Een voettocht over de de Cami de Ronda (Spanje, Costa Brava, Baix Emporda)

Route van Cami de Ronda Klik op het kaartje als je een grote gedetailleerde kaart (73 Kb) wilt zien.

Dit kaartje is een bewerking van de kaart, die ik verkregen heb vanaf Mapsource van mijn GPS apparaat

Algemene beschrijving

De Cami de Ronda is een wandelroute van smokkelaars- en douanierspaden in de Baix Empordá, het "ruige" deel van de Costa Brava. Ze zijn aangelegd door de douane langs de steile kusten om de smokkel van producten langs deze kust te kunnen controleren.
Ze zijn nu samengevoegd tot het lange afstandspad GR 92. Het pad is, evenals andere GR routes, gemarkeerd met de bekende rood/wit markering.

De route gaat afwisselend over en langs de rotsen en over stranden en promenades langs de stranden. De route bestaat naast de vlakke delen over het strand en boven op de rotsen ook uit vele treden langs trappen omhoog en omlaag. Daarnaast passeert de route een aantal kleine tunneltjes door de rotsen.

Gedetailleerde beschrijving

Deze tocht heb ik gelopen met Marianne v.d. B. van zondag 1 mei 2011 t/m donderdag 5 mei 2011. Bij deze beschrijving van de tocht zitten ook twee afzonderlijke dagwandelingen die voor een deel of helemaal niet tot de Cami de Ronda horen.
We hebben van de Cami de Ronda alleen het mooiste deel (van S' Agaro tot ongeveer bij Begur) gelopen, dat in een wandelarrangement zat van Topo- Aktief.

Op Koninginnedag, 30 april, vlogen we van Amsterdam naar Girona. Daar pakten we de bus naar het centrum van Girona. Op het busstation namen we de bus naar San Feliu. Daar namen we met 2 andere wandelaars een taxi naar de badplaats S'Agaro, waar we sliepen in het luxe hotel Sagaro.

Binnenkort wordt de tekst hieronder verder aangevuld en worden er afbeeldingen bij geplaatst.

Zondag 1 mei 2011

We liepen van S' Agaro naar Palamos /La Fosca. We vertrokken om 9.15 uur uit S' Agaro Vanuit het hotel volgden we een klein stukje de promenade en daarna namen  we het pad dat aan de overkant van de promenade begon en langs de zee liep. Het voetpad liep onderlangs grote villa's.

Wandelpad 1

De grote foto's zijn respectievelijk 136 Kb, 23 Kb en 157 Kb

Links: Vanaf de promenade volgen we een geplaveid wandelpad met treden langs de zee
Rechts:
Het wandelpad loopt onderlangs mooie villaŽs en grote tuinen

Onderlangs de villas 1 Onderlangs de villas 2

Langs het wandelpad kwamen we een fraai koepeltje tegen en even later zagen we een kleine baai beneden ons, waar een steil trappetje naar toe ging.

Koepeltje langs pad Wandelpad boven zee 2

De grote foto's zijn respectievelijk 136 Kb, 23 Kb en 157 Kb

Helemaal links: Langs de wandelpromenade staat een mooi koepeltje
Links: De wandelpromenade loopt boven de zee en onder een villa langs
Rechts:
HVanuit het wandelpad loopt een steil trappetje naar een baaitje

Trap naar baai 1

Toen kwamen we bij  de zandbaai Sa Conca uit. We daalden trappen af en volgden dan enige tijd het strand. Aan het einde van de baai gingen we de trappen weer op . We liepen enige tijd door een naaldbomenbos en bereikten daarna het haventje van Plaje d'Aro.

De zandbaai Sa Conca

De grote foto's zijn respectievelijk 136 Kb en 23 Kb

Links: We wandelen enige tijd over het strand van Sa Conca
Rechts:
De haven van Platja dŽAro met veel plezierjachten

Haven van Platje dŽAro

We liepen langs de haven tot de laatste ankerplaats en gingen daar de trap op. We liepen naar de zee en volgden het strand. Over het strand konden we de droog gevallen rivier Ridaura kruisen. Toen kwamen we op de kilometers lange promenade van Platje dŽAro. Met het aflopen van deze promenade waren we zeker een half uur bezig.

Promenade dŽAro 1

De grote foto's zijn respectievelijk 136 Kb en 23 Kb

Links: Over het strand kruisen we de droog gevallen mond van de rivier Ridaura en dan komen we aan het begin van de promenade van Platje dŽAro
Rechts:
We lopen ongeveer een half uur over de promenade van Platje dŽAro

Promenade dŽAro

We kwamen omstreeks 15.30 uur aan in La Fosca, hotel Ancora. Wij liepen 17 km door het zoeken van een bank in Platja d' Aro en omlopen in het dorp Palamos

Garmin GPS Database formaat: route 1 mei
Mapsource formaat : route 1 mei
Route 1 mei
loopafstand: 14 km
loopduur: 4.30 uur

Maandag 2 mei 2011

Van La Fosca naar Callela de Palafruga. We vertrokken om 9.15 uur vanuit La Fosca, aankomst in hotel Sant Roc (Callela de Palafruga) omstreeks 14.30 uur. De wandeling over de GR 92 was ongeveer 8 km (2,5 uur lopen). We hebben onderweg de Botanische tuin van Cap Roig bezocht (1,5 uur, 3 km lopen).

Garmin GPS Database formaat: route 2 mei
Mapsource formaat : route 2 mei
Route 2 mei
loopafstand: 8 km (+ 3 km over Botanische tuin)
loopduur: 2.30 uur (+ 1.30 uur over Botanische tuin)

Dinsdag 3 mei 2011

We maakten een dagwandeling van Calella de Palafrugell (kustplaats) naar Palafrugell (binnenland) en van daar naar Llafranc (kustplaats). Het grootste deel van deze dagwandeling verliep niet over de GR 92, maar we volgden lokale paden.

We vertrokken omstreeks 9.45 uur. We liepen via de Cami de Ronda terug naar El Golfet. Vanaf hier volgden we een wit/geel gemarkeerde route naar Palafrugell. Eerst volgden we een zandweg naar Ermedas. Daarna vervolgden we de weg naar Palafrugell en na enige tijd kwamen we op het centrale plein, Plaça Nova, aan. (einde traject A).

Op de Plaça Nova dronken we koffie en we deden nog wat boodschappen op de markt.

Daarna begonnen we traject B. We liepen de stad uit en we volgden buiten de stad eerst een wit/groen gemarkeerd pad en later een wit/geel gemarkeerd pad, wanneer deze route samenkomt met de wit/groen gemarkeerde route. We lope over wegen en paden naar Llafranc, waar we op de promenade hotel Llafranch vonden. Aankomst in hotel Llafranch: 14.00 uur.

Garmin GPS Database formaat: route 3 mei
loopafstand totaal: 12 km
loopduur totaal: 3.30 uur

Woensdag 4 mei 2011

We liepen van de badplaats Llafranc naar het middeleuwse stadje  Begur. We vertrokken omstreeks 9.15 uur van het hotel Llafranch in Llafranc. Vanaf het hotel liepen we de zeepromenade af naar het sporthaventje en daar namen we een pad omhoog naar de vuurtoren van San Sebastia. Daarna passeerden we het hotel El Far en het opgravingsveldje. Na enige tijd daalden we weer af, naar het baaitje Cala Pedrosa. Na een korte pauze gingen we weer omhoog en toen volgden we het kustpad tot Tamariu. Daar dronken we koffie en aten stokbrood met Camembert op een bankje op de zeepromenade.
In de middag  volgden we een asfaltweg omhoog en enige onverharde wegen. Langs de berm van een provinciale weg liepen we Begur in. Om 15.00 uur kwamen we aan op het Placa de la Vila in Begur.

Garmin GPS Database formaat: route 4 mei
Mapsource formaat : route 4 mei
Rout 4 mei 2011
loopafstand: 12 km
loopduur: 4.15 uur

Donderdag 5 mei 2011

We maakten op deze dag een rondwandeling vanuit Begur, waarbij we weer gebruik maakte van een route, die met wit/groen gemarkeerd was.

We vertrokken omstreeks 9.45 uur. We maakten een rondwandeling van 9,5 km  (ongeveer 3 uur netto lopen) langs de Platja de sa Riera en de Cala d' Aiguafreda. We volgden steeds de groen-witte markeringen. Om 17.15 uur zaten we weer aan het bier op de Placa de la Vila.

Garmin GPS Database formaat: route 5 mei
Mapsource formaat : route 5 mei
Route 5 mei
loopafstand: 9,5 km
loopduur: 3 uur

Vrijdag 6 mei 2011

We kregen een lift van Begur naar Palafrugell en daar konden we de bus nemen naar Barcelona.

Henk van Gaal
Costa Brava kustwandeling- Cami de Ronda
Topo- Aktief wandelgis, Nijmegen, 2009
uitgave alleen verkrijgbaar bij hun wandelarrangementen

Kaartmateriaal

1:50.000 stafkaarten 1:25.000 stafkaarten
  Carta Territoriale Topographica, 1:25.000
Riviera di Levante, Isola Palmaria, Cinque Terre, Golfo della Spezia, Montmarcello
Edizione Multigraphic, Firenze
(met toeristen gidsje erbij)

Interessante links over Baixa Empora en het wandelen in dit gebied

- Hier wordt nog aan gewerkt

Deze pagina is nieuw aangemaakt op woensdag 21 mei 2011.