Langs grubben, groeven en graven

Langs grubben, groeven en graven is het 17de boek uit de serie Archeologische Routes in Nederland. Niet alle gidsen uit deze serie zijn echter wandelgidsen, er zijn 5 delen met een wandelbeschrijving, terwijl dit deel een combinatie is van een wandel- en fietsroute.

Het boek is gevat in een handig formaat, terwijl ook in dit boek de kaart als een bladwijzer uitvouwbaar is. De uitvouwbare kaart geeft weliswaar de fietsroute weer maar de voetgangers vinden hun eigen kaart voor de tekst van de wandelbeschrijving.

Bij de bespreking van deze streek blijkt dat er al 250.000 jaar geleden mensen in deze streek gewoond hebben. Ook hier werden de overleden mensen op dezelfde wijze bijgezet als dat elders in Europa plaatsvond in deze periode. Een leuk detail vormt de vermelding van een opstand tegen Julius Caesar, die de achtergrond vormt van de Asterix en Obelix verhalen. Maar ook de franse streek Morvan beroept zich erop dat die historie zich daar afgespeeld heeft. De waarheid zal wel zo ongeveer in het midden liggen, maar het is wel leuk om er al wandelend over te dromen, het voegt een speels element aan de wandeling toe. Veel achtergrond informatie is tussen de routebeschrijving door vermeld. De meeste historische sporen die in deze streek blootgelegd zijn, zijn van Romeinse afkomst. Maar de vuursteen mijnen uit de steentijd vormen natuurlijk een niet te versmaden historische achtergrond. Dit vond ruim 7000 jaar terug plaats en de vuursteen is eigenlijk het eerste export artikel dat ook nog op 'industriële' wijze gewonnen werd. Het afval vormt daarom eigenlijk de eerste industriële afvalberg die echter niet meer vervuilt dan de natuur zelf, dat dit nu met chemische stoffen niet meer opgaat is jammer. De vuursteen groeit door een chemische reactie in de mergelbergen waarvan tot op heden, ondanks alle kennis, nog niet duidelijk is hoe of dat nu precies in het werk gaat.

De lengte van de wandeling is 14 kilometer, circa 3 tot 4 uur, is afhankelijk van de verschillende aandachtspunten die je onderweg tegenkomt. Je kunt onderweg namelijk ook even een aantal eeuwen terug in de tijd reizen door een vuursteenmijn te betreden. Dit geeft dan meteen een duidelijk beeld over de primitieve omstandigheden waaronder de vuursteen gewonnen werd. Claustrofobie verboden.

De auteurs vertellen in dit boek ook hoe of dat de financiering tot stand gekomen is, maar of dit voor de gebruiker interessant is betwijfel ik. Maar de vermelding van de verschillende historische musea vormt wel weer een aardig detail dat de bruikbaarheid van het boek vergroot.

De doelgroep wordt gevormd door wandelaars, toeristen, bewoners van de streek, historisch geïnteresseerden, geologen en geschiedkundigen. Kortom de gebruikersgroep is voor een boek met deze zeer diepgaande achtergrondinformatie veel groter dan dat voor een gemiddeld wandelboek verwacht mag worden.

Langs grubben, groeven en graven
(op zoek naar de geschiedenis van het landschap)
Uitgeverij ROB, Amersfoort, 1998