Voetwijzer 10, Tweeëntwintig  wandelingen door de Algarve

Deze voetwijzer is een uitgave van de Stichting Op Lemen Voeten. In deze gids beschrijven de auteurs 22 wandelingen in Zuid - Portugal, beter bekend als de Algarve. Het is een goed idee, om een dergelijke gids uit te brengen. De auteusr hebben zich klaarblijkelijk toegelegd op heel Portugal, want eerder werd een voetwijzer met een aantal wandelingen in Noord Portugal uitgebracht. Het is ook mede of dankzij één van de auteurs mogelijk dat deze boeken in de recensie lijst verschijnen en niet dankzij de welwillende medewerking van de uitgeverij. De opzet van het boek is duidelijk, maar een duidelijker kaart met de ingetekende route naast de beschrijvingen was een meer voor de hand liggende keus. De auteur vertelt dat de kaarten in Portugal slecht verkrijgbaar of in ieder geval sterk verouderd zijn. Een plaatselijke (Portugese) kaart zou als ondergrond de bruikbaarheid sterk verbeteren., anders loop je de kans dat wanneer een pad of een doorsteek verdwenen is, je zonder een goede kaart geen alternatief kunt vinden. Het landschap waar je van kunt genieten verandert niet, maar het aanplanten van bossen op de bergen en in de dalen verandert het aanzien van een vallei wel.

De index van de wandelingen voorin het boek ontbeert jammer genoeg de vermelding van de lengte van de wandelingen. Je moet daarvoor eerst naar de wandeling bladeren. Er zijn zowel rond- als lijnwandelingen variërend van 7 tot 24 kilometer. De langste wandeling is een mooie rondwandeling op of langs de uiterste punt van Portugal. De in deze gids gebruikte zwart - wit fotos geven met veel zonneschijn een aardig beeld van een mogelijk warm Portugal. Water meenemen dus.

De gids verschijnt weliswaar onder de vlag van OLV, maar deze uitgave lijkt meer op die waarin Noord - Portugal bewandeld wordt dan op één van de oude Voetwijzers. De meest bekende en veel verder uitgewerkte verschijningsvorm is nu ook de basis van gevormd de huidige LAW gidsen. De overzichtskaart is schematisch, ze geeft een aanduiding van de regio's waarin de wandelroutes zich bevinden. Alle wandelingen kunnen vanuit Faro, de meest bekende en centraal gelegen plaats, gemaakt worden. De wandelingen hebben veelal een station of een bushalte als uitgangspunt. Verschillende wandelingen kunnen met wat creativiteit aan elkaar gekoppeld worden. Ook de auteur doet een aantal suggesties voor combinatiewandelingen. De extra toegevoegde informatie maakt het boek zeer leesbaar. Dit boek kan zelfs vliegende en liggende, dus op rust ingestelde toeristen, verleiden een wandeling van 7 kilometer te gaan maken. Dit kan uiteindelijk iedere toerist volbrengen.

Het boek is gezet in een duidelijk leesbare letter en de extra informatie is in dezelfde letter voorin bij de themas vermeld. De auteur vermeldt wel welke buslijnen volgens een bepaalde frequentie rijden, maar hij vermeldt helaas weer niet welke kaart je bij welke wandeling kunt gebruiken of zelfs nodig hebt. Verder ontbreken op de kaart de aangehaalde kijkpunten. Deze extra aandacht verdienende zaken worden genummerd vermeld in de route beschrijving. Het was handiger geweest om deze nummers ook in de kaart op te nemen. Dit is mogelijk nog een punt dat bij een volgende uitgave verbeterd kan worden.

De doelgroep wordt gevormd door Nederlandstalige toeristen die de Algarve als domicilie hebben of wandelaars die graag wel eens in Zuid Portugal willen wandelen. De bewoners van de streek zullen het Nederlands in veel gevallen niet machtig zijn. Terwijl een impulsieve aankoop van deze wandelgids ter plaatse natuurlijk zo goed als onmogelijk zal zijn.

Roel Klein, Bert Stok en Jan Erik Burger
Voetwijzer 10
22 wandelingen door de Algarve