Dagwandeling Beverwijk- Castricum (2) via Wijk aan Zee (17 km)

wanlogo2.gif (16205 bytes)

naar de beschrijving van de omgekeerde tocht
Castricum- Beverwijk (2)

Tekening van de wandelroute

Dit kaartje is gemaakt m.b.v. mijn Garmin E Map GPS ontvanger

Algemene beschrijving

Deze wandeling is door Te Voet NH gebruikt als kennismakingswandeling op zondag 14 maart 1999. Hij is ontwikkeld door Renée van der Haar. Het stuk Beverwijk- Wijk aan Zee is gebaseerd op de route van het "Hollands Kustpad, LAW nr 5-3, van het NIVON. Het stuk van Wijk aan Zee tot Castricum is door Renée zelf bedacht.

Op zondag 17 november 1996 heeft de vereniging Te Voet NH ook een dagwandeling vanaf Beverwijk naar Castricum gemaakt (dagwandeling Beverwijk- Castricum {1}), maar die wandeling ging vanaf Beverwijk door de binnenduinrand achter Heemskerk langs en ging daarna ook nog door het polderland rondom Castricum.

De getoonde foto's in de gedetailleerde beschrijving zijn genomen door Fred Triep op 14 maart 1999, 24 januari 2004 en 7 maart 2004 en door Reneé van der Haar (datum onbekend). De Codes BC01 t/m BC40 in de tekst verwijzen naar de Waypoints in de tabel van GPS waypoints onderaan de pagina.

Gedetailleerde beschrijving

Ga vanaf station Beverwijk rechtdoor het stationsplein op en kruis de Wijckermolen. Aan het einde de weg oversteken en ga linksaf (Velserweg) voor het buiten Akerendam langs, Vondellaan kruisen, na het Koetshuys gaat u rechtsaf het park Scheybeek in.

De grote foto's  zijn 121 en 154 Kb

Links: Het park Scheybeek
Rechts: Het poortje achter in het park Scheybeek

Foto's: Fred Triep

Ga rechtsaf over het klinkerpad, dat achter de vijver linksom meebuigt met de vijver, ga daarna linksaf langs de volière. Neem daarna het tweede pad rechtsaf (het eerste pad is meteen na de volière), en steek even verder schuin links het grasveld over, ga het poortje door en volg het pad naar rechts. Volg het pad naar de uitgang van het pad, terwijl u links onder andere  huis Beekzangh ziet. Steek de straat over en ga  een voetpad tussen de huizen  in en steek even later de parkeerplaats (Caspar van Baerlehof) over. U komt uit op de T splitsing met de paal met de tekst "Historische stadswandeling van Beverwijk". Ga hier rechtsaf en bij de Y splitsing vlak er na weer rechtsaf. Bij de volgende T splitsing gaat u linksaf. Voor de brug gaat u rechtsaf, u loopt nu langs een nieuwe kinderboerderij. Voorbij de kinderboerderij maakt de weg een bocht naar links. Negeer de zijpaden. U Kruist de weg en gaat rechts van een beek het bos (park Westerhout) in.

In het Westerhout gaat u bij de eerste T splitsing linksaf en bij de volgende splitsing houdt u links aan. U volgt nu een breed pad. Ga daarna linksaf over de beek met het klaphekje, ga daarna rechtsaf langs de beek, volg de beek langs de linkeroever.

Grote foto is 133 Kb

Links: De Scheybeek, met links daarvan het wandelpad

Foto: Fred Triep

Ga verderop langs de vijverpartij (links is een oude gracht van het vroegere huize Westerhout). Neem vlak voor het volgend klaphekje schuin linksaf een smal kronkelpaadje langs de bosrand, ga even verder het klaphekje door, steek de weg over, en volg rechtdoor het hakselpad. Ga daarna rechtdoor, waarbij u het dierenpension Tussenwijck aan uw linkerhand houdt. Steek de parkeerplaats over en loop het smalle paadje aan de overkant in. Dit paadje loopt langs een hek (aan de linkerkant van het paadje). Waar het hek naar links buigt, volg het hek even. U ziet dan beneden de Zeeweg lopen. Neem het voetpad dat parallel aan het  fietspad bovenlangs de Zeeweg loopt.
Volg steeds dit pad, deels voetpad, deels oud fietspad blijven volgen. U komt daarbij tweemaal onder een viaduct door. Dan, voor twee identieke nieuwe huizen/gebouwen gaat u naar links een smal pad op (terrein Corus). Alle zijpaden negeren, steeds rechtdoor gaan. Aan het eind, bij het verlaten van het Corusterrein, rechtsaf een halfverharde weg opgaan.

Grote foto is 38 Kb

Vanaf het duinpaadje ziet u de rokende schoorstenen van "De Hoogovens" (nu Corus)

Foto: Fred Triep

Na circa 175 m rechts aanhouden en een iets hoger gelegen pad gaan volgen. Op een bepaald moment ziet u een elektriciteitshuisje aan de linkerkant van het pad. Hier gaat u naar rechts en neem dan tussen twee houten paaltjes door het pad omhoog. Iets verder scherp linksaf gaat u via een trap het Paasduin op.

Grote foto is 105 Kb

Uitzicht van het Paasduin op het dorpje Wijk aan Zee
(combinatiefoto)

Foto: Fred Triep

Het pad vervolgen, trap afdalen en dan rechtsaf de Bosweg/Hogeweg opgaan. Ga linksaf het Franse pad op (roodwit markering), dan rechtsaf de Gasthuisstraat, dan weer linksaf de Zwaanstraat in en dan weer rechtsaf de Rijckert Aertsweg in.

De grote foto's zijn 93 Kb, 105 Kb en Kb 101 Kb

Links en Rechts: De Zwaanstraat in Wijk aan Zee (respectievelijk in maart 1999 en in januari 2004)
Helemaal rechts: Hotel- café Sonnevanck met zonnig terras
(maart 2004)

Foto's: Fred Triep

Loop langs het gezellige hotel café Sonnevanck en neem de weg omhoog langs hotel Mare Sanat. Steek de parkeerplaats over en neem rechtdoor het voetpad naar Duinpaviljoen Schoos. Hier kunt u koffie drinken en van het uitzicht op de zee en het strand genieten. Paviljoen Schoos verlaten en het strand op.

Hier kunt u de toegangskaartjes voor het NHD kopen, die u nodig hebt voor de tocht vanaf BC26.

De grote foto's zijn respectievelijk 93 Kb, 105 Kb (rb) en 73 Kb (ro)

Links: Paviljoen Schoos
Rechts onder: Het strand gezien in de richting van de pier

Rechts boven: Het strand van Wijk aan Zee met strandhuisjes

Foto: Reneé van der Haar

Ga op het strand rechtsaf, richting Heemskerk. Eerst passeert u twee gaten in de zeereep.

Grote foto is 55 Kb

Links: Het tweede gat in de zeereep

Na ongeveer driekwartier, voorbij strandpaal 48,750 km, gaat u rechtsaf de strandafgang (strandafgang Heemskerk) omhoog. Voor de toegang heeft u nu een kaartje van het Noordhollands Duinreservaat nodig. Volg de Zwarte weg. Ga bij de eerste zandweg langs dennenbos linksaf en volg het pad.

zwartew2.jpg (13650 bytes) De grote foto's zijn 112 Kb en 67 Kb

Links: De zandweg vanaf de Zwarte weg, een onverhard pad met links open duinterrein en rechts dennenbos
Foto: Reneé van der Haar

Rechts: Dezelfde zandweg op een sombere winterdag
Foto: Fred Triep

Op de T splitsing gaat u rechtsaf, bij de viersprong rechtdoor, en u volgt de Reservaatweg. Volg de bocht de flauwe bocht naar rechts en dan een duidelijker bocht naar links en negeer daarbij de zijpaden. Ga op driesprong (met over het linkerpad een hek met klaphekje) linksaf, verlaat de Reservaatweg. U loopt nu over een meer open terrein en na enige tijd bereik je weer het hek. Ga hierdoor en  de T splitsing linksaf. U bent nu weer op de Reservaatweg. Neem daarna de eerste weg links.

Ga op de T splitsing rechtsaf en loop langs het oude zweefvliegveld.

Grote foto is 72 Kb

Links: Het oude zweefvliegterrein

Foto: Fred Triep

Ga rechtdoor en steek de klinkerweg over. Ga steeds rechtdoor, steek de Hoofdweg over. Ga daarna rechtdoor, iets links aanhouden (rechts ligt camping Geversduin), rechtdoor. Ga op de viersprong rechtsaf en houdt het hoofdpad aan. Ga op de volgende viersprong rechtdoor, langs het bankje (Koekoeksweg) Bij de daarop volgende viersprong gaat u rechtdoor over graspad. Met bocht mee naar rechts. Op de T splitsing volgt u linksaf de Helmweg.

De grote foto's  zijn respectievelijk 168 Kb, 164 Kb en 157 Kb

Helemaal links: De Helmweg is omgeven met bomen
Links:
De Helmweg met aan het einde huis "Kijk uit"
Rechts:
Het huis "Kijk uit"

Foto's: Fred Triep

Op de volgende T splitsing gaat u rechtsaf langs huis "Kijk uit". U gaat rechtdoor over het klinkerpad langs de begraafplaats Onderlangs. Bij paddenstoel volgt u het fietspad richting Beverwijk langs de begraafplaats tot de volgende paddenstoel. Hier gaat u linksaf en  dan bij de Kramersweg rechtdoor en nu ziet nu het station. Ga rechtsaf de doodlopende weg in, aan uw linkerkant ziet u het station, aan de rechterkant de manege. Ga het tunneltje onderdoor naar het station.

Duin- en Polderpad
LAW 5-3, Haarlem- Den Oever v.v., Callantsoog- Den Helder v.v.
Nivon, 1990
ISBN 90-70601-26-5

Steven van Schuppen en Vladimir Mars
Wandelingen in Kennemerland en de Noordhollandse duinen- een gids met routebeschrijvingen en achtergronden- vier extra grote stafkaarten 1:25.000
Dwarsstap, Nijmegen
ISBN 90-6168-605-9

GPS gegevens

Op 8 februari 2009 heb ik de route nog eens nagelopen. OP die dag heb ik een complete track gemaakt van de wandelroute. De waypoints in de bestanden zijn op verschillende dagen gemaakt.

U kunt de track van de wandelroute downloaden.als gdb bestand of als mps bestand

Het kaartje rechts geeft de track en waypoints weer van het noordelijke deel van de route

Klik op het kaartje om de gedetailleerde weergave
(2 keer zo groot) te zien

Het kaartje rechts geeft de track en waypoints weer van het zuidelijke deel van de route

Wandelarrangementen aan de Hollandse kust

Bekijk hieronder de mogelijke  wandel- en  fietsarrangement of hotels en boek die via deze site:

Interessante links

- Aan dit onderdeel wordt nog gewerkt

Deze pagina is het laatst aangepast op dinsdag 24 februari 2009.