Een vierdaagse voettocht door de Ordesa (Spaanse Pyreneeën)

para la  versión Española
(naar de Spaanstalige versie)

ordesa7.gif (5261 bytes) Klik op het kaartje als je een grote gedetailleerde kaart (81 Kb) wilt zien. Dat geldt ook voor de foto's hieronder.

Dit kaartje is een bewerking van het kaartje uit het boek van Frank Borger.

Algemene beschrijving van het gebied

Dit berggebied ligt ten Zuiden van Gavarnie (Frankrijk) aan de Spaanse kant van de Pyreneeen. Vanuit Gavarnie is het te bereiken via de besneeuwde pas door de Breche de Roland (2804 m) of over een pad/weg via de Puerto de Bujarelo (o de gavarnie) op 2257 m. Wij hebben van de eerste pas gebruikt genaakt vor onze heentocht en van de tweede voor onze terugtocht.
Het Nationale Park Ordesa is boeiend omdat het kalksteenplateau is. In dergelijke gebieden vindt men "karst", d.w.z. het oplossen van de ondergrond (kalk) door het regen en riveirwater), waardoor op verschillende plekken rivieren de grond in verdwijnen of er weer uitkomen.

Gedetailleerde beschrijving van de tocht

Deze tocht heb ik in augustus 1988 met 3 andere wandelaars gemaakt vanuit Gavarnie. Het was een 'onderbreking' van onze tocht over de Haute Randonnee Pyreneenne van Cauterets naar het Oosten.
De gelopen tocht is op het kaartje met een rode lijn weergegeven.

dag 1

We volgden vanuit Gavarnie het voetpad het keteldal (Cirque de Gavarnie) in. Dit is een stuk van de HRP in de omgekeerde richting. Bij de hoge wanden aan de westkant van dit keteldal vervolgde we de HRP omhoog (klauterpaadje) over de beruchte " L' echelle de Sarradet". Dit stuk van de HRP wordt door de auteur afgeraden bij nat weer. Het is ook gemakkelijker dit stuk omhoog te doen dan omlaag (de normale richting waarop dit stuk van de HRP gedaan wordt). Voor alternatieven zie hieronder.

Links: De steile wand van de Cirque de Gavarnie, gezien vanaf de helling waar we omhoog klimmen

Na enige tijd komen we op het plateau, waarop ook de Refuge de Sarradet ligt. We nemen een korte pauze op het plateau en lopen dan als ganzen achter elkaar de sneeuwvlakte op vanaf de hut naar de Breche de Roland.

Links: Vanaf de Refuge de Sarradets kijken we uit op de Breche de Roland (doorgang naar Spanje) en de sneeuwvelden daaronder

In de middag passeren we de Breche de Roland, een grote spleet in de bergwand tussen Frankrijk en Spanje. We lopen dan het Spaanse Nartionale Park Ordesa in.

Links: Uitzicht op de Breche de Roland vanuit het Spaanse Nationale Park Ordesa, met linksonder de kom, waar we gekampeerd hebben

Over een vlakte met veel stenen lopen we een kom in waar we die avond kamperen.

dag 2

Vanuit de kom maken we een lichte klim om weer op het pad uit te komen. We volgen een pad, dat in een oostelijke richting loopt. Dit pad gaat naar de Refuge Delgado (aan de voet van de Monte Perdido).

Links: Landschap met bergplooien langs het pad naar de Refuge de Delgado
Rechts: Een schaapskudde op de hoogvlakte wordt bij elkaar gedreven

Bij de refuge nemen we pauze om wat te eten en te drinken. Dan komen we aan de bovenkant van het canyon aan. We zien aan onze rechterkant een steil pad (met kettingen) naar beneden gaan.

Links: Vanaf de hoogvlakte rond de bovenloop van de Rio Arazas kijken we uit op het Canyon vsn de Ordesavallei

We nemen echter een slingerpaadje aan de linkerkant van het dal, dat langzaam in het canyon afdaalt. Daardoor hoeven we niet het steile pad bij de waterval te nemen, dat we aan de rechterkant zien.
Nadat we in het Canyon van de Ordesavallei zijn afgedaald volgden we een pad parallel aan de Rio Arazas en dan komen we uiteindelijk in het hoofddal van de Rio Ara.. Die avond kamperen we op één van de drukke campings bij het Spaanse plaatsje Torla.

dag 3

We liepen vanuit Torla de Rio Ara weer omhoog tot aan het zijdal van de heenroute. Daarna vervolgden we de half geasfalteerde weg door het Rio Ara dal naar de Plana de Bujarulo. Vandaar namen we een pad omhoog en we zetten de tenten op rond een beekje met een piepklein meertje

dag 4

We vervolgen het pad naar de pas. Inmiddels is het slechter weer geworden en als we op de doodlopende autoweg, die vanuit Gavarnie naar deze pas loopt, staan regent het behoorlijk. Ons aanvankelijk plan om via een leuke route Gavarnie te bereiken onderbreken we. We krijgen een lift van een automobilist naar Gavarnie

ANWB reisgids Pyreneeën

Editions Randonnees Pyrnennes, 1986
ISBN 2-905521-09-0

Interessante links over wandelen in de Pyreneeen en Ordesa

Op de volgende homepages wordt aandacht geschonken aan dit gebied:

Deze pagina is het laatst aangevuld op donderdag 29 oktober 2009.