Dolomieten Höhenwege 4 - 7

In de 4e heruitgave ‘Dolomieten Hohenwege 4 tot 7’, is een van de vele uitgaven van Rother. Hierin beschrijft Franz Hauleitner een viertal doorgaande routes. Dit boek is er een uit een serie van drie. Volgens de overzichtskaart zijn er 10 doorgaande routes in de Dolomieten. In de eerste worden de routes 1 – 3 beschreven en in de laatste uitgave is er aandacht voor 8 – 9. De kaart achterop de gids laat slechts de beschreven routes zien. Dit is al de vierde uitgave met een uitvoerig overzicht van alle Rother wandeluitgaven, circa 120. Vijftien procent van deze gids is gevuld met algemene informatie. Op een overzichtskaart staan de 10 doorgaande wandelroutes in de Dolomieten, de routes 4 – 7 zijn uitgelicht. De beschrijvingen zijn duidelijk en naast sprekende foto’s gebruikt de auteur gedetailleerde 1:50.000 kaarten. Een overzichtskaart met een grotere schaal is daarom wel handig. Je ziet meer van de andere bergen en toppen. Maar extra kaarten zijn extra ballast. Kortom neem mee wat je wilt en kunt dragen, maar vooral wat je echt nodig hebt. Een kaart met een schaal van 1:25.000 biedt veel details. Bij iedere route vermeldt de auteur welke kaarten op die route betrekking hebben. In de gids worden geen beklimmingen van toppen beschreven. Dat is in de Dolomieten een ander verhaal. Algemene veiligheidsregels en normen gelden ook hier en er wordt op steile of luchtige passages gebruik gemaakt van kunstmatige klimmiddelen (klettersteig-KS) om op een andere band te komen. Het gebruik van routes met KS vergt meer dan alleen bergwandelervaring. Er is bij Rother een kleine maar heldere uitgave verschenen over de KS veiligheidsregels. Daarnaast kan een korte cursus bij een bergsport vereniging geen kwaad. Deze oefening is voor het gehele reisgezelschap nuttig. Het is dan gelijk duidelijk dat je meer bagage nodig hebt dan alleen je bergwandelschoenen en je gezonde verstand.

De auteur vermeld bij de routes de totale tijd maar ook de hoogteverschillen. De lengte van de routes is altijd in tijd weergegeven en varieert van 2 tot 18 uur. Het hoogteverschil wisselt tussen de 600 en 2900 m. Maar ook de gegevens van de (schuil)hutten, plaats adres en telefoon, staan bij de betreffende route. Naast een vertaallijst is er een uitgebreide literatuurlijst in het boek opgenomen. De doelgroep wordt gevormd door bergwandelaars die in de Dolomieten willen lopen. Met deze gids in de hand kun je een goede beslissing nemen over de te nemen route. De gids is gevat in een handig formaat. De tekst is gezet in een kleine moderne letter, maar is door al die informatie wel wat zwaar geworden. De aanschaf van deze prijzige gids maakt echter dat je met enige ervaring zo, met veel plezier op pad kunt.

Auteur : Franz Hauleitner
Titel : Dolomieten Hohenwege 4- 7
Uitgever : Bergverlag Rother