Een trektocht door de Cordillera Blanca (Peru) over de Punta Union

Klik op het kaartje als je een grote
gedetailleerde kaart (44 Kb) van
de gelopen route wilt zien

Dit kaartje is een bewerking van het kaartje
uit het boekje van Hilary en Georg Bradt

Algemene beschrijving

Dit is een van de klassieke tochten door de Cordillera Blanca, het hoogste berggebied van Peru. Bij deze tocht loop je tussen "zesduizenders" (of bijna zesduizenders), zoals Taulliraju, Artesonraju en Alpamayo.
Deze tocht staat voor een groot deel beschreven in het boekje van Hilary en Georg Bradt. Zij beschrijven de trektocht vanaf de Llanganuco meren over de Portachuelo de Llanganuco (4767 m) en dan door het dal van de Huaripampa omhoog naar de Punta Union (4750 m) en vandaar langs de Quebrada Santa Cruz naar beneden.

Ik heb deze tocht in 1981 met 2 vrienden gelopen, waarbij we in Santa Cruz begonnen zijn. In vier dagen zijn we naar een kampeerplek aan de "voet" (ongeveer 4300 m) van de Punta Union gelopen. Op de vijfde dag zijn we over de pas (Punta Union) tussen de Taulliraju (5830 m) en de Artesonraju (6025) gelopen en we hebben toen aan de andere kant op 4500 meter hoogte weer gekampeerd (bij de meertjes op het kaartje). Op de zesde dag zijn we vanaf deze plek langs de Huaripampa naar beneden naar het dorpje Colcabamba gelopen, waar we overnacht hebben in een huis, waar vaak trekkers overnachten. Vanaf Colcabamba hebben we een andere route gevolgd dan die van het boekje. Via een aantal dorpen aan de Oostkant van de Cordillera Blanca zijn we naar de eerste verharde weg (Piscobamba-Huari) gelopen en vandaar naar Huari gelift.

Gedetailleerde beschrijving

dag 1

Met een vrachtwagen zijn we vanaf Caraz naar de start van de route even boven Santa Cruz (Cachapampa, op 2900 m) meegelift. Het dal van de Quebrada werd hier smal en we liepen het pad, dat langs de beek liep omhoog. Het was nogal warm en na een puur lopen hebben we een kampeerplek naast de beek gevonden (ongeveer op 3400 m). Op deze plek hadden we veel last van steekvliegen, die gelukkig later op de avond verdwenen toen het kouder werd.

dag 2

We lopen verder langs het pad omhoog. Onderweg maak ik de onderstaande foto.

Klik op de kleine foto als je de grote foto wilt zien

Deze foto geeft het dal van de Quebrada Santa Cruz aan. De pas (Punta Union) is nog niet te zien.

We komen 's middag aan de voorkant van het eerste meer uit (3800 m). Ik heb heel erg last van hartkloppingen door de hoogte. We zijn waarschijnlijk te snel gestegen. Daarom besluiten we al om 14.00 uur de tenten neer te zetten.

dag 3

Deze dag passeren we het eerste meer en komen we bij het tweede meer (Lagune Grande) op 4100 meter aan. We zetten hier weer de tenten neer. Onderstaande foto heb ik genomen in de richting van de pas.

Klik op de kleine foto als je de grote foto wilt zien

Deze foto geeft het Lagune Grande meer, gezien vanaf de kampeerplek het dal omhoog

dag 4

Deze dag lopen we naar de voet van de pas, waar we om een weide uitzicht op de twee bergen en de pas ertussen. Er is een klein heuveltje naast onze kampeerplek en aan de andere kant van die heuvel staat een grote groep Duitsers, die begeleid worden met ezels en Peruaanse ezeldrijvers. Deze plek is ongeveer op 4300 meter. Op enige meters vanaf mijn tent neem ik de onderstaande foto van de Taulliraju met op de voorgrond een lupineplant

Klik op de kleine foto als je de grote foto wilt zien

Uitzicht op de Taulliraju vanaf onze kampeerplek

dag 5

Het pad naar de pas slingert zich omhoog. Omdat dit deel steiler was dan de vorig dag kost het ons moeite. Tijdens de klim gaat het sneeuwen. We kunnen nog op een klein blauwgekleurd bergmeertje uitkijken, voordat we op de Punta Union (4700 m) uitkomen. Ik maak er een foto van.

Klik op de kleine foto als je de grote foto wilt zien

Uitzicht op de Taulliraju met op de voorgrond een bergmeer, gezien vanaf het slingerende pad naar de pas.

Enige tijd later maak ik weer een foto van de berg.

Nogmaals een uitzicht op de Taulliraju, maar nu enkele meters voor de pas (met Lies).

We komen op de pas aan en kunnen nu het andere dal inkijken. Omdat ik blij ben, dat we deze pas in een goede gezondheid gehaald hebben, neem ik een foto van het bordje op de pas (maar ook een beetje om het aan het thuisfront te kunnen laten zien !) met weer diezelfde berg op de achtergrond

Klik op de kleine foto als je de grote foto wilt zien

Eindelijk zijn we op de pas.

Op een plateau boven in het dal zien we kleine meertjes. We dalen af naar een van die meertjes en zetten daar de tenten op. We zitten nu op ongeveer 4500 meter hoogte..

dag 6

Als ik 's ochtends uit de tent kruip is het koud. Over het meer hangen mistflarden en ik maak een foto van deze ochtendstemming

Klik op de kleine foto als je de grote foto wilt zien

Mistflarden hangen over het bergmeer, waaraan we de afgelopen nacht kampeerden.

We volgen het dal verder naar beneden. De wandeling wordt nu gemakkelijker. Er komen nu steeds meer struiken en bomen. Aan het einde van de dag komen we in het dorpje Colcabamba (3300 m) aan, waar we bij het logeeradres, dat in de gids genoemd staat, overnachting regelen. Voor we het dorp ingaan maak ik vanaf het pad een overzichtsfoto van het dorp.

Een overzichtsfoto van het dorpje Colcabamba.

Als we die avond met de familie sameneten, horen we onder onze stoelen de cavia's piepen. Na het eten gaan we naar de kamers, die geen verlichting hebben. Ik krijg kaars mee naar mijn kamer.

dag 7

In afwijking met de route in de gids van Bradt volgen we een pad, dat langs een aantal dorpen naar een weg aan de oostkant van de Cordillera Blanca moet leiden. Onze gastheer heeft een lijstje met namen van dorpen opgeschreven en dat lijstje gebruiken we om onderweg steeds naar het volgende dorp te kunnen vragen. Die avond kamperen tussen de akkertjes op een hoogte van ongeveer 2800 m.

dag 8

We maakten nog steeds gebruik van het lijstje met namen. Op het pad kwamen we regelmatig ezelkaravanen met voedsel (zelfs drank !) tegen. In de middag bereikten we de weg Piscobamba- Huari. Wij moesten ongeveer een uur wachten, totdat de auto voorbijkwam. Dit was een pick-up en we konden in de achterbak meeliften naar Huari, waar we kamers in een hotel vonden en onszelf heerlijk wasten.

Het hoogteverloop tijdens de voettocht

Onderstaande diagram geeft een overzicht van het hoogteverschil en de afstanden, die we afgelegd hebben tijdens deze trektocht. De getoonde afstanden langs de X-as zijn een schatting van het aantal afgelegde kilometers.

Klik op het kaartje als je het grote
diagram (28 Kb) van het hoogteverloop
tijdens de gelopen route wilt zien

Philippe Beaud
Peruvian Andes : Cordillera Blanca and Cordillera Huayhash
Cloudcap, 1990
(bevat 100 beschrijvingen van bekimmingen en 40 beschrijvingen van trektochten)

Hilary & Georg Bradt
Backpacking and Trekking in Peru & Bolivia
Bradt Enterprises, derde druk 1980
ISBN 0-9505797-6-9

Links naar homepages over deze trekking en over de Cordillera Blanca