Wandelen in Groot Hertogdom Luxemburg

Een beschrijving van 30 wandelingen in het Groot Hertogdom Luxemburg, door Ardennen, Gutland, de Wijnstreek en het Mijngebied, met een lengte van 5 tot 13 km.

'Wandelen in G.H. Luxemburg' is er een uit een serie 'Dicht-bij-huisgidsen' die onder andere door de auteur Julien van Remoortere zijn opgesteld en door Lannoo worden uitgegeven. In dit boek worden 30 wandelingen beschreven die allemaal in Luxemburg gelegen zijn. Verdeeld over een 4 tal karakteristieke streken. De lengte van de wandelingen varieert van 5 tot 13 km, terwijl een aantal van de korte wandelingen goed te combineren zijn. In dit boek is gelukkig weer een overzichtskaart opgenomen zodat het koppelen van de wandelingen wat eenvoudiger wordt. Er zijn in dit boek alleen route beschrijvingen opgenomen en geen algemeenheden. De summiere hoeveelheid toegevoegde informatie is in de tekst verwerkt.

Ook in deze uitgave ontbreken de verwijzingen naar het openbaar vervoer, terwijl je op minstens 10 wandelingen op zijn minst rails kunt zien of treinen horen rijden. Wel wordt de grootte van de parkeerplaats uitvoerig besproken, van een paar plaatsjes tot een ruime parkeerplaats op het speelterrein van de schoolkinderen. Bij iedere wandeling wordt vermeld of er een mogelijkheid is om een kinderwagen of rolstoel mee te nemen. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door de vermelding van de aard van de wandeling, bij sterk geaccidenteerd of voornamelijk vlak zonder al te veel hoogte verschillen.

Een nadeel van deze gids is de slechte bereikbaarheid van een startpunt met het openbaar vervoer. Dit laatste lijkt in België bijna standaard te zijn, maar je kan een wandeling natuurlijk wel bij een OV punt laten starten. Het idee ligt hier natuurlijk bij de schrijver van het boek. Deze auteur lijkt een zo verstokte automobilist te zijn, dat hij het OV geen blik waardig keurt. Er wordt tenminste geen melding van gemaakt. Er zijn dan ook geen suggesties gedaan over de koppeling van verschillende wandelingen. De wandelingen gaan over goed gemarkeerde paden en verdwalen kan dus bijna niet. Er is bij deze wandelingen veelvuldig sprake van onverharde voetpaden door bos en veld, dit is in tegenstelling van andere boeken van deze auteur voor een wandelwagen niet leuk maar voor de gemiddelde wandelaar zeer aantrekkelijk. Op die nauwkeurige kaart kun je dan goed zien of er een mogelijkheid is om een onverhard pad te volgen in plaats van de beschreven verharde weg. Zo'n kaart geeft de wandelaar dan ook de kans om twee wandelingen op een dag tot een dagwandeling te combineren.

Het boek is gezet in een magere letter en er is geen onderscheid tussen de routebeschrijving en de bescheiden hoeveelheid toegevoegde extra informatie. De kaartjes zijn eenvoudig maar duidelijk van opzet. Dit is echter voor geen van de beschreven wandelingen een bezwaar.

De doelgroep wordt gevormd door wandelaars, toeristen, doortrekkers die zich een dagje willen vertreden, natuurliefhebbers en zij die zonder al te veel poespas een dagje willen wandelen. Maar ook bewoners van het G.H. Luxemburg kunnen van deze gids veel plezier hebben, maar of die een uitgave in de Nederlandse cq Vlaamse taal kunnen lezen is maar de vraag. Dat dit boek al in 1994 verschenen is lijkt voor de bergen, rivierbeddingen en bossen geen enkel beletsel te zijn.

Julien van Remoortere
Wandelen in Groot Hertogdom Luxemburg
Lannoo, 1994