Een tweedaagse voettocht over de GR du Littoral (Pas de Calais, Frankrijk)

Dit kaartje is een bewerking van de kaart uit de Bos Atlas.

Klik op het kaartje rechts, als je een grote gedetailleerde kaart ( 57 Kb) van de gelopen route wilt zien

Het kaartjes rechts is een uitvergroting van het kader in de overzichtskaart links

Dit kaartje is gemaakt aan de hand van de IGN kaart 1:100.000 (nr 01)

Algemene beschrijving

Het gebied, waardoor deze wandelroute loopt,  is een kustlandschap van afwisselend duinen en duinkliffen (falaises) samen met stranden. Het gebied wordt ook wel La Côte d' Opale genoemd. De wandelroute loopt soms over de klifrand (oppassen) of over en door de duinen en soms onderlangs de duinen over het strand. De Gr du Littoral langs de kust van Noord Frankrijk en Belgie vormt samen met de kustpaden in Nederland (het Deltapad, het Hollands kustpad, het Friese Kustpad en het Wad en Wierdenpad) en Duitsland de Europese wandelweg E9

Gedetailleerde beschrijving

Het traject tussen Sangatte en Wimereux heb ik als 2 afzonderlijke dagetappes gelopen met mijn wandelclubje tijdens de Pinksterdagen in 2003, waarbij we als vast basis een camping gebruikte bij het dorpje Audinghen (camping naturelle Hameau de Warincthun, Pas de Calais, Frankrijk. Telefoon 03 21 32 97 77, Fax 03 21 32 97 77, Mme Allexandre. )
Op vrijdag 6 juni reden we met een aantal auto's naar deze camping. De route hebben we niet in de volgorde van het pad gedaan, de beschrijving hieronder geeft de volgorde van de trajectdelen aan.

zondag 8 juni 2003

Met drie auto's gingen we naar het dorpje Sangatte. Vandaar wilden we de route over de Cap Blanc Nez en door het dorpje Wissant naar de strandafgang voor Cap Gris Nez lopen. Vanaf die laatste kaap konden we gemakkelijk teruglopen naar de camping om vandaar met één auto de andere auto's op te halen.
Vanaf Sangatte volgen we een klein stukje van de klifkust.

Links, Klifkust tussen Sangatte en Cap Blanc Nez

Foto: Fred Triep

Een deel van de klifkust voorbij Sangatte is ondermijnd en die kunnen we niet lopen. We moeten daar een stuk langs de weg lopen. Daarna gaan we langs een koolzaadveld de Cap Blanc Nez op.

Links, Langs de rand van een koolzaadveld lopen we de Cap Blanc Nez op
Rechts: Boven op de Cap Blanc Nez, aan de voet van het monument, nemen we een pauze
Helemaal rechts: Uitzicht vanaf de Cap Blanc Nez langs de kust in zuidwestelijke richting

Foto's: Fred Triep

We nemen een pauze boven op de Cap de Gris Nez. Daarna lopen we aan de zuidwestkant de helling af.

Links en rechts: We dalen de Cap Blanc Nez af naar beneden om over de kliffen verder te lopen

Bij de Gran d' Escalles dalen we even naar het strand af om te kijken, hoe de klifkust er van die kant uitziet.

Links en rechts: We zijn even naar het strand afgedaald om de klifkust vanaf strand te kunnen zien

Foto's: Fred Triep

Dan lopen we weer naar boven om onze tocht boven over de falaises te vervolgen. We zorgen er voor, dat we niet te dicht langs de kanten lopen, want deze zijn soms ondermijnd. Daarom volgen we zo veel mogelijk het voetpad, waarbij we het binnenspoor kiezen als er twee sporen zijn.

Helemaal links: Tijdens onze wandeling boven over de falaises, kijk ik even terug naar de Cap Blanc Nez
Links: We vervolgen onze route boven over de falaises
Rechts: Vanaf het pad boven over de kliffen hebben we uitzicht over een steeds breder wordend strand

Foto's: Fred Triep

Bij het gehucht Strouan dalen we weer naar het strand af. De wandelroute loopt nu tot Wissant over het strand. Het strand is hier breed, het lijkt op de brede stranden van de Waddeneilanden in Nederland.

De drie foto's links: Impressies van het brede strand ten oosten van Wissant
Rechts: Schouwspel van zand, water en licht

Foto's: Fred Triep

Na enige zien we het dorp Wissant liggen. Op het brede strand wordt met zeilwagens gereden.

Links en rechts: Op het brede strand bij Wissant wordt met zeilwagens rond gereden

Dan gaan we de dijk op, die het strand scheidt van Wissant.

Links: Over de dijk (Boulevard ?) lopen we Wissant in

Foto: Fred Triep

Aan de andere kant van het dorp, gaan we de dijk weer af en daar zetten we de tocht voort over het strand.

Helemaal links en links: We lopen over het strand in de richting van Cap Gris Nez
Rechts: Terugblik over het brede strand, richting Wissant

Foto's: Fred Triep

Ongeveer 500 meter voor de Cap Gris Nez gaan we weer omhoog. We lopen daarna weer over de falaises. Het pad is zanderig en omgeven door struiken. Bij het gehucht Le Chatelet verlaten we de route. Via een weg naar het binnenland lopen we terug naar onze camping. Als ik over het akkerland terugkijk, zie ik Cap Blanc Nez boven het landschap uitsteken.

Links: Uitzicht over de akkerlanden op Cap Blanc Nez en Wissant

zaterdag 7 juni 2003

Vanaf de camping liepen we naar de strandafgang bij Le Chatelet, òngeveer 2 km ten oosten van Cap Gris Nez.  We nog even op de kaart van het gebied, die langs het pad staat.

Rechts: We kijken op de grote kaart van de Cap Gris- Nez, die langs het pad staat

Foto: Fred Triep

De route naar de kaap loopt nu door een duinlandschap, waarbij we op een enige afstand van de kliffen lopen. Toch hebben we af en toe fraaie uitzichten op het strand en de zee.

De drie foto's links: Op onze route van Le Chatelet  naar Cap Gris Nez lopen we door een duinlandschap
Rechts: Uitzicht op het strand vanaf de Gr du Littoral ten oosten van Cap Gris Nez

Foto's: Fred Triep

Na enige tijd bereiken we het dorpje Franzelle. dat een paar honderd meter voor de kaap ligt. We zien dan ook de vuurtoren, die ten zuiden van de kaap ligt.

Links: We lopen naar het dorpje Framzelle
Rechts:
Cafe restaurant La Sirene in het dorpje Framzelle, met op de achtergrond Cap Blanc Nez

Foto's: Fred Triep

Bij de kaap moeten we hoogteverschillen overbruggen met trappetjes. We komen niet heel dicht bij de kaap, die ligt een stuk lager.

Helemaal links: Bij Cap Gris Nez gaat het wandelpad omhoog via trappen
Links: Het wandelpad in de buurt van Cap Gris Nez
Rechts: Het wandelpad overbrugt de hoogteverschillen van de duinen d.m.v. trappetjes

Foto's: Fred Triep

Enig tijd later lopen weer over een gelijkmatig pad over de kliffen. We zien het gehucht Cran aux Oeufs in de verte liggen.

Links: Ik kijk terug over de kliffen achter mij en zie de vuurtoren, die dicht bij de kaap staat
Rechts:
We lopen boven de kliffen naar het gehucht Cran aux Oeufs
Rechts: De klifkust onder het gehucht Cran aux Oefs

Foto's: Fred Triep

Bij de volgende strandafgang (Cran Poulet) besluiten we naar het strand te gaan om even te pauzeren. Na deze pauze klimmen we weer omhoog, waarbij een Mariabeeld passeren. Ik maak er een foto van.

Links: Het Maria beeld bij de strandafgang bij Cran Poulet

Foto: Fred Triep

We vervolgen onze route over de kliffen.

Helemaal links: Terugblik over de kliffen
Links: Tijdens onze wandeling over het klif zien we het vissersdorpje Audresselles verschijnen
Rechts: We hebben een afbrokkelende klifrand (met het oude pad er op) op een veilige afstand gepasseerd

Foto's: Fred Triep

We komen bij het vissersplaatsje Audresselles. Het kustpad komt op de D 407 uit. We volgen deze weg en in het dorp volgen we de markering, die ons naar de zeekant van het dorp voert. Dan gaan we het strand weer op, omdat de route tot Ambleteuse over het strand gaat.

Links: Bij het vissersplaatsje Audresselles gaat de route weer het strand op. In de verte zien we Ambleteuse met het oude fort liggen.

Foto: Fred Triep

Over het strand lopen we van het dorpje Adresselles naar het stadje Ambleteuse, dat ongeveer 1 km van Adreselles verwijderd is.

Links: Over het strand bereiken we het stadje Ambleteuse
Rechts:
Aan het eind van de wandeldijk in Ambleteuse komen we bij het oude fort Mahon uit

Foto's: Fred Triep

Bij het fort aan het einde van de wandeldijk moeten we even een stuk landinwaarts lopen. We gaan naar links om omdat er hier een kleine rivier in de zee uitmondt. De brug over de rivier ligt ongeveer een kilometer landinwaarts. Aan de overkant volgen we weer de kustlijn. We lopen nog twee uur naar Wimereux, waar we in de auto's stapten, die we in de ochtend daar neergezet hadden.

Kaartmateriaal

De gemaakte tocht staat op de volgende kaarten:

Topografische kaarten, schaal 1:25.000
  • 2103 ET   Calais- Site des caps/Foret de Guines
  • 2104 ET   Boulogne-sur-mer/ Forets du Boulonnais
Topografische kaarten, schaal 1:100.000
(Cartes de promenade, nr 01)
  • Abbeyville/Calais

Er is zowel een Nederlandstalige gids als een Franstalige gids:

Topogids GR du Littoral- Franse Kustroute (179 km)
La Côte d'Opale
De Panne - Berck-Plage
Grote Routepaden, Antwerpen

Topo-guide des Sentiers de Randonnée, Ref 128
Les Flandres et le littoral franco- belge
Gr 128, GR 128A, GR 5A en Gr du littoral (E9)
Federation Francaise de la Randonnée, Paris, maart 1996
ISBN 2-85-699-659-0

Een aardig boek om te lezen voor, tijdens of na deze voettocht is de roman "Witzand" van de Vlaamse schrijfster Kristien Hemmerechts. Deze roman speelt voor een groot deel in het dorpje Wissant en de omgeving daarvan.

Kristien Hemmerechts
Wit Zand
Uitgeverij Atlas- Amsterdam/Antwerpen
ISBN 90-450-1093-3

Interessante links over wandelen in dit kustgebied

Op de volgende homepages wordt aandacht geschonken aan de wandelen in dit kustgebied:

- dit onderdeel wordt nog aangevuld

Deze pagina is het laatst aangevuld op vrijdag 18 januari 2008.