ongeveer 1200- 1300 meter hoogte liggen.
In het Royal Natal National Park, dat aan de NO kant van Lesotho ligt, is het hoogste niveau  door steile wanden afgescheiden van het middelste niveau. Dat levert spectaculaire en adembenemende vergezichten vanaf het plateau op. In dit Nationale Park is de steile wand 5 km lang en deze wand omgeeft het lagere niveau in een grote boog. Deze structuur heeft men de naam Amphitheater gegeven. Op sommige plekken langs de plateaurand is er een hoogteverschil van wel 700 à 800 meter met het plateau daaronder. Eén van de weinige plekken, waar men vanaf het middelste niveau op het hoogste niveau kan komen is onder de Mont- aux- Sources. Daar wordt het hoogteverschil van 100 à 200 meter overbrugd door twee flexibele steile ladders van ijzeren treden, die aan kettingen vastzitten.

Algemene beschrijving van de tocht

De gelopen wandeling begint op de Sentinel parking (middelste niveau). Via een slingerpad loopt men langs de wand van de Sentinel omhoog om uiteindelijk rechts van de sentinel op een hoogte uit te komen, waar men via twee flexibele steile ladders op het hoogste niveau kan komen.  Op het bovenste plateau, even onder de hoogste top in dit gebied (Mont- aux- Sources) hebben we twee nachten gekampeerd. De tweede dag van onze tocht hebben we een rondtocht over het plateau gemaakt, waarbij we de tent op dezelfde plek hebben laten staan. Op de derde dag keerden we via de trappen terug naar het lagere niveau en liepen we via het pad terug naar de Sentinel parkeerplaats. Vandaar volgde we de onverharde weg tot aan Witchies Mountain Resort om daarna via een slingerpad het dal van de Mahairiver af te dalen naar het laagste niveau.
Deze tocht is natuurlijk ook in twee dagen te doen, waarbij op het Lesotho bergplateau slechts één keer gekampeerd wordt. men mist dan wel de mooie uitzichten, die men kan hebben als men langs de rand van het plateau (van het Amphitheater) loopt. Als men rond 9.00 uur van de Sentinel Carparking vertrekt, dan kan een ervaren wandelaar de tocht (met uitzondering van de afdaling in het Mahaidal) ook in één dag doen. In 4 à 5 uur kan je vanaf de parkeerplek op het plateau (inclusief de spannende ladders) komen, waarna men na een korte pauze (half uur) om van de uitzichten te genieten in ongeveer 2,5 uur terugkeert naar de parkeerplek.

Vooral in de boeken van Sefan Ardito en David Bristow (zie literatuur) kunt u veel gedetailleerde informatie vinden over deze "klassieke" tocht.

Zuid Afrika online - reizen 4x4 Zuid-Afrika reizen

Advertenties

Bouw je eigen Zuid-Afrika reis Individuele Zuidelijk Afrika reizen Zuid-Afrika rondreizen

Gedetailleerde beschrijving van de tocht

Ik heb deze tocht met Hans, Marianne en Willy gemaakt. Wij hebben deze tocht gemaakt als onderdeel van een reis van zes weken door Zuidelijk Afrika. Over deze reis kan je meer informatie vinden op de boeiende homepage van Liza Stewart.
Om op het gewicht te besparen, namen we met zijn vieren alleen de buitentent en de stokken van mijn tunneltent mee. Op woensdagochtend 18 augustus 1999 vertrokken we om 7.15 uur met het busje van de Inkosana Lodge in Winterton, waar we met de heel groep verblijven. Wim en Terry brachten ons naar het registratiepunt van het Royal Natal National Park bij het Sentinel Car park. We komen daar omstreeks 10.00 uur aan. Na registratie nemen we afscheid van Wim en Terry, die terugrijden naar de lodge. Drie dagen later zal Wim ons op een andere plek (onder in het Mahaidal) ophalen.

sentinelb.jpg (10249 bytes) Grote foto links is 90 Kb

links: Vanaf het registratiepunt bij Sentinel Car Parking zien we de majestueuze Sentinel oprijzen

woensdag 18 augustus 1999

Het is omgeveer 10.15 uur als we het comfortabele voetpad omhoog gaan lopen in de richting van de Sentinel. Na een kwartier gaat het pad over in een echt bergpad. Het pad slingert zich onderlangs de Sentinel omhoog over de steile wand. Als je van het pad naar beneden kijkt, zie je diepe wanden, maar het pad is in de droge periode zeer goed te belopen. Slechts op een viertal plekken moet je wat "moeilijke" stappen maken.

uitzicht1b.jpg (12189 bytes) Grote foto links is 108 Kb en rechts 103 Kb

links: Uitzicht vanaf het pad op het "midden niveau" (Little Berg) van het Drakensgebergte

rechts: Onder ons slingert een rivier zich door een diep dal

uitzicht2b.jpg (13054 bytes)

Bij een splitsing van paden nemen we eerst het linkerpad omhoog. Dat blijkt het verkeerde pad te zijn, want het is het pad dat naar de "eenzame" Sentinel gaat en op die manier komen we nooit op het plateau. We volgen dan het rechterpad en dat blijkt het goede pad te zijn. Slingerend langs steile berghellingen kruipt het pad langzaam omhoog.
Omstreeks 13.00 uur staan we onderaan de steile ijzeren ladders. We nemen een korte pauze. Daarna klimt Hans omhoog en brengt zijn rugzak baar het plateau. We wachten tot hij weer gekomen is. Dan klim ik met mijn rugzak omhoog. Als  ik van de eerste steile ladder op het tussenplateau kom, gaat Willy de ladder op. Zij wordt uiteindelijk gevolgd door Marianne en daarna door Hans.

ladder1b.jpg (8186 bytes) ladder2b.jpg (8130 bytes) De grote foto's links zijn 49, respectievlijk 46 Kb

De grote foto's rechts zijn respectievelijk 49, 49, 53 en 49 Kb

links: uitzicht op de ladders van beneden

rechts: uitzicht op de ladders van boven

ladder3b.jpg (8233 bytes) ladder4b.jpg (8543 bytes)
ladder5b.jpg (9207 bytes)

ladder6b.jpg (8489 bytes)

Het is 13.30 uur als we alle vier op het plateau zitten. Na deze enerverende klim nemen een pauze en eten we wat. Omstreeks 14.00 uur pakken we onze rugzakken weer om onze tocht over het plateau voort te zetten. We volgen een redelijk vlak pad, dat ons langzaam nog omstreeks 100 à 200 meter hoger brengt.
Het is 14.30 uur als we onder aan de hut komen, die op het plateau staat. Niet ver van de Tugelarivier, die nu in de droge periode bestaat uit losse poeltjes water, zetten we de tent op. Aan het einde van de middag loop ik nog even naar de plateaurand om van het uitzicht te genieten. Onder mij is een steile wand, die 800 meter omlaag loopt.

plateaub.jpg (10175 bytes) Grote foto links is 82 Kb en rechts 71 Kb

links: Het Lesothoplateau onder de Mont-aux-Sources met de uitgedroogde Tugela rivier

rechts: Uitzicht op het oostelijk deel van het Amphitheater vanaf de plateaurand bij de kampeerplek

amfitheater1b.jpg (9875 bytes)

Die avond liggen we al even na zessen in de slaapzak, omdat het snel koud wordt.

donderdag 19 augustus 1999

De afgelopen nacht was het behoorlijk koud op het plateau. Gisteravond om 20.00 uur was de fles cola van Hans al bevroren. Toen het licht werd zijn er snel uitgegaan om de zon vanaf het plateau op te zien komen. Het was toen ijskoud. In de poeltjes, die het restant van de Tugelarivier zijn, ligt een ijslaag van wel 5 cm. Na het zien van de zonsopkomst kruipen we snel in onze slaapzakken.
Rond tien uur is de temperatuur enigzins behaaglijk geworden en dan komen we uit de tent. We laten de tent staan en om elf uur vertrekken we met onze rugzakken om langs de rand van het plateau te lopen . We klimmen over de glooiende bergrug, die ons scheidt van het rivierdal, dat naar Lesotho afloopt.

amfitheater2b.jpg (12393 bytes) Grote foto links is 109 Kb en rechts 116 Kb

links: Uitzicht op het oostelijk deel van het Amphitheater halverwege onze wandeling langs de plateaurand

rechts: Uitzicht op het oostelijk deel van het Amphitheater van dichtbij

amfitheater3b.jpg (13413 bytes)

We lopen enige uren langs de plateaurand en rond drie uur zijn we terug. Omdat we grote hoogte zitten (ongeveer 3000 m) kost inspanning ons toch wat moeite.

vrijdag 20 augustus 1999

We trotseren de ochtendkou door bij zonsopgang op te staan. We eten en drinken zoveel mogelijk staand en breken ondertussen de tent af en pakken onze spullen in. Om 8.15 uur vertrekken we. Een half uur later staan we weer bij de flexibele ladders.

uitzicht3b.jpg (12574 bytes) Grote foto links is 112 Kb

links: Vanaf de plateaurand boven de ladders kijken we uit over het weidse berglandschap van het "midden niveau" (Little Berg)

De afdaling met onze rugzakken gaat nu veel sneller dan de klim. We staan binnen een kwartier alle vier onder aan de ladders en daarna volgen we het pad terug langs de helling van de Sentinel. Om half elf zijn we weer bij het registratiepunt. Het moeilijkste deel van onze tocht hebben we nu volbracht.
Om 10.50 uur beginnen met onze tocht over de onverharde weg. De uitzichten terug op de Sentinel en het Amphitheater zijn nog steeds geweldig. Om 12.45 uur bereiken we Witsieshoek Mountain Resort, een aantal bungalows met een hotel- restaurant. We drinken daar wat en omstreeks 13.30 beginnen we aan het slingerpad dat door het dal van de Mahairivier rivier loopt.

mahai_bb.jpg (8157 bytes) Grote foto links is 38 Kb en rechts 32 Kb

links: Het pad bovenin de Mahaivallei slingert zich over zwartgeblakerde hellingen

rechts: Onder in het Mahaidal kunnen we in de verte nogmaals het Amphitheater zien liggen.

mahai_ob.jpg (8472 bytes)

Na een mooie tocht van enkele uren belanden we op het allerlaagste niveau van het Drakensgebergte. Om 16.45 uur komen we bij het Visitorcentrum aan, waar we Wim aantreffen.

Stefano Ardito

Southern Book Publishers Ltd
ISBN 1-86812-514.9

Kaartmateriaal

De beschreven tocht staat volledig op de volgende kaart:

Hiking Map (Natal Drakensberg Park), no. 1
Royal Natal, Rugged Glen- Mweni
Natal Parks Board
Eerste Druk, 1997, schaal 1:50.000

Aanmelding van de tocht

Voor deze tocht hoeft u zich niet van te voren aan te melden. U moet zich wel laten registreren bij het Sentinel Car Parking, imn verband met de veiligheid.

Links over het Royal Natal National Park/Drakensgebergte

Op de website On the Roof of Southern Africa van de Kwazulu Natal Conservation Reservation vind u algemene informatie over het Drakensgebergte en ander parken in Kwazulu Natal. Op deze website staat ook een pagina met algemene informatie over het Royal Natal National Park
Meer informatie (en foto's) over de  tocht van Sentinel Car Park naar het Lesotho plateau vind u onder andere op de pagina's Monts-aux-sources van 4 wandelaars uit Randburg en The Amphitheatre (onderdeel van de website Trekking and hiking in the Drakensberg and Patagonia).

Deze pagina is het laatst aangepast op woensdag 16 februari 2011.