Gids voor minder mobiele wandelaars

In de 'Gids voor minder mobiele wandelaars' worden 25 korte wandelingen langs verharde wandelpaden in Vlaanderen beschreven. De wandelpaden zijn geselecteerd met medewerking van de werkgroep 'Toerisme voor Iedereen'. Iedere route is ook per rolstoel 'nagelopen'. De auteur heeft de paden daarna alleen nog verkend en beschreven. Er is bij de opzet van de route 's gebruik gemaakt van reeds bestaande paden. De verdeling van de wandelingen is zodanig dat er in iedere Vlaamse provincie een 5 tal wandelingen te vinden zijn. De lengte van de routes varieert van 2 tot 9 kilometer, maar er zijn veel afkortingen mogelijk.

Een leuke route is de planeten route, waarbij je als het ware een reis door het heelal kunt maken. Het heelal is in schaal weergegeven door middel van borden, zodat je je eenvoudig van de aarde naar de zon en verder kunt verplaatsen. Een soortgelijk project is ook aan de westkust van Amerika opgezet, maar daar moet je er voor op de fiets gaan zitten omdat de schaal daar wat groter is.

Bij iedere route wordt er een aantal bezienswaardigheden vermeld die in of bij die plaats het aanzien waard zijn. Sommige routes zijn gemarkeerd en andere slechts gedeeltelijk of helemaal niet. Je moet de route beschrijving dus eerst thuis goed lezen, zodat je van de omgeving kunt genieten zonder dat je steeds ingespannen de gids moet blijven lezen. Verder wordt er vermeld waar je terecht kunt voor je natje en je droogje, maar ook of je er als minder valide in een rolstoel naar binnen kunt. Een aantal gelegenheden is niet altijd geopend, maar ook dat is in het boek vermeld. De doelgroep wordt zoals ook door de auteurs gesteld wordt in de eerste plaats gevormd door minder-validen. De wandelaars die de beschrijvingen gebruiken voor een ommetje horen natuurlijk ook bij de doelgroep.

Het boek vormt een aardig initiatief voor een groep die in Belgie steeds meer aandacht krijgt. Bij de in België (Lannoo) verschenen wandelgidsen wordt vaak vermeld of je er met een rolstoel of kinderwagen kunt komen, maar dit boek kent in Nederland zijn gelijke niet.

Gids voor minder mobiele wandelaars
Lannoo (Tielt), 1994
ISBN 9020923781