Lekker dichtbij- Gastronomische & actieve weekends en uitstappen in Belgie, Nederland, Luxemburg & Frankrijk

Gastronomische & actieve weekends en uitstappen verschijnt in de serie Lekker Dichtbij onder de vlag van Lannoo. Deze co- productie is mede te danken aan de VZW Vakantiegenoegens. In dit boek is er aandacht voor steeds een andere regio. De auteur heeft aandacht voor de streek, zijn gerechten, de musea en andere toeristische trekpleisters. De routes voor fiets of auto variëren in lengte van16 tot 42 km. Dat is met drie uur fietsen eigenlijk te kort voor de auto. Zo genereer je autoverkeer op een misschien rustige fietsroute, een elementaire fout. De wandelingen zijn van plaatselijk belang en variëren van 2 tot 34 km. Informatie bij de plaatselijke VVV’s. Er is weinig aandacht voor het grote aantal LAW’s dat deze streken doorkruist. De streekpaden in Zeeland (langs de Oosterschelde met aantrekkelijke pontjes) en in Limburg blijven onvermeld. Dit geld ook voor het dichtbij gelegen Aken.

De horeca gelegenheden worden uitvoerig beschreven naar klasse, inrichting, prijs en keuken. Daarnaast werken een aantal chefs mee aan het verspreiden van hun keukengeheimen, die in enkele recepten zijn uitgewerkt. Dat is een goed idee, je kunt die lekkere maaltijd dan thuis nog eens overdoen. Bij het eten kom ik nog wel een vreemde maar kennelijk Zeeuwse variant met advocaat tegen. Elders in Holland worden rozijnen op brandewijn Boerenjongens genoemd en de Boerenmeisjes zijn een variant met abrikozen. De Zeeuwen ben zunnig en maken het liever met een minder vloeibare drank als advocaat.

Met dit boek in je hand kun je op korte termijn even een weekendje weg, want het biedt je naast ideeën ook nog de nodige adressen en telefoonnummers. Dat het boek met al die informatie dik wordt en dus niet echt voor de wandelaar bedoelt is lijkt mij duidelijk. Maar ga je er nu toch op uit en wandel je van uit een vast punt in de regio dan kun je als beginnende wandelaar veel plezier beleven aan dit boek.

Auteur : Tine Bral
Titel : Lekker Dichtbij- Gastronomische & actieve weekends en uitstappen  in België, Nederland, Luxemburg en Frankrijk
Uitgever : Lannoo