Een voettocht over de Pennine Way (Engeland)

Klik op het kaartje als je een grote gedetailleerde
 kaart (148 Kb) wilt zien van de Pennine Way

Dit kaartje is een bewerking van de kaart "Walking in Britain" van het Britse Toeristen Bureau.

Algemene beschrijving

The Pennine Way is het oudste lange afstands pad (Long Distance Path) van Engeland. Het pad loopt door de Pennines,  het middelgebergte dat van midden Engeland tot noord Engeland midden over het eiland loopt. Het oorspronkelijke idee voor een doorgaande wandeling door de Pennines, werd in 1935 door de wandelaar en journalist Tom Stephenson in de Daily Herald beschreven. Het pad werd in 1965 geopend en daarmee was het het eerste Long Distance Path (nu noemt men dat een National Trail) in het Verenigde Koningrijk een feit.
Het pad verbindt Edale (gelegen in het Peak National Park tussen Manchester en Sheffield) met Kirk Yetholm (net over de Schotse grens). De totale lengte van de wandelroute is 429 km.  De route is gemarkeerd zoals alle National Trails in het Verenigd Koninkrijk met een eikeltje en is op stafkaarten aangegeven. Daarnaast staan op kritieke punten ook nog handwijzers van hout. Ondanks deze markeringen zijn we enkele keren het pad "kwijtgeraakt", op sommige punten zou de markering beter kunnen.
De wandelroute wordt in twee gidsen (National Trailguide 5 en 6) beschreven, waarbij naast een beschrijving ook eenvoudige kaartjes op schaal 1:25.000 zijn weergegeven. De officiele trailguides zijn geschreven door Tony Hopkins. Zijn beschrijvingen zijn vooral lyrisch en daardoor een inspiratiebron om deze tocht te gaan doen, maar deze beschrijvingen zijn niet altijd even duidelijk. Waarschijnlijk is de commerciële uitgave van Cicerone een betere gids om je weg door het terrein te vinden.
In de twee trailguides samen staan 19 trajecten beschreven. Dat betekent dat het pad in principe in 19 dagen gelopen zou kunnen worden, maar dat houdt dan in dat men een aantal trajecten van 30 km zou moet lopen. In de praktijk zal men daarom over de hele route 3 à 4 weken doen. De beschrijving van de route is van Zuid naar Noord, zodat men het gemakkelijkst deze route van zuid naar noord kan lopen.
Het gebied, waardoor de Pennine Way loopt, is bijzonder kwetsbaar. Delen van de Pennine Way hebben te lijden van erosie door te veel voetstappen. Daarom zijn er ook wandelaars, die alternatieven hebben bedacht om de "druk" op het officiële pad te verlichten. John Gilham geeft in zijn boek "Pennine Ways" (zie literatuur) alternatieve routes voor delen van de officiële Pennine Way.

Gedetailleerde beschrijving

De Pennine Way heb ik samen met Herman in vier perioden (van een á anderhalve week) gelopen. Daarbij liepen we de afzonderlijke stukken niet in een logische volgorde na elkaar. We deden dat als volgt

• Eerste periode: we  liepen in juli 1996 van halverwege traject 6 (vanaf Cargrave) tot en met traject 9 (tot Keld) van trailguide 5 (Pennine Way South)
  • Tweede periode: we liepen in augustus 2000 traject 10 (vanaf Keld) van trailguide 5 (Pennine Way South) en de trajecten 1 en 2 (tot Dufton) van trailguide 6 (Pennine Way North)
  • Derde periode: we liepen in augustus 2003 traject 1 (vanaf Edale) tot en met 4 en een stuk van traject 5 en 6 (tot Cargrave) van trailguide 5 (Pennine Way South)
  • Vierde periode: we liepen in augustus 2005 traject 3 (vanaf Dufton) tot en met traject 9 (tot Kirk Yetholm)  van trailguide 6 (Pennine Way North)

De onderstaande beschrijving is van zuid naar noord (volgens de beschrijving van de gidsen), dus niet geordend naar het jaar, waarin het betreffende deel gelopen is.

- Van de tweede, derde en vierde periode worden binnenkort de tekst en de foto's aangevuld.

Derde periode

Op vrijdag 1 augustus 2003 zijn we met de trein vanuit Leeds via Sheffield in Edale aangekomen. Vanaf het station liepen we de dorpstraat in naar een camping aan de noordkant van het dorp.

zaterdag 2 augustus 2003

We liepen van de camping naar het centrum van het dorpje Edale.

Binnenkort kunt u ook op de thumbnails klikken om de grote foto's te zien

Links:  Het dorpje Deal
Rechts:
De kerk van het dorpje Edale

Foto's: Fred Triep

Bij de pub "The Old Nag's Head" pakken we het pad, dat westwaarts het dorp uitloopt.

Links:  De pub "The Old Nag's Head"
Rechts:
Bord aan de muur van "The Old Nag's Head", dat de start van de Pennine Way aangeeft

Foto's: Fred Triep

We volgen een pad, dat door weilanden naar het westen loopt. Het landschap om ons heen is heuvelig, met rechts van ons de bergen van het High Peak district (Kinder Scout plateau)

Links:  Het landschap ten westen van Edale
Rechts:
Omgeven door de heuvels van het Peak District lopen we langzaam omhoog

Foto's: Fred Triep

We passeren na enige tijd het terrein van de Lee Farm.

Links: Lee farm met bord van The National Trust

We volgen het pad en we komen bij de Jacobsladder uit, een zigzaglopend pad omhoog de Kinder Scout op.

Links:  Over de Jacobsladder, een zigzaggend pad omhoog, komen we op het plateau van Kinder Scout
Rechts:
Terugblik op de route vanaf Edale vanaf een punt boven in de Jacobsladder

Foto's: Fred Triep

Na de Jacobsladder komen we geleidelijk op het plateau van Kinder Scout. Na enige tijd volgt het pad de rand van het Kinder Scout plateau. We hebben dan mooie uitzichten in westelijke richting.

Links:  We lopen langzaam het plateau van Kinder Scout op
Rechts:
Uitzicht vanaf het Kinder Scout plateau op de omgeving ten westen van het plateau

Foto's: Fred Triep

We klimmen verder over het pad langs de rand van het plateau. Dan passeren we de Kinder Low (663 m), het hoogste punt van de Kinder Scout.

Links:  Kinder Low, het hoogste punt van het Kinder Scout plateau

Foto: Fred Triep

We blijven langs de plateaurand lopen, die zich aan onze linkerhand bevindt. Het pad daalt licht en we komen bij een bocht van het plateau naar links uit. In deze bocht zou een beek naar beneden moeten vallen in een waterval (Kinder Downfall), maar die zien we niet. Zou hij door de droogte van de afgelopen dagen verdwenen zijn of kunnen we van het hoge standpunt niets zien van de waterval onder ons? Het uitzicht naar het westen (met het Kinder reservoir) is mooi.

Links, Rechts en Helemaal rechts: Impressies van het uitzicht bij Kinder Downfall, een bocht in het plateau, waarlangs de Kinder rivier meestal naar beneden stort

Foto's: Fred Triep

We volgen nu een pad in noordwestelijke richting, nog steeds langs de rand van het Kinder plateau. We hebben daardoor nog steeds mooie uitzichten. Daarna daalt het pad enige tijd, we verlaten het plateau en daarna klimt het pad weer om hoog naar de Mill Hill.  Dan loopt het pad in noordoostelijke richting over een brede kam. We hebben een mooi uitzicht op de heuvels voor ons, waar het pad overheen slingert.

Links:  Uitzicht vanaf het Kinder plateau op het Kinder reservoir en de omgeving daar om heen
Rechts: Voorbij Mill Hill lopen we door een wijds landschap van brede heuvels

Foto's: Fred Triep

Dan dalen we af naar de Snake Pass en kruisen de weg. Aan de andere kant gaan we de heuvels weer op. Nu lopen we naar de Bleaklow Head.

Links:  Landschap voor Bleaklow Head
Rechts: De Bleaklow Head (633 m) met zwart uitgedroogd veen en zand

Foto's: Fred Triep

Dan dalen we weer af. We komen uit bij het Torside reservoir. We lopen over de stuwdam naar de andere kant van het meer. We volgen een pad aan de noordkant van het stuwmeer. We komen rond acht uur 's avonds in Crowden aan.  We zijn erg moe na zo'n inspannende eerste wandeldag, waarop we meteen 25,7 km moeten lopen en regelmatig hoogteverschillen moeten overbruggen. Hoewel we tenten bij ons hebben, besluiten we te slapen in de jeugdherberg.
gelopen afstand : 25,7 km

zondag 3 augustus 2003

We liepen van Crowden naar Standedge
gelopen afstand : 18,5 km

maandag 4 augustus 2003

We liepen van Standedge naar de White House Inn.
gelopen afstand : ongeveer 12 km
Vanaf deze pub liften we naar beneden en we sliepen in een hotel in Littleborough

dinsdag 5 augustus 2003

In verband met de hitte hielden we een rustdag

woensdag 6 augustus 2003

Vanaf Littleborough namen we bus 528 omhoog de Pennines in. We stapten uit bij de White House Inn en we vervolgden daar onze tocht naar Hebden Bridge

donderdag 7 augustus 2003

We liepen van Hebden Bridge tot boven aan Ponden Reservoir, daarna liepen we naar Haworth. Daar namen we de bus terug naar Hebden Bridge (bus 500).
gelopen afstand : ongeveer 15 km langs de route, daarna nog 5 km naar Haworth

vrijdag 8 augustus 2003

Een rustdag voor de Pennine Way. We transporteerden onze bagage en onszelf van Hebden Bridge naar Skipton.

zaterdag 9 augustus 2003

Met de bus gingen we van Skipton naar Lotherdale.

Daar liepen we via Thornton-in-Craven naar Cargrave.

Vanuit Cargrave namen we de bus terug naar Skipton

zondag 10 augustus 2003

We verlaten de route en we nemen de trein naar Leeds

Eerste periode

Op zaterdag 29 juni 1996 zijn we met de trein vanuit Leeds in Cargrave aangekomen, waar we een camping opzochten.

zondag 30 juni 1996

We liepen van Cargrave naar Malham. Nadat we in de middag onze tenten hebben opgezet bij Malham, lopen we nog naar het kalksteenplateau aan het einde van het dal, dat we de volgende dag omhoog gaan.

foto 1,   Het Kalksteenplateau (Malham Cove)  aan het eind van het dal
foto 2,
De Malham Cove van dichtbij

gelopen afstand : 10,1 km

maandag 1 juli 1996

We liepen van Malham naar Horton in Ribbledale. Toen we in de ochtend vertrokken was het druilerig weer. We beklimmen het kalksteenplateau aan het einde van het dal, waarbij we erop moesten letten dat we niet uitgleden over de gladde stenen. Later op de dag passeren we de Malham Tarn, een meer op de hoogvlakte.
In de middag kwamen we aan de zuidkant van de oprijzende Pen-y-ghent aan. Na een korte en steile klim staan we op de top van de berg (694 m). We verlieten de berg aan de noordwestkant. Daarna volgden we een pad, dat in een grote bocht in Horton uitkwam, waar we onze tentjes opzetten.

foto 3,   We naderen de voor ons oprijzende  Pen-y-ghent vanuit het zuiden
foto 4,
De Pen-y-ghent, gezien vanuit het westen

gelopen afstand : 22,9 km

dinsdag 2 juli 1996

We hielden een rustdag omdat onze vorige dag nogal zwaar was. Herman had behoefte aan een rustdag. 's Ochtends lopen we door het dorpje Horton in Ribblesdale en ik maak foto's van de kerk.

foto 5,   De typische kerk van Horton in Ribblesdale met daarnaast het kerkhof
foto 6,
De toren van de kerk van Horton in Ribblesdale

In de middag maakten we een korte wandeling vanuit Horton zonder onze zware rugzakken. Aan de westkant van het dorp klimmen we de bergen omhoog, nadat we de spoorlijn gepasseerd zijn. Op de heuvels maken we een korte rondwandeling en we keren terug via dezelfde weg. Op de weg terug naar het dorp maak ik nog wat foto's van Horton en de Pen-y-ghent.

foto 7,   Het landschap (met op de achtergrond de Pen-y-ghent) tijdens de afdaling uit de heuvels
foto 8,
idem
foto 9, Het dorpje Horton met op de achtergrond de Pen-y-ghent

woensdag 3 juli 1996

Weer een dag, dat we niet verder komen langs de Pennine Way. 's Ochtends tikt de regen behoorlijk op onze tenten. Het plenst de hele dag en we nemen vanuit Horton de trein naar Carlisle (heen en terug) om ons daar te vermaken.

donderdag 4 juli 1996

Toen we vertrokken uit Horton was het droog, maar in de verte dreigen de donkere wolken.We liepen van Horton naar Hawes via een niet al te moeilijk pad, dat onderlangs de Dodd Fell (668 m) loopt. Onderweg kregen we nog enkele buien over ons heen. Tijdens de afdaling naar Hawes maak ik enkele foto's van het landschap, dat door muurtjes in duidelijke lapjes wordt verdeeld. Het druilerige weer maakt, dat deze foto's er echt "Engels" uitzien.

foto 10,  11, 12 en 13,

Impressies van het landschap rondom Hawes bij de afdaling naar het dorpje toe.

Toen we in Hawes aankwamen waren we zo drijfnat, dat we geen zin hadden om onze tentjes op te zetten. We sliepen die nacht in een B&B.
gelopen afstand : 22,1 km

vrijdag 5 juli 1996

We liepen van Hawes naar Keld. Het was de laatste dag van het eerste deel van onze trektocht en dit was de eerste dag met mooi wandelweer. Over een voetpad door de weilanden bereikten we het dorpje Hardraw. Ik bezocht daar nog even de 30 meter hoge waterval  Hardraw Force, die achter de pub "Green Dragon Inn" ligt. Daarna volgden we het pad, dat in de heuvels omhoogloopt. We passeren een subtopje (Hearne Top) voordat we op de Great Shunner Fell (716 m) aankwamen. We hebben mooie uitzichten. Vanaf de top (foto 14) en even verderop omlaag (foto 15) maak ik foto's van het landschap en van deze heuvel. We daalden af en na enige tijd bereikten we het dorpje Thwaite. Even buiten dit dorp kwamen we via een overstapje weer in de weilanden. Dan belandden we op een pad, dat bovenlangs de Swale Valley loopt.

foto 14,  Uitzicht vanaf de Great Shunner Fell
foto 15,
De helling van de Great Shunner Fell, die we zojuist afgedaald hebben
foto 16, Nadat ik via het overstapje over het muurtje heb geklommen, kijk ik terug naar het dorpje Thwaite

We kwamen in het dorpje Keld aan, waar we op een kampeerplek langs de rivier konden kamperen.
gelopen afstand : 19,7 km

zaterdag 6 juli 1996

We verlaten de route en we nemen de bus naar Richmond, die 's ochtends uit Keld vertrekt.

Tweede periode

Op zaterdag 19 augustus 2000 zijn we met de trein aangekomen in Kirkby Stephen. Vandaar zijn we op zondag 20 augustus lopend over het Coast to Coast pad  in Keld aangekomen.

maandag 21 augustus 2000

Wij liepen van Keld naar Bowes
gelopen afstand : 19,7 km

dinsdag 22 augustus 2000

Op deze dag liepen we van Bowes naar Middleton in Teesdale
gelopen afstand : ongeveer 18 km

woensdag 23 augustus 2000

Deze dag hielden we een rustdag, om de voeten van Herman te laten herstellen

donderdag 24 augustus 2000

We liepen van Middleton naar Langdon Beck

vrijdag 25 augustus 2000

We liepen van Langdon Beck naar Dufton
gelopen afstand : 20,3 km

Op zaterdag 26 augustus verlieten we de route, we liepen vanaf Dufton via public footpaths en een stukje asfalt naar Appleby in Westmoreland, waar we op zondag de trein terugnamen.

Vierde periode

Op zaterdag 13 augustus 2005 zijn we met de trein vanuit Leeds aangekomen in Appleby in Westmoreland. Vandaar zijn we in ongeveer een uur naar Dufton gelopen.

zondag 14 augustus 2005

We verlieten Dufton aan de noordkant. Vanaf Dufton klommen we omhoog naar Knock Old Man. Daarna volgden we de kam van de Pennines, waarbij we de Great Dun Fell en de  Little Dun Fall passeerden. Na de Cross Fell daalden we af naar een oude onverharde weg, die ons naar het oosten en het noorden bracht. Na een lange en inspannende tocht kwamen we in Garrigil aan, waar we in de B&B naast de pub onderdak vonden
gelopen afstand: 25 km

maandag 15 augustus 2005

We liepen door het dal van Garrigil naar Alston. Dit was een gemakkelijke dag, vroeg in de middag bereikten we de jeugdherberg van Alston. In de middag konden we daardoor een ritje maken met het smalspoorlijntje
gelopen afstand : 8 km

dinsdag 16 augustus 2005

We liepen van Alston naar Sloggyford.  Ook dit was een eenvoudige wandeldag. Nadat we Alston via de brug over de rivier hadden verlaten, liep onze route aan de overzijde van het dal. Daardoor hadden we mooi uitzicht op het plaatsje Alston.
We passeerden regelmatig de oude in onbruik geraakte spoordijk waarbij we onder oude spoorbruggen doorliepen. In Sloggyford vonden we vrij snel de oude Methodisten Kerk, die door David en zijn vrouw omgebouwd was als fraai woonhuis en B & B accomodatie.
gelopen afstand : 9 km

woensdag 17 augustus 2005

Vanuit Sloggyford liepen we door de vallei verder naar het noorden. Aan het einde van de dag liepen we over heidevelden (soms zompige) naar een klein dorpje dichtbij Greenhead (Gildsland), waar we overnachting vonden in een B & B.
gelopen afstand : 17 km

donderdag 18 augustus 2005

Op deze dag volgden we de route langs de "muur van Hadrianus". We liepen daardoor tezamen met de lange afstandswandelaars van de Hadrian Wall route. Nadat we de muur hadden gevolgd tot Steel Rig, daalden we af naar de weg naar het bezoekerscentrum "Once Brewed". We hadden een overnachting gereserveerd in de pub hiernaast, de "Twice Brewed
gelopen afstand: 12 km

vrijdag 19 augustus 2005

We liepen weer terug naar de route langs de muur van Hadrianus. Na een uur lopen, boog de Pennine Way naar het noorden af. Daarna liepen we enige uren over heuvels met droge of natte heidevelden. Aan het einde van de middag bereikten we het dorp Bellingham
gelopen afstand: 26 km

zaterdag 20 augustus 2005

We liepen van Bellingham naar Byrness
gelopen afstand: 27 km

zondag 21 augustus 2005

We liepen vanuit het hotel bij Byrness omhoog de heuvels in. Dit pad was erg steil, maar na een half uur klimmen kwamen we op een minder steil pad, dat over de Cheviott heuvels liep. We passerden een aantal heuvels (onder andere de Lamb Hill en de Beefstand Hill). Na de passage van de Windy Gyl kwamen we bij zijpaden, die op de kam uitkwamen. Tegenover het pad "Chennel Street" volgden we een pad, dat de kam naar rechts afdaalde. Daardoor konden we de "Unwayford farm" bereiken, waar we die nacht onderdak hadden gereserveerd.

maandag 22 augustus 2005

In de ochtend liepen we het pad omhoog terug naar de kam. Daarna volgden we de route van de Pennine Way weer, die ons over de schouder van de Cheviot bracht. Daarna passeerden we nog "The Schil". Voor de "Black Hill" volgden we een pad, dat even verder op splitste in twee Pennine Wayb takken. Daarna volgden we niet de main route, maar de alternative route. Dat pad daalde snel af naar een dal en enkele uren later stonden we in het Schotse dorp Kirk Yetholm. We hadden de Pennine Way volbracht.

Martin Collins

Landranger Maps
1:50.000 stafkaarten
Outdoor Leisure Maps
wisselende schalen (van 1:25.000 tot hoger)
92, 98, 103, 109, 110 1 The Peak District
2 Yorkshire Dales (western area)
10 Yorkshire Dales (south)
21 South Pennines
30 Yorkshire Dales (north & central)

Pennine Way North

Landranger Maps
1:50.000 stafkaarten
Outdoor Leisure Maps
wisselende schalen (van 1:25.000 tot hoger)
74, 75, 80, 86, 87, 91, 92 31 (Teesdale)

Interessante links over the Pennine Way en the Pennines

Over the Pennine Way bestaan inmiddels een behoorlijk aantal homepages, onder andere:

Op de officiele homepage van the Pennine Way National Trail office vindt u ook veel links naar transport, accomodatie en bagagevervoer.

Websites over wandelen in het Peak District

Deze pagina is het laatst aangevuld op vrijdag 1 juni 2007.