Wandelgids Morvan

3 trektochten en 40 wandelingen

De Wandelgids 'MORVAN', is een uitgave in de reeks wandelboeken van Elmar. De auteur Hans van der Vliet beschrijft een aantal wandelingen in het hart van de Bourgondische streek. Historisch gezien (op de geologische tijdschaal) vormde de Morvan een deel van het Central Massif. Maar deze twee stukken zijn door omstandigheden uit elkaar gedreven, waardoor de Morvan gekenmerkt wordt door een geheel eigen biotoop.

Niet alleen het biotoop is verschillend, ook de inwoners van de Morvan hebben mede door de afgelegen ligging hun eigen Keltische afkomst behouden. De verhalen van Asterix en Obelix hebben zich voor een deel in deze streken afgespeeld. Dat de streek voor een groot deel nog bebost is wordt veroorzaakt door het wilde en bergachtige, dus ontoegankelijk terrein.

De wandelingen zijn gerangschikt naar de plaatsen waarvandaan je eventueel kunt vertrekken, maar ook de doorgaande wandelroutes krijgen de nodige aandacht. Verderop in het boek worden ook de belangrijkste plaatsen van de streek apart behandeld. Maar de meeste aandacht schenkt de auteur aan de omringende natuur. De beschrijvingen zijn ook niet bedoeld als route beschrijving maar meer als een aanwijzing om daar eens lopend rond te kijken, waarbij de auteur veelvuldig gebruik maakt van de reeds in de streek aanwezige markeringen. Soms moet je echter ook je oog op het boek houden om niet verkeerd te lopen. De toegevoegde kaarten zijn eenvoudig, je hebt dus een gedetailleerde kaart van de streek nodig. Voor de kaarten geldt tevens dat de aanduiding voor bos/bomen niet erg consequent is toegepast.

Er is voor de beschrijving , maar ook in de beschrijving van de wandelingen veel achtergrond informatie toegevoegd. Ook zijn de overnachtingsmogelijkheden op of bij de verschillende wandelingen uitvoerig vermeld. Die gegevens verouderen natuurlijk wel, maar als je het van te voren even nakijkt, heb je op de vakantie alles bij de hand in een boek. Dat het boek daardoor voor een binnenzak eigenlijk te zwaar wordt is jammer. Een mens moet weleens kiezen in zijn leven. Het boek biedt een goed overzicht van de vele wandelmogelijkheden in de Morvan. Met wat fantasie kun je er ter plaatse vast nog wel een aantal bij bedenken. Naar mijn idee is dat precies wat de auteur beoogd met dit boek. De wandelgids ‘Morvan' biedt een mooi overzicht van alles wat er, in deze enigszins buiten het blikveld van de gemiddelde Francofiel gelegen streek, te zien en te beleven is.

Hans van der Vliet
Wandelgids Morvan
Elmar, 1998