Avontuurlijk wandelen in de Ardennen

Een beschrijving van 25 avontuurlijke rondwandelingen in de Ardennen. De lengte varieert van 7 tot 19 km.

Dit boek is een nieuwe editie van "Avontuurlijk wandelen in de Ardennen". Het wordt uitgegeven door Lannoo. De wandelingen beginnen bijna allemaal in een dorpskern, soms zelfs bij een station. Reken er echter maar niet op dat er ook een trein rijdt of dat er melding gemaakt wordt van enige vorm van openbaar vervoer. Onze zuiderburen rijden kennelijk allemaal met de voiture, hetgeen ook duidelijk wordt als je in België gaat wandelen. Eindeloze lintdorpen van ruim gesitueerde huizen, met een poort, oprijlaan en een muur of heg en niet te vergeten bordjes ‘Propriété privé’ & ‘Passé interdit’. De auteurs signaleren dit probleem zelf ook bij de beschrijving van een aantal wandelingen, je komt door een ‘onaantrekkelijk’ deel van het traject, het zij zo. De ruimtelijke ordening is in België kennelijk op een andere leest geschoeid dan hier in Nederland. De auteur Ludo van Lint verzuimt net als zijn evenknie Julien van Remoortere het openbaar vervoer te vermelden.

Bij avonturen kun je denken aan, het doorlopen van tunnels, kruip- en sluipdoor weggetjes, steile randen en doorwaadbare plaatsen (schoenen en sokken uit, en handdoek mee). De in het boek getekende kaarten zijn eenvoudig, een extra wandelkaart is aan te raden. Dit heeft tevens het voordeel dat de streek door de ingekleurde wandelkaart een duidelijker beeld te zien geeft. De selectie in dit boek is afgestemd op gezinnen met opgroeiende kinderen, daarom zijn ook de avontuurlijke elementen in de wandelingen benadrukt. Het kan bij de verdere ontwikkeling van de kinderen een mooie opsteker zijn in de richting van een nieuwe generatie wandelaars.

Het boek is gevat in een handig jaszak formaat, is gezet in een magere letter en de extra informatie is in dezelfde letter vermeld. Je kunt dus in een oogopslag niet zien of je naar de beschrijving kijkt of naar de extra informatie. Bij de extra informatie is trouwens wel vermeld of je er met een rolstoel, kinder- of wandelwagen kunt komen. Bij deze wandelingen is dat overigens niet het geval. Het vermelden van de begaanbaarheid met wielen blijkt overigens weer een goed Belgisch gebruik te zijn, dit gegeven wordt in meer boeken bij onze zuiderburen vermeld. Daar kunnen de Nederlandse auteurs toch nog wel iets van leren. Maar bij een kruisbestuiving zullen beide groepen er beter van worden, met als grootste voordeel een goed en leesbaar wandelboek voor de wandelaars in beide landen. Helaas ontbreken de vermeldingen van eventuele horeca, maar in een goed Belgisch dorp dient dat geen probleem te zijn, er zal altijd wel ergens een gastvrije kastelein aanwezig zijn. Voorin het boek zijn nog wel een aantal algemene wetenswaardigheden vermeld, waarbij de jacht, op de in het bos levende dieren, in het najaar een spelbreker kan zijn bij een geplande wandeling. Dus voordat je onderweg het bordje 'Chassé' tegenkomt is het in het najaar verstandig om even bij de beheerder van het bos te informeren of er gejaagd wordt. De telefoon nummers zijn in het boek vermeld, je kunt dan tegelijk vragen of er in het bos ook gekampeerd mag worden als je een aantal wandelingen aan elkaar knoopt. Het is een anders een bijzonder gevoel om te weten dat er in het bos gejaagd wordt en dit laatste door verre knallen onderstreept wordt, terwijl je in het bos loopt. Je krijgt dan zo'n opgejaagd 'gevoel' dat de dieren ongetwijfeld ook ervaren, het is daarom misschien wel een aanrader voor menig 'hobby' jager. Verder worden er een aantal buitensporten genoemd die ook in deze regio beoefend worden.

De doelgroep wordt gevormd door wandelaars, toeristen en bewoners van de streek. Maar ook toeristen die op een rustige manier naar verre oorden reizen kunnen zich met dit boek in de hand een dag in de Ardennen vertreden.

Ludo van Lint
Avontuurlijk wandelen in de Ardennen
Lannoo, 1995