Berchtesgadener und Chiemgauer wanderberge

Berchtesgadener und Chiemgauer wanderberge verschijnt onder de vlag van Bergverlag Rother. De auteur van deze gids is met de camera beroepsmatig veel in de bergen en heeft al verschillende gidsen geschreven. Ook in deze gids is de standaard zwaarte van de tocht door middel van kleuren weergegeven. De gids bevat naast een inleiding, enige achtergrond informatie, routebeschrijvingen en de nodige adressen. Vooraan is een compleet overzicht van alle routes weergegeven, met hoogte verschillen, overnachtingsmogelijkheden en bergliften. Het vermelden van de bereikbaarheid met het openbaar vervoer en de auto maakt dit tot een voor iedereen goed en bruikbaar boek.

De lengte van de routes is slechts in tijd weergegeven en varieert van 2,5 tot ruim 12 uur. Er is een overzichtskaart met gekleurde nummers in het boek opgenomen, de kleuren corresponderen met de zwaarte van de routes. Bij de routes is de achtergrondinformatie cursief weergegeven, maar ook een schema met hoogte verschillen, een beschrijving van het startpunt en verwijzingen naar de plaatselijke horeca. De routes zijn ingetekend op topografische kaarten maar zonder raster en schaal. Dat is relatief daar hoogteverschillende in de alpen veel invloed hebben op de duur van de tocht. De tijd is dan ook bij het hoogte schema vermeld. Je kunt zo met inachtneming van de rustpauzes zien of je enigszins op schema bent. Bij bergtochten speelt natuurlijk ook altijd  het weer een grote rol en dan is het belangrijk om de tijden goed in te schatten. Door het formaat van de tekeningen is de aanwezigheid van een extra overzichtskaart handig. Deze gids is groter dan andere wandelgidsen maar er is dan ook ruimte voor 3 of meer bladen met meerdere kleuren foto’s per route. Door die opzet past het boek nog wel in een jaszak. Er staan 50 routes in het boek. Die zijn nauwgezet beschreven en er zijn ook eenvoudige topbeklimmingen aan een wandeling gekoppeld.

De doelgroep wordt gevormd door bewoners en toeristen die in de regio verblijven. Maar ook toeristen die op doorreis naar verre oorden in Zuid Duitsland even een dag rust nemen kunnen met dit boek zonder veel spitwerk de bergen in. Dit boek, dat ook in je stoel goed leesbaar is, biedt zonder spitwerk veel bergplezier voor relatief weinig geld.

Auteur : Sepp Brandl
Titel : Berchtesgadener und Chiemgauer wanderberge
Uitgever : Bergverlag Rother