Een voettocht rondom de Annapurna
(vanaf Besisahar over de Thorung La naar Birethanti)

Het kaartje links is een bewerking van de kaart uit de Bos Atlas. Het paarse kader geeft de ligging van het Annapurna complex aan

Het kaartjes rechts is een uitvergroting van het kader in de overzichtskaart links

Klik op het kaartje rechts, als je een grote gedetailleerde kaart
( 125 Kb) van het gebied en de gemaakte tocht wilt zien

Dit kaartje is een bewerking van een ansichtkaart

Algemene beschrijving van het gebied

Het berggebied van midden Nepal ten noorden van Pokhara is voor wandelaars (en klimmers) zeer de moeite waard. Er zijn verschillende trektochten te maken, waarbij je kunt genieten van uitzichten op hoge toppen, waaronder enkele achtduizenders (Annapurna, Dhalaugiri, Manaslu). Ook kan je in dit gebied zowel de verschillen zien tussen de vochtige zuidkant van de Himalaya en de droge streken in de regenschaduw ten noorden van het Annapurna complex (Mustang). Daarnaast maakt de aanwezigheid van de Thorung- La (pas) tussen de twee dalen rondom de Annapurna het mogelijk om een  rondwandeling te maken.

Algemene beschrijving van de tocht

De voettocht rondom de Annapurna is een klassieke Himalaya tocht. Hij kan in 18 tot 20 dagen gemaakt worden, waarbij je het Annapurna complex van alle kanten kunt bekijken. Het totale door ons gelopen traject is ongeveer 225 km. De tocht wordt door de meeste wandelaars in de richting tegen de klok gemaakt, omdat van de oostkant de klim naar de pas kleiner is dan van de westkant. Voor de klim naar de Thorung La wordt tot Thorung Phedi gebruikt gemaakt van het dal van de Marsyangdi rivier. We zijn de tocht begonnen in Besisahar, dat is het laatste dorp, dat via de asfaltweg in het Marsyangdi dal te bereiken is. Na het passeren van de Thorung La daal je af in een dal, dat bij Kagbeni uitkomt in het dal van de Kali Kandaki. Dit laatste dal wordt naar beneden gevolgd tot Tatopani. Het laatste deel van de tocht wordt er nog een flinke klim gemaakt, namelijk vanaf Tatopani door een zijdal omhoog naar het dorpje Chorepani. Vanaf dat laatste dorp loopt de tocht weer naar beneden om in het dorpje Birethanti te eindigen. Daar begint de asfaltweg weer
De tocht kan alleen in de periode maart/april/mei (voor de moesson) en in oktober/november (na de moesson) gemaakt worden. In de winter ligt er op de Thorung La sneeuw, waardoor de passage over deze pas moeilijk tot onmogelijk is. Vanaf eind februari (volgens de literatuur) is de meeste sneeuw op de pas weg en vanaf die tijd kan de rondwandeling gedaan worden. De Thorung La is met zijn 5415 meter hoogte één van de hoogste passen, die door wandelaar op de wereld genomen kan worden. Je moet daarom de gevolgen van de ijle lucht (minder dan 50 % van die op zeeniveau) op deze hoogte niet onderschatten.

Gedetailleerde beschrijving van de tocht

Deze tocht heb ik gemaakt als een onderdeel van een georganiseerde reis door het reisbureau Shoestring. Ik heb deze tocht met Bram, Claudy, Gerard, Marjan, Merel, Michel, Sandra en Sietske gemaakt. Op woensdag 9 april zijn we na enkele uren rijden met een busje vanauit Kathmandu in het dorpje Besisahar aangekomen.

- over enige tijd wordt de beschrijving verder met tekst en met foto's aangevuld

donderdag 10 april 2003 (dag 1)

We lopen van Besisahar naar Ngadi. Aan het eind van het dorp pakken we het pad door het dal. Het pad loopt afwisselend aan de beide kanten van de rivier, waardoor we enkele keren de rivier moeten passeren d.m.v. een hangbrug.

hoogte van de startplek hoogte van de aankomstplek totaal aantal meters omhoog totaal aantal meters omlaag
760 m 930 m 255 m 110 m

vrijdag 11 april 2003 (dag 2)

We lopen van Ngadi naar Jagat.

930 m 1300 m 355 m 125 m

zaterdag 12 april 2003 (dag 3)

We lopen van Jagat naar Bagarchap

1300 m 2111 m 910 m 150 m

zondag 13 april 2003 (dag 4)

We lopen van Bagarchap naar Chame

2111 m 2600 m 610 m 55 m

maandag 14 april 2003 (dag 5)

We lopen van Chame naar Pisang

2600 m 3200 m 555 m 70 m

dinsdag 15 april 2003 (dag 6)

We lopen van Pisang naar Manang. We nemen niet de route die door het dal naar Manang gaat, maar een route die eerst aan de andere kant van de rivier omhoog gaat (om het lichaam aan de hoogte te laten wennen). Aan het eind van de middag dalen we verderop  in het dal weer af.

3200 m 3540 m 715 m 375 m

woensdag 16 april 2003 (dag 7)

We houden deze dag een rustdag om beter te kunnen acclimatiseren aan de hoogte. Die dag maak ik met Marjan een korte wandeling naar het gletchermeer en terug. Om 15.00 uur bezoeken we de lezing in het Himalaya Recsue Centre over hoogteziekte.

donderdag 17 april 2003 (dag 8)

We lopen van Manang naar Yak Kharka.

3540 m 4018 m 485 m 30 m

vrijdag 18 april 2003 (dag 9)

We lopen van Yak Kharka naar Thorung Phedi

4018 m 4537 m 505 m 25 m

zaterdag 19 april 2003 (dag 10)

We  verlaten Thorung Phedi om 5.15 uur in de ochtend, omdat we deze dag over de pas (Thorung La) willen. Bij Hogh Camp op 500o meter drinken we nog een kopje thee. Dan klim zwaar. Door sneeuwvelden en langs onduidelijke paden omhoog sleep ik mij voort. Maar na de passage van een aantal hobbels bereiken we omstreeks 10.45 uur de Thorung La. Naast een foto van mij maken we ook een groepsfoto.
Daarna dalen we aan de andere kant van de pas af. De afdaling is lang.
's Middags komen we in Muktinath aan.

4537 m 3802 m 505 m 1625 m

zondag 20 april 2003 (dag 11)

's ochtends bezoeken we eerst de gompa direct boven Muktinath. Daarna lopen we het pad verder naar beneden. Het landschap is kurkdroog en alleen op plekken langs de rivier is het groen door irrigatie.'s Middags komen we in Kagbeni aan.

3802 m 2807 m 80 m 755 m

maandag 21 april 2003 (dag 12)

We vertrekken uit Kagbeni op de gebruikelijke tijd. We verlaten het dorp aan de zuidzijde. Na enige tijd het pad te volgen langs de rivier gaan we verder door de rivierbedding. Enkele kilometers voor Jomoson kruisen we de rivier via een hangbrug, waardoor we aan de westkant van de rivier komen te lopen. We lopen het dorp Jomosom in.
In de middag komen we in Tukuche aan. Nadat we een kopje Douwe Egberts koffie in een lodge (Nederlandse eigenaar) hebben gedronken gaan we na een lodge enkele meters verder in dit dorp

2807 2591 m 55 m 255 m

dinsdag 22 april 2003 (dag 13)

Vanuit Tukuche lopen we weer door door het dal van de Kali Kandaki verder. In de middag komen we bij het dorpje Ghasa aan.

2591 m 2012 m 60 m 590 m

woensdag 23 april 2003 (dag 14)

Vanuit Ghasa lopen we naar Tatopani

2012 m 1189 m 95 m 680 m

donderdag 24 april 2003 (dag 15)

We lopen van Tatopani naar Sikha

1189 m 1929 m 885 m 65 m

vrijdag 25 april 2003 (dag 16)

We lopen van Sikha naar Ghorepani

1929 m  2750 m 860 m 35 m

zaterdag 26 april 2003 (dag 17)

We staan deze nacht om 4.00 uur op, omdat we voor onze verdere wandeling naar beneden, eerst de zonsopgang op Poon Hill willen zien. Om 4.40 uur lopen we in het donker het pad omhoog op en op 5.15 uur staan we op Poon Hill (3193 m). De contouren van de Annapurna, Machapuchara, de Tukuche en de Dhalaugiri zijn zichtbaar tegen de wat lichtere hemel.
Na de zonsopkomst blijven we nog even kijken naar die mooie hoge bergen. Om 6.30 uur dalen we weer af naar Ghorepani. Daar ontbijten en ron 7.30 uur dalen we verder af. Het eerste deel avn de afdaling gaat door een rhododendron bos. Dan passeren we de dorpjes Banthanti en Ulleri. We moeten over eindeloos lange trappen afdalen.
Aan het eind van de dag bereiken we het dorpje Hille.

2750 m  1475 m 325 m 1185 m

zondag 27 april 2003 (dag 18)

We lopen van Hille naar Birethanti. In dit dorpje komen we op de verharde asfaltweg. Daar blijkt een busje klaar te staan, die ons naar Pokhara brengt.

1475 m  1070 m  m  m

De eerste drie hieronder genoemde boeken zijn reisgidsen. De Annapurnatrektocht wordt in de twee Nederlandstalige gidsen uitgebreid besproken, met name door de Elmar gids.
Het laatste boek van Stevenson is geen reisgids, maar een mooi fotoboek van deze trektocht. Dit is een goed boek om in de stemming te komen voor de tocht of nog na te genieten na de tocht. Dit boek kunt u, vanwege het formaat, het beste thuislaten.

Antoine d 'Abbundo

ISBN 1 84119 334 8
website auteur: http://www.awstevenson.com
boek bestellen: http://www.amazon.co.uk/

Interessante links over wandelen rondom de Annapurna

- dit wordt binnenkort aangevuld

Deze pagina is nieuw aangemaakt op zaterdag 17 mei 2003.