Een rondwandeling van 16 km vanaf Nieuwe Niedorp door het dorp Aartswoud, De Weere en Gouwe

wanlogo2.gif (16205 bytes)

Tekening van de wandelroute

Deze kaart is ontstaan door een grondige bewerking van de VVV- recreatiekaart en toont de route en de horeca (de startpunten voor de route)

Klik op de tekening als u de gedetailleerde tekening van de wandelroute wilt zien.

Algemene Beschrijving

West Friesland staat bekend om zijn geringe aantal onverharde paden. Toch zijn er mooie wandelingen op grotendeels onverharde paden te bedenken in deze streek. De vereniging TeVoet regio Noord- Holland wil dat laten zien. In september 2003 lieten we dat zien aan de hand van een rondwandeling rondom de slootwaardpolder (vanaf Oudkarspel, ook wel rondje Waarland genoemd) en in september 2004 met de rondwandeling rondom de Wogmeer

Een speciale rondwandeling, die alleen op 24 en 25 september 2005 te maken is

Voor zaterdag 24 en zondag 25 september 2005 hebben we een rondwandeling georganiseerd (15 Km), die begeleid of onbegeleid gelopen kan worden. Op deze dagen lopen we vanaf het busstation in Nieuwe Niedorp (halte Klooster) een rondwandeling langs de dorpen Aartswoud, De Weere en de Gouwe. De route voert o.a. over een deel van het dit jaar gerealiseerde Pannepad, erf en percelen van agrariërs die belangeloos meewerken aan deze rondwandeling, die daarom alleen dit weekend gelopen kan worden. Zo opent familie Cees Modder uit Aartswoud de staldeuren en laat een maquette van Aartswoud zien.

Er kan vanaf 11:00 uur gestart worden (met koffie) bij het Chinees-Vietnamees restaurant naast het busstation van Nieuwe Niedorp (halte Klooster). Daarnaast kan ook gestart worden in Aartswoud bij café de Stompetoren (Schoolstraat 40, 0229- 581342) en in de Weere bij café Nooitgedacht van Riet Verlaat (Oosterboekelweg 48 , tel 0229- 5811353). Hier kunt u vanaf 10.30  uur de routebeschrijving ophalen. Deze routebeschrijving is uitgebreider dan beschrijving op deze webpagina. Om de onkosten te dekken wordt een kleine bijdrage van 1 euro gevraagd voor deze routebeschrijving. U kunt deze wandeling alleen dit weekend maken, omdat enkele agrariërs alleen voor dit weekend belangeloos hun erf openstellen voor het publiek.

De route is ontwikkeld door Martien Veth uit Nieuwe Niedorp en beschreven door hem en Jeroen Jacobse.

Begeleid kan deze wandeling alleen worden gelopen om 11:00 vanaf het Chinees-Vietnamees restaurant in Nieuwe Niedorp.

Honden zijn, ook aangelijnd, niet toegestaan op deze wandeling!

Hekken direct goed afsluiten. Geen afval achterlaten (schadelijk voor dieren).

Gedetailleerde beschrijving

De getoonde foto's zijn gemaakt op zaterdag 24 en zondag 25 september 20054.

1. Vanuit het Vietnamees restaurant in Nieuwe Niedorp

U gaat rechtsaf het fietspad langs de Oude Provinciale weg aanhouden. Eerste weg rechts, de Winkelerweg, aflopen. Aan het einde het witte bruggetje over en linksaf, langs de Langereis.

De grote foto's  zijn respectievelijk 80 Kb en 62 Kb

Links: Enkele wandelaars lopen op de kade langs de Langereis
Rechts: We komen bij het punt, waar de rondwandeling begint. We komen de eerste wandelaar tegen, die vanaf Aartswoud gestart is

Foto's: Fred Triep

Na 100 meter ziet u aan de rechterkant een smal perceel met grondhopen. Wij zullen hierlangs straks weer terugkeren.

2. Hier is de aansluiting op de rondwandeling

Langs de Langereis verder naar het erf van de boerderij van de fam. Modder. Cees Modder heeft zijn staldeuren geopend en u kunt een kijkje nemen in zijn bedrijfs- en cultuurhistorische collectie.

De grote foto's  zijn respectievelijk 93 Kb, 104 Kb en 88 Kb

Links: Aankomst op het erf van Cees Modder
Rechts: Terwijl een groot aantal wandelaars om de maquette staat, vertelt Cees Modder over de historie van Aartswoud
Helemaal rechts: Het deel van de maquette, dat het dorp Aartswoud toont (vanuit het noorden gezien)

Foto's: Fred Triep

Vervolg uw pad over de kade langs de Langereis.

De grote foto's  zijn respectievelijk 125 Kb en 90 Kb

Links: We vervolgen onze route over de dijk langs de Langereis
Rechts: Uitzicht over de Langereis in noordelijke richting, met op de achtergrond de windmolens, die in de Wieringermeer staan

Foto's: Fred Triep

Negeer het van rechts komend asfaltweggetje (Groene Pade) en ga verder over een schelpenpad, nog steeds langs de Langereis. Bij een informatiebord en een bank kijkt u uit over de Weelpolder, terrein van het Landschap Noordholland. Het schelpenpad gaat hier naar rechts (van de dijk af). Ga na enkele meters via een hek linksaf de wei in. In de verte ziet u de weg naar Medemblik langs de Westfriesedijk. Omringd door schapen, pinken en ganzen lopen we daar door de Weelpolder naartoe.

De grote foto's zijn respectievelijk  79 Kb, 83 Kb en 113 Kb

Links: De wandelaars lopen door de weide van de Weelpolder
Rechts en helemaal rechts: De wandelaars moeten één voor één over een hek klauteren, dat dwars in de Weelpolder staat

Foto's: Fred Triep

Dit traject met damhekken en sloten is gemarkeerd (let op de pijlrichting!). Je komt uit op het asfaltweggetje op de Weelkade. Ga hier links en meteen rechtsaf langs de verkeersweg tot de kruising. Sla linksaf de Koggenrandweg in. Lopend langs de Wieringermeer en aan de noordzijde van de Westfriesedijk, komt u na 1 km voorbij boerderij “Graan voor Visch”.

De grote foto is 176 Kb

Links: De boerderij "Graan voor Visch"

Foto: Fred Triep

Tweehonderd meter verder staat een geel kruis met pijl op de weg. Hier lopen we via een slootdam en een hek ongeveer 100 meter over de kruin de Westfriesedijk terug, steken de drukke verkeersweg over en gaan de Kolkweg in. Bij de lantaarnpaal kan men ongehinderd door prikkeldraad over de afrastering stappen.

Voorbij de molen rechtsaf de brug over (huisnummers 4 en 6) en via erf en tuin langs de boerderij van de fam. Nieuweboer.

De grote foto's  zijn respectievelijk 55 Kb en 76 Kb

Links: We passeren de molen aan de Kolkweg
Rechts: De achterkant van de molen aan de Kolkweg

Foto's: Fred Triep

Rechtsaf via een brug steken we een sloot over en gaan meteen links. Met het water links van ons lopen we naar een hek, rechts van een woonhuis, dat uitkomt op een asfaltweggetje.

De grote foto's  zijn respectievelijk 59 Kb en 91 Kb

Links: Terugblik op de molen vanaf het weiland bij boer Nieuwboer
Rechts: Over het weiland van boer Nieuwboer is een spoor gemaaid voor de wandelaars

Foto's: Fred Triep

Waar het asfaltweggetje een haakse bocht naar rechts maakt naar de Braakweg, lopen wij rechtdoor het “Pannepad” in.

De grote foto is 59 Kb

Links: Het nieuwe schelpenpad in het ruilverkavelinggebied, het Pannepad

Foto: Fred Triep

We lopen dit nieuwe schelpenpad af tot de Tropweere, gaan rechtsaf over de Tropweere naar de T- splitsing, de Oosterboekelweg in de Weere. Aan de Tropweere ligt een kaasboerderij, waar u (niet op zondag) kaas kunt kopen.

De grote foto's  zijn respectievelijk 143 Kb en 87 Kb

Links: De kaasboerderij aan de Tropweere
Rechts: In het kaaswinkeltje aan de achterkant van de boerderij

Foto's: Fred Triep

De wandelroute gaat vanaf deze T- splitsing rechtsaf richting Hoogwoud.

Linksaf vanaf deze T- splitsing vindt u na ongeveer 50 meter “Café Riet Verlaat” voor een horeca- stop. Dit is tevens een startpunt van deze rondwandeling.

3. Vanuit café “Riet Verlaat” in de Weere

U gaat linksaf richting Hoogwoud, negeer de van rechts komende Tropweere. Ongeveer 30 meter voor het einde van de bebouwde kom van De Weere, meteen voorbij het laatste huis links, linksaf een betonnen kavelpad in. Over een houten brug rechtsaf, een flink stuk langs het weiland van Piet Langedijk en daarna het Lelieland van Hans Langedijk.

De grote foto's zijn respectievelijk 115 Kb en 100 Kb

Links: We lopen over de grasstrook tussen de lelies (van Hans Langedijk) en de sloot
Rechts: We lopen nog steeds op de grasstrook langs de sloot naar boerderij Binnengouw aan de Gouwe

Foto's: Fred Triep

Markeringen voeren ons naar de boerderij Binnegouw van fam. Langedijk. Via hun erf komen we op de Gouwe. Hier rechtsaf, bij het kruispunt met de Oosterboekelweg rechtdoor over de Gouwe vervolgen we de wandeling.

Op Gouwe 48,  mag u een rondje maken door de prachtige boerentuin van de monumentale hoeve “Hoogh Hout Wout”.

De grote foto's zijn respectievelijk 127 Kb, 112 Kb en 119 Kb

Helemaal links en links: De voorkant (staldeuren) van de hoeve "Hoog Hout Wout"
Rechts: De gevelsteen in de voorkant van boerderij "Hoogh Hout Wout" met de bouwdatum

Foto's: Fred Triep

Deze oude hoeve kreeg in 2003 de eerste prijs als monumentaal erfgoed. “Hoogh Hout Wout” is de oude naam voor Hoogwoud.

Bij het betreden van het erf loop je rechts om de boerderij door een mooie tuin (gemarkeerd). Hier zal Ko de Rijke voor belangstellenden opgegraven en gerestaureerd aardewerk laten zien.

De grote foto's zijn respec- tievelijk 115 Kb, 122 Kb, 159 Kb en 115 Kb

Helemaal links en links: Ko de Rijke laat het aardewerk uit de zeventiende eeuw zien, dat hij op zijn erf heeft opgegraven
Rechts: Aardewerk, dat Ko de Rijke gerestaureerd heeft
Helemaal rechts: Opgegraven fragmenten van een schaal

Foto's: Fred Triep

Na de uitleg van Ko de Rijke kunt u naar de achterkant van de tuin lopen. Aan de achterkant van zijn erf kunt u voor de sloot linksaf gaan en daarna over het gazon terug naar de Gouwe.

De grote foto is 178 Kb

Links: Enkele wandelaars genieten om een ronde tafel in de tuin van Ko de Rijke van een kopje thee

Foto: Fred Triep

Vervolg de Gouwe. Negeer de van links komende Groene Wuiver. Bij de volgende weg naar links ziet u een brug met zilverkleurige leuningen. Dit is de Korte Wuiver.

De grote foto is 162 Kb

Links: De brug naar de Korte Wuiver heeft zilverkleurig geverfde leuningen

Foto: Fred Triep

Ga linksaf de Korte Wuiver in. Aan het eind bij driesprong rechtsaf de Schoolstraat in.

Tegenover de kerk kunt u in café “de Stompe Toren” een horeca- stop maken bij de familie Marx. Dit is tevens een startpunt van deze rondwandeling.

De grote foto's zijn respectievelijk 126 Kb, 123 Kb en 131 Kb

Links: De kerk van Aartswoud met de stompe toren erachter
Rechts en helemaal rechts: Café "de Stompe Toren" met het terras

Foto's: Fred Triep

4. Vanuit café “de Stompe Toren”

U gaat rechtsaf door de Schoolstraat in noordelijke richting. Voor de bocht naar rechts linksaf over het betonnen kavelpad langs sloot door het weiland van de gebroeders Rooker.

Opgelet !

Over dit betonpad kan om ongeveer 17:00 niet gelopen worden, omdat het vee dan naar de stal loopt.
Wilt u even opletten en wachten tot het vee van het pad is!

De grote foto's zijn respectievelijk 51 Kb en 47 Kb

Links: Om 16.45 uur staan de koeien bij het draadje voor het betonpad te wachten op boer Rooker
Rechts: Uitzicht vanaf het land van boer Rooker op de Stompe Toren van Aartswoud

Foto's: Fred Triep

Neem de eerste gelegenheid over een dam naar rechts. Steek vervolgens een tweede sloot over en sla linksaf. Loop langs de sloot en via een hek naar een asfaltweggetje, de Groene Pade.

De grote foto's zijn respectievelijk 35 Kb en 53 Kb

Links en rechts: Dezelfde sloot (op weg naar de Groene Pade) op verschillende dagen, links op zaterdag 24 augustus, rechts op zondag 25 augustus

Foto's: Fred Triep

Sla linksaf de Groene Pade in.

We komen bij de boerderij met bijzondere tuin van Chris Goedhart, links van de weg. We mogen  even door deze tuin met fantastische klassieke ‘follies’ om te genieten van de bijzonder sfeervolle entourage (geen picknickplaats!)

De grote foto's zijn respectievelijk 126 Kb, 161 Kb, 142 Kb, 131 Kb en 130 Kb

Links en rechts:  Impressies van de tuin van Chris Goedhart, met:

• een duiventil
  • barokke poorten
  • Mediterrane bassins, die in elkaar overstromen
  • een theekoepeltje

Foto's: Fred Triep

Verlaat het erf langs de ‘tempel van de heilige koe’ en loop linksaf ongeveer 30 meter verder over de Groene Pade. Ga dan rechtsaf (gemarkeerd) over land met hoge bulten grond naar de Langereis.

Op dit punt gekomen wandelen de starters uit Aartswoud en de Weere rechtsaf langs de Langereis naar de boerderij van familie Modder. Zij lezen nu verder bij  "2. Hier is de aansluiting op de rondwandeling” aan het begin van deze tekst.

De starters uit Nieuwe Niedorp gaan hier linksaf langs de Langereis, rechtsaf de witte brug over, en langs de Winkelerweg en Oude Provincialeweg weer terug naar het startpunt, het Chinees/Vietnamees restaurant bij het busstation.

Kaartmateriaal

Stafkaart 1: 25.000:  14 G, Middenmeer

Deze pagina is het laatst aangevuld op vrijdag 30 september 2005.

Voor aanvullingen of reacties, stuur mij een e-mail: