Rolde, op zoek naar de geschiedenis van het landschap

Rolde is een archeologische wandelgids door de omgeving van Rolde. Dit boekje wordt uitgegeven door de Rijksdienst voor Oudheidkundig Bodemonderzoek (ROB) en is samengesteld door een team van archeologen. Deze gids is de vierde uit de serie Archeologische Routes in Nederland.

Dit boekje bevat een korte verhandeling over de geschiedenis van Drente. Bij de wandeling worden onder andere grafheuvels en de meer bekende hunebedden (grafmonumenten met een stenen fundament) wandelend aangedaan.

Veel onderzoek naar grafheuvels en andere archeologische monumenten dateert uit het begin van deze eeuw. Dit is onder andere uitgevoerd door de internationale professor van Giffen. De beschrijving van de wandeling beslaat ruim de helft van het gidsje (32 bladzijden) dat in zwart- wit is uitgevoerd. De bijbehorende tekeningen en foto=s geven het verhaal een goed en leesbaar karakter. De tekst is gezet in een magere maar duidelijke letter en de bijschriften zijn in een nog magerder lettertje cursief geplaatst.

De route is ingetekend op een topografische ondergrond. Een extra kaart 1 : 25000 of 50000, is voor het overzicht echter heel handig. Er wordt bijvoorbeeld gesproken over de noord- zuid route, maar de aangehaalde plaatsen zijn op de gebruikte kaart niet te zien. Door de opzet van de gids, een beschrijving in combinatie met een ingetekende route op een duidelijke kaart, hoef je niet steeds angstvallig de beschrijving te volgen maar volstaat af en toe een blik op die kaart.

De kaart is tevens , door de uitvouwbaarheid, handig als bladwijzer te gebruiken of uitgebogen te lezen zonder steeds het boek bij bijvoorbeeld slecht weer te moeten openen.

Het mooie van deze gidsen, er zijn er al 17 verschenen, is dat je het landschap met heel andere ogen gaat bezien. De term grafheuvels, zoals die op de eerder genoemde topografische kaarten vermeld is, gaat leven. In plaats van de sceptische benadering van >het zal wel waar wezen=, je noemt gewoon iedere onduidelijke heuvel maar grafheuvel. Maar er blijken dus heel veel van die monumenten in Nederland aanwezig te zijn. De vermelding in dit boek is echter geen vrijbrief om zelf maar eens wat archeologisch onderzoek te gaan doen. De grafheuvels vallen onder de monumentenwet die bedoeld is om dit soort monumenten te beschermen. Maar met de toegevoegde achtergrond informatie gaat het landschap en zijn bewoners meer leven en kun je een klein beetje voorstellen hoe of onze voorouders geleefd en gewerkt hebben. Verschillende auteurs hebben zich in het genre historische roman gestort, waarin het leven van de Stenen Tijdmens of Hunebedbouwer beschreven is, de eerste die ikzelf gelezen heb is "Atoenga de Hunebedbouwer" uit de vijftiger jaren en de laatste is de "Stam van de holebeer"

Niet alle gidsen in deze serie zijn echter wandelgidsen, er zijn 5 delen verschenen met een wandelbeschrijving. Het boek is gevat in een handig formaat.

De doelgroep wordt gevormd door wandelaars, toeristen, bewoners, historisch geïnteresseerden, geologen en geschiedkundigen. Kortom de gebruikersgroep is voor deze gidsenmet veel achtergrond informatie veel groter dan voor een gemiddelde wandelgids.

Boek Rolde (op zoek naar de geschiedenis van het landschap)
Uitgeverij ROB, Amersfoort, 1998
ISBN 90-76046-06-9