Een vierdaagse voettocht van Turtagrø naar Hjelle (Jotunheimen) via de Fannaråken

zuidnoor1_jot.gif (12171 bytes) Klik op het bovenste kaartje rechts,
als je een grote gedetailleerde kaart
(141 Kb) van Jotunheimen wilt zien.

Klik op het onderste kaartje rechts,
(51 Kb) van de wandeling wilt zien.

De kaartjes rechts zijn bewerkingen
van een kaartje uit een tijdschrift
van de DNT

zw_jotun2.gif (11408 bytes)

Dit is een uitvergroting van het kader
in de overzichtskaart links

fanarak2.gif (4529 bytes)

in het kaartje hierboven

Algemene beschrijving van het gebied

Jotunheimen is het berggebied in Noorwegen , waar de hoogste toppen van het Noorwegen voorkomen. In dit gebied liggen 250 bergen, die hoger zijn dan 1900 m. Ook de hoogste berg van Noorwegen, de Galdhøppigen (2470 m) ligt in dit gebied.
Jotunheimen is een aantrekkelijk berggebied om te lopen (en daardoor ook favoriet bij Noren en buitenlanders) door de hoogteverschillen en de vele hutten. Op elk niveau (wandelen met je tent en kookspullen en wildkamperen tot aan een niet al te moeilijke bergtocht van hut naar hut) kan je van dit gebied genieten.
  Vanaf 11 mei wordt mijn debuutroman "De Katalysator" bij uitgever Free Musketeers gepubliceerd.

In deze roman speelt de vierdaagse tocht van Turtagrø naar Hjelle een belangrijke rol.

Meer info en bestellen

Zie ook de webpagina van het boek bij bol.com
Voorkant boek De katalysator

Algemene beschrijving van de tocht

Deze tocht gaat via de hoogstgelegen hut van Noorwegen, de hut ligt op de 2069 meter hoge Fannaråken. Een groot deel van het jaar zit de hut in de wolken en is er geen uitzicht. Op ongeveer 60 van de 365 dagen zijn er geen wolken en daardoor hebben ook veel Noren nog nooit het uitzicht gezien. Na dit hoogtepunt daal je af en weer en uiteindelijk kom je bij Hjelle aan het einde van de tocht op zeeniveau aan.
Deze tocht wordt ook beschreven in de wandelgids Noorwegen van Gerard Dielessen (zie literatuur). Voor meer gegevens over de trajecten en de hutten kan je de Engelstalige of de Noorse gids van de DNT raadplegen (zie literatuur). Voor de DNT hutten geldt, dat je er als lid van de DNT (informatie over lidmaatschap) korting krijgt.

Gedetailleerde beschrijving van de tocht

Ik heb deze tocht met Margriet gemaakt. Bij deze tocht hebben we de tent in de auto laten liggen. Wel hebben we de kookspullen meegenomen, zodat we in de hutten gemakkelijker kunnen koken. Op zondagmiddag zijn we in Turtagrø aangekomen met de auto, nadat we 's ochtends uit Bessheim (oostelijk deel Jotunheimen) zijn vertrokken. We slapen op een kamer in het hotel.

maandag 20 juli 1998

traject 1 : Turtagrø- Fannaråkhytta (DNT route 417)

In de ochtend verlaten we hotel Turtagrø, dat op 800 meter hoogte ligt De bergen zijn gehuld in wolken en we kunnen de top van de Fannaråken dus niet zien. Dat is niet hoopgevend voor het uitzicht, maar we gaan toch op stap. We steken de weg over en we volgen de onverharde weg, die het Helgedal ingaat. Aan het einde van het dal volgen we het pad, dat met T is gemarkeerd en dat zigzaggend de bergen opklimt. De wolken trekken met ons omhoog.

helged12.jpg (11388 bytes)

Links: Terwijl we de klim naar de Fannaråken maken, kijken we terug in het Helgedal

Rechts: We zijn nog hoger geklommen en met de telelens maak ik een foto van het Helgedal, met op de achtergrond de besneeuwde bergen in het westen

helged22.jpg (9792 bytes)

Het laatste stuk van het pad slingert door de kale stenen heen omhoog tot we de rand van de sneeuw bereiken. Als we de laatste honderd meter over schuine sneeuwhelling omhoog lopen zien we de hut en we zien ook, dat er uitzicht is. We kunnen in een bijgebouwtje van de hut, het oude weerstation slapen. Aan het eind van de middag en het begin van de avond genieten we van het uitzicht over de sneeuwvlakte en de gletscher aan de noordkant en het rotsachtige berglandschap aan de zuidkant.

fannar12.jpg (9337 bytes)

Links: De aankomst op de top van de Fannaråken, met links de Toeristenhut en rechts het bijgebouwtje (voormalige weerstation) waar wij slapen.

Rechts: Uitzicht van de top in oostelijke richting in de vroege avond (De wolken komen opzetten).

fannar22.jpg (9555 bytes)

looptijd volgens DNT gids : 4 uur

dinsdag 21 juli 1998

traject 2 : Fannaråken- Skogadabøen (DNT route 409)

De hut zit weer in de wolken. We moeten op een andere plek de berg afdalen. Na het ontbijt lopen we nog even heen en weer om af te wachten of het helderder wordt. Dat gebeurt niet, het zicht blijft erg gering. We zijn blij, als een Noorse groep aanbiedt om samen met hen de afdaling te doen. In de mist volgen we het spoor over de kam, met links van ons de gletscher en rechts van ons de rotsen. Na enige tijd dalen we steil over een sneeuwveld naar beneden. Hoe lager we komen, des te beter wordt het zicht. Na anderhaf uur afdalen komen we bij het pad dat onderlangs de berg van Turtagrø naar Skogadabøen loopt. We lopen rechts langs een meer met ijs en sneeuw (Gertvatnet) en daarna dalen we in een groen dal.

ijsmeer2.jpg (12111 bytes)

Links: Langs de rechterkant van dit "ijzige" meer (Gertvatnet) lopen we naar het dal erachter

Er komt nu een duidelijk pad, dat aan de linkerkant van de rivier loopt. Dit zijdal komt in het hoofddal van de Utla rivier uit. Over een hangbrug steken we de rivier over en dan volgen we het pad naar rechts naar de hut. Het pad loopt door een bos en na enige tijd zien we door een open stuk in het bos heen de hut langs de rivier liggen. We lopen nog een kwartier en dan bereiken we de hut Skogadabøen, die zich op ongeveer 800 m hoogte bevindt.

skoga2.jpg (11323 bytes)

Links: Aankomst bij de hut Skogadabøen

looptijd volgens DNT gids (omhoog): 6 uur
Wij hebben dit afgedaald en we hebben dit in ongeveer 5 uur (looptijd) gedaan.

woensdag 22 juli 1998

traject 3 : Skogadabøen- Vettismorki (DNT route 412)

Deze ochtend vetrekken we pas rond 11.00 uur, omdat we uitgebreid van het ontbijt in deze hut genoten hebben. Onze tocht zal vandaag ook niet zo lang zijn. Het pad blijft aan de linkerkant van de rivier. We kruisen een zijrivier door middel van een brug. Terwijl het dal en de rivier daalt, loopt het pad langzaam tegen de helling omhoog, waardoor we steeds verder boven de rivier uitkomen. Daardoor kunnen we genieten van de bergen, die aan de overkant van het dal boven de dalwand uittornen (de Hurrungana). We komen zelfs op 1200 meter uit. Voor ons zien we in de diepte het Utladal.

utladal2.jpg (10392 bytes)

Links: Het Utladal, gezien in de richting van Hjelle

Daarna dalen we af naar een plateau boven het Utladal, de Vettismorki. Dit plateau ligt op ongeveer 700 m hoogte. Het is open zompig landschap, waar een klein beekje doorheen loopt. Er bevinden zich enkele zomerhuisjes van Noren en ook de zelfbedieningshut Vettismorki.

Geschatte looptijd: 3 à 4 uur

donderdag 23 juli 1998

traject 4 : Vettismorki- Hjelle (vervolg DNT route 412)

Ook vanochtend doen we het rustig aan. We weten, dat om 15.00 uur de bus uit Hjelle teruggaat naar Turtagro en dat de afdaling naar Hjelle hoogstens 2 à 3 uur is. We maken een rondje door het zompige terrein rondom de hut om wat planten te bekijken. Om half twaalf vervolgen we het pad, dat door een bos naar beneden slingert. Beneden ons, op ongeveer 300 m hoogte, ligt Vetti.

vetti2.jpg (13993 bytes)

Links: Het dorpje Vetti, bestaande uit een aantal boerderijen/huizen, ligt diep onder ons

Vanaf hier is onze route gemakkelijk. We volgen de weg, die langs de rivier loopt en die ons na een paar bochten bij Hjelle brengt. Als we het WC gebouwtje bij de bushalte binnengaan, blijkt dat je er ook kan douchen! Opgefrist stappen wij later in de bus, die ons terug brengt naar Turtagrø.

Gerard Dielessen
Wandelgids Noorwegen
Elmar, Rijswijk,  1992
ISBN 90-6-120-9633

Claus Helberg
Norwegian mountains on foot
Den Norske Turistforening (DNT), Oslo, 1996
ISBN 82-90339-35-6
(de Engelse vertaling van de Noorse gids van de DNT, met informatie aangevuld voor buitenlanders)

Jolanda Linschoten

Nortrabooks, Oslo, 1988
ISBN 82-90103-41-7

Kaartmateriaal

Van Jotunheimen is één 1:100.000 kaart beschikbaar en 6 kaarten op de schaal 1:50.000. De 6 kaarten van 1:50.000 worden als 1 kaartenpakketje verkocht. Voor deze voettocht heb je alleen de kaarten Sygnefjell (blad 1518 III) en Hurrungane (blad 1517 IV) nodig.

Jotunheimen, 1:100.000
Mountain map
Cappelens kart, Statens Kartverk
ISBN 82-02-97716-9

Topografisk Hovedkartserier - M711, Norge 1:50.000
Sygnefjell, blad 1518 III
Statens Kartverk

Hurrungane, blad 1517 IV

Interessante links over wandelen in Jotunheimen/Noorwegen

Een belangrijke homepage voor wandelaars naar Noorwegen is die van Den Norske Turistforening (DNT). De laatste tijd is hun WWW server echter niet meer te bereiken.  Zij geven informatie over wandelen in Noorwegen en je kan er ook informatie krijgen over het lidmaatschap en materialen.
Het adres van hen is:

Den Norske Turistforeningen (DNT)
Stortingsgt. 28, Postboks 1963 Vika,
N-0125 Oslo, Tel. 0047 - 22832550

De pagina "State of the environment" geeft algemene informatie over het Nationale Park Jotunheimen. Een andere algemene pagina over Jotunheimen (met verwijzingen naar foto's) vind je op de pagina van een Noorse student. Nog een andere Engelstalige pagina over Jotunheimen.

De Noor Morten Eriksen heeft mijn tocht nagelopen en heeft daarvan een verslag (met mooie foto's) gedaan op Phorum - Friluftsforum - Bilder fra turen til Fannaråken. Zeer de moeite van het bekijken waard.

Het weerbericht voor Jotunheimen (maar ook voor de rest van Noorwegen) vind je op de weerpagina van de DNT.

Deze webpagina is  het laatst aangevuld op maandag 30 juli 2007.