Een vijfdaagse voettocht over de Alta Via 1 (Dolomieten, Italië), vanaf Lago di Braies naar Rifugio Cittá di Fiume

Klik op het kleine kaartje links,  als je de grote gedetailleerde kaart (119 Kb) wil zien

Dit kaartje is ontstaan door bewerking van het schematische kaartje uit het boek van Collins and Price (zie literatuur)

Algemene beschrijving

Alta Via 1 is een van de tien Alte Via's (Dolomiten Höhenwegen), die vanaf de zestiger jaren van de vorige eeuw ontwikkeld zijn. De meeste routes lopen van noord naar zuid, er is eén route, die van west naar oost loopt.
Alta Via 1 loopt van het Lago di Braies (Pragser Wildsee) in het noorden naar Belluno in het zuiden. De totale lengte van deze Alta Via is ongeveer 120 km. In tegenstelling tot de Alta Via 2 (die een aantal via ferrata of klettersteige heeft) is de Alta Via 1 (m.u.v. van de laatste etappe), goed te doen. Daarom hebben we deze route uitgekozen.

Wij hebben alleen de eerste 5 etappes gelopen en we hebben de zesde dag gebruikt om terug te lopen van de laatste hut (Cittá di Fiume) naar het dorpje Pescul. Van Pescul namen we de bus terug naar Dobbiaco.

Links: De Alta Via 1 wordt aangegeven met een zwarte driehoek, met daar in het cijfer 1.

Gedetailleerde beschrijving

Ik heb deze tocht gemaakt met Jechien in augustus 2008. Op vrijdag 1 augustus rijden we van het vliegveld Treviso naar Dobbiaco (Torblach). Die avond kamperen we op de camping aan het Lago di Dobbiaco.

De grote foto is 45 Kb

Rechts: Uitzicht (panoramafoto) vanaf de camping over het Lago di Dobbiaco

zaterdag 2 augustus 2008

We zetten de auto op een parkeerplaats in het dorp Dobbiaco, niet ver van het busstation. Op het busstation nemen we de bus van 11.30 uur naar het Lago di Braies. Na een korte pauze op een terrasje voor het Lago di Braies gaan we lopen.

De grote foto's zijn respectievelijk 224 Kb en  147 Kb

Links: Vanaf het terras van de snackbar kijken we uit op het Lago di Braies
Rechts: We kijken vanaf de vlonder langs het meer uit over het Lago di Braies

Foto's: Fred Triep

We besluiten links om het meer heen te lopen naar de plek, waar de Alta Via 1 begint.

De grote foto's zijn respectievelijk 238 Kb en 163 Kb

Links: We lopen links om het meer heen over een pad, dat omhoog en omlaag gaat
Rechts: We kijken vanaf het pad links van het meer terug op de hotels aan het begin van het meer

Foto's: Fred Triep

We komen bij de andere kant van het langgerekte meer uit (1496 m). Daar vinden we een aanduiding van de Alta Via 1 en dan beginnen we aan  de klim omhoog. We klimmen nu enige tijd over een pad omhoog.

De grote foto's zijn respectievelijk 250 Kb, 220 Kb en 263 Kb

Links: Vanaf het Lago di Braies klimmen we enige tijd omhoog over een duidelijk pad
Rechts en helemaal rechts: Tijdens onze klim vanaf het meer kijken we terug naar het meer en het pad, dat we omhoog zijn geklommen

Foto's: Fred Triep

Dan komen we op een splitsing uit, waar een handwijzer staat. Deze wijst al naar Rifugio Biella.

De grote foto's zijn respectievelijk 360 Kb en 303 Kb

Links: Bij deze handwijzer slaan we rechts af, we klimmen nu verder naar Rifugio Biella
Rechts: We hebben nog eenmaal een uitzicht vanaf het pad op het Lago di Braies

Foto's: Fred Triep

We komen na enige tijd in een ruig landschap met kale rotsen. We volgen een pad onderlangs steile rotsen.

De grote foto's zijn respectievelijk 145 Kb en 124 Kb

Links en rechts: We lopen onderlangs een steile rots over een helling door een ruig landschap omhoog.

Foto's: Fred Triep

Langzaam klimt het pad omhoog. Over een klein stukje helling moeten we klauteren, maar er zijn kettingen aanwezig om ons aan vast te houden.

De grote foto's zijn respectievelijk 160 Kb en 161 Kb

Links en rechts: Over een klein stukje van een helling moeten we wat klauteren, maar dat wordt vergemakkelijkt door de aanwezigheid van kettingen

Foto's: Fred Triep

Na de kleine klauterpartij komen we in een nieuw dal op een hoger niveau. Daar weer op een normaal pad, maar weer in een ruig steenlandschap.

De grote foto's zijn respectievelijk 159 Kb, 149 Kb en 162 Kb

Links en rechts: We lopen door een ruig steenlandschap omhoog naar de Forcella Sora Forno

Foto's: Fred Triep

Het laatste stuk van de route klimmen we naar een kleine pas (Forcella Sora Forno, 2388 m), die naast de machtige Seekopfelligt. Dan zien we de aanduiding "5 min" op een steen naast het pad. Even later staan we op de pas en vandaar zien we de hut liggen.

De grote foto's zijn respectievelijk 201 Kb, 152 Kb en 156 Kb

Links: We zijn bijna bij de Rifugio Biella
Rechts en helemaal rechts: Impressies van Rifugio Biella (de Seekofel Hütte) en de omgeving er om heen

Foto's: Fred Triep

Vanaf de pas lopen we ontspannen naar beneden, nu we de hut kunnen zien. We bereiken de Rifugio Biella (Seekofel hütte, 2327 m)) aan het einde van de middag.

Gelopen afstand volgens GPS:  5,7 km Loopduur volgens de gids (Collins en Price) 3 uur Onze looptijd 4 uur

Nadat we onze rugzakken op de gereserveerde kamer hebben gelegd, kijk ik van het terras voor de hut uit naar de robuuste top (2810 m) van de Seekofel.

De grote foto's zijn respectievelijk 161 Kb, 139 Kb en 144 Kb

Links en rechts: Vanaf het terras voor Rifugio Biella heb je een mooi uitzicht op de Seekofel (2810 m)
Helemaal rechts: Detail van de top van de Seekofel

Foto's: Fred Triep

Die avond maakte ik nog een panoramafoto van het berglandschap vanaf het terras van Rifugio Biella.

De grote foto is 41 Kb

Rechts: Uitzicht over het berglandschap van de Dolomieten vanaf Rifugio Biella

zon
dag 3 augustus 2008

Vanaf Rifugio Biella lopen we enige tijd over een halfverharde weg over een hoogvlakte, omgeven door bergen. De weg loopt eerst westwaarts onderlangs de machtige Seekofel.

De grote foto's zijn respectievelijk 150 Kb, 129 Kb en 126 Kb

Links en rechts: We lopen over een halfverharde weg onderlangs de Seekofel over een hoogvlakte

Foto's: Fred Triep

Dan buigt de weg naar het zuidoosten. De hoogvlakte is omgeven door toppen. Ik kijk naar achteren en ik zie voor de laatste keer de Seekofel liggen.

De grote foto's zijn respectievelijk 103 Kb en 108 Kb

Links:Berglandschap gezien vanaf de halfverharde weg ten zuiden van Rifugio Biella
Rechts:Terugblik op de Seekofel vanaf de halfverharde weg

Foto's: Fred Triep

Na enige tijd zien we rechts van ons de hut Ucia de Senes liggen. De halfverharde route passeert de hut op enkele honderden meters. Dan komen we een kudde klingelende koeien tegen, die druk aan het grazen zijn.

De grote foto's zijn respectievelijk 134 Kb en 88 Kb

Linksboven en linksonder: Op onze tocht over de halfverharde weg over de hoogvlakte ten zuiden van Rifugio Biella komen we een kleine kudde grazende koeien tegen

Foto's: Fred Triep

Rechts: Video van grazende koeien langs de onverharde weg over de hoogvlakte

Video: Fred Triep

Dan komen we een handwijzer tegen, die naar rechts wijst naar de hut Pederű. We volgen de halfverharde weg naar rechts, die in een aantal bochten snel afdaalt naar het dal, waar de hut ligt.

De grote foto's zijn respectievelijk 249 Kb, 254 Kb en 162 Kb

Helemaal links en links: De halfverharde weg daalt in een aantal bochten snel omlaag naar de hut Pederű
Rechts: De hut Pederű, gezien vanaf de steil afdalende halfverharde weg van Rifugio Biella

Foto's: Fred Triep

Op het terras van de Ucia Pederű (1548 m) nemen we een pauze en daar genieten we van een heerlijke minestrone soep.

De grote foto's zijn respectievelijk 222 Kb, 190 Kb en 144 Kb

Links: Ucia Pederű met daarom heen een parkeerterrein met veel auto's
Rechts en helemaal rechts: We genieten van de minestrone soep van Ucia Pederű

Foto's: Fred Triep

Dan gaan we het Valun de Fanes omhoog. We maken eerst een steile klim over een voetpad over de stenen (eindmorene van een gletsjer). Dat blijkt een zware klim na onze volle maag.

De grote foto's zijn respectievelijk 70 Kb, 102 Kb en 127 Kb

Helemaal links en links: We nemen een voetpad vanaf Ucia Pederu omhoog over de steenmassa aan het begin van de Valun de Fanes
Rechts: Het slingerende voetpad over de steile wand is bijna boven aan de steenmassa gekomen

Foto's: Fred Triep

Bovenaan de stenen wand kan ik terugkijken op Ucia Pederű, dat in de diepte ligt.

De grote foto is 140 Kb

Rechts: Vanaf de bovenkant van de stenen wand (eindmorene van een oude gletsjer) kijken we terug op het dal met Ucia Pederű

Foto: Fred Triep

Daarna volgen we weer een halfverharde weg door het dal omhoog. De weg loopt steeds rechts van de rivier Ru d' Al Plan (gezien vanaf beneden).  Na ongeveer 500 meter klimmen en ongeveer een uur lopen komen we op een kleine hoogvlakte. We zien voor ons een hut, maar dat is niet onze hut. We moeten naar links over de rivier.  Na een paar honderd meter lopen, bereiken we Ucia de Fanes (2060 m).

Binnenkort kunt u ook op de onderstaande thumbnails klikken om de grote foto's te zien

De grote foto's zijn respectievelijk 121 Kb en 96 Kb

Links:Ucia de Fanes
Rechts:Uitzicht vanaf de eerste verdieping van Ucia de Fanes op het berglandschap

Foto's: Fred Triep

Gelopen afstand volgens GPS:  16,5 km Loopduur volgens de gids (Collins en Price) 3 uur en 45  minuten Onze looptijd 5 uur en 30 minuten

Binnenkort wordt de beschrijving hieronder ook voorzien van foto's en meer tekst

maandag 4 augustus 2008

We liepen van Rifugio Fanes naar Rifugio Lagazuoi

Gelopen afstand volgens GPS:  13,3 km Loopduur volgens de gids (Collins en Price) 5 uur Onze looptijd 7 uur

dinsdag 5 augustus 2008

We liepen van Rifugio Lagazuoi naar Rifugio Novolao

Gelopen afstand volgens GPS:  17,4 km Loopduur volgens de gids (Collins en Price) 4 uur 45 minuten Onze looptijd 7 uur en 30 minuten

woensdag 6 augustus 2008

We liepen van Rifugio Novolao naar Rifugia Cittá di Fiume

Gelopen afstand volgens GPS:  onbekend Loopduur volgens de gids (Collins en Price) 5 uur Onze looptijd 7 uur

donderdag 7 augustus 2008

We liepen van Rifugio Cittá di Fiume naar het dorpje Pescul onder de Passo

Gelopen afstand volgens GPS:  onbekend Loopduur volgens de gids (Collins en Price) n.v.t. Onze looptijd 1 uur

Om 10.30 uur pakten we hier de bus naar Cortina d' Ampezzo. In de middag namen we de bus van daar naar Dobbiaco

GPS gegevens van deze route

Kaartje links: kaartje met de beschikbare track en waypoints

Tijdens deze voettocht heb ik met mijn Garmin EMap GPS ontvanger  tracks en waypoints opgeslagen. Dit materiaal is beschikbaar als mps file (Mapsource formaat van Garmin) en als gdb file (garmin GPS database formaat). De tracks zijn niet volledig, omdat het contact met de satellieten van het GPS systeem niet altijd even goed was (met name in de lagere beboste gebieden).

Kaartmateriaal

De route van de gemaakte tocht staat op de volgende drie stafkaarten (schaal 1:25.000)

Carta topografica per escursionisti, 1:25.000, Foglio 031

Alta Via numero uno- Genieten van het zoete leven
Hoogtelijn, 2009, nr 3, juli 2009

Links

Op de volgende webpagina wordt meer informatie gegeven over de Dolomieten  en wandelen in dit gebied:

• De webpagina van Hans Wortel over de Alta Via 1
  • De webpagina  van Op Pad over de Alta Via 1

Deze pagina is het laatst aangevuld op dinsdag 25 november 2008.

Voor aanvullingen en wijzigingen, stuur mij een email: