De gids Silvretta alpin

Silvretta alpin, is een gids uit de serie Alpenvereinsfuhrers en wordt uitgegeven door Rother Bergverlag. De auteur Gunther Flaig staat meer voor de naam Flaig, waarin reeds een familiehistorie van ruim 75 jaar vertegenwoordigd is. Deze gids, met touren in het grensland tussen Zwitserland en Oostenrijk, is weer opgefrist en aangepast zodat nu de 12 uitgave voor me ligt. De lengte van de routes wordt in uren omschreven, met de hoogteverschillen. Dat de gids Duitstalig is gezien de regio niet verwonderlijk. Maar iedereen die naar de Alpen gaat kent voldoende Duits om zich ook met dit boek te redden. Lees het anders eerst thuis nog maar eens na met een woordenboek in de hand door. En bedenk dat de gegeven tijd in uren voor een laaglander krap zijn.

De auteur geeft eerst uitleg over het gebruik van de gids, de beste tijd, informatie over de streek, de dorpen, de geologie en de flora en fauna. Achterin staan nuttige telefoonnummers en verwijzingen naar kaarten en hutten. De wandelingen zijn rond een steunpunt, dorp of berghut gegroepeerd. En variëren in lengte van 2 tot meer dan 10 uur. De routes voor wandelaars en klimmers zijn apart beschreven, met verwijzingen naar routes die een aansluiting of een voortzetting vormen. De beklimmingen zijn niet zwaarder dan de II e graad, maar daarom juist wel eens leuk om te proberen. De uitvoering en de handzaamheid van deze gids zijn goed, met een geplastificeerde kaft om de ruim 350 bladzijden te beschermen. De letter is klein, anders past de tekst niet in de gids. Op de overzichtskaart staan hutten, dorpen en de beschreven regio's. De routes zijn in een richting beschreven. De informatie over de routes komt qua toon en opzet overeen met de werkelijkheid. De auteur vermeldt bijvoorbeeld, dat er in een dalkom bijna altijd sneeuw ligt. Dat was 20 jaar terug, in september, ruim na de zomer ook al het geval. Er verandert kennelijk niet zoveel in de bergen. De kwaliteit van de gids wordt onderstreept door de vermelding van de toeristische, maar wel avontuurlijke wandeling langs de waterleidingbuizen boven Partenen. Dit onderstreept de nauwgezetheid van deze gids. De auteur woont als het ware om de hoek in het Brandnertal. Handig en overzichtelijk in gebruik, naast de gids, zijn de kaarten uit de serie 1:50000 van Freytag & Berndt, maar voor de details moet je toch naar een 1:25000 kaart. En juist de details zijn in de bergen belangrijk. Op de bij deze kaart behorende flyer staan GPS waarden en hoogte gegevens met korte beschrijvingen van verschillende routes. Kortom niet echt een goedkoop boek, maar er staat veel nuttige informatie in.

Boek
Auteur : Gunther Flaig
Titel: Silvretta alpin