Een driedaagse voettocht over de Taquesi trail (Cordillera Real, Bolivia)

Het kaartje links is een bewerking
van de kaart uit de Bos Atlas.

Het paarse kader geeft de ligging
van de Cordillera Real
met de Taquesi Trail aan.

Het kaartjes rechts is een
uitvergroting van het kader
in de overzichtskaart links

Klik op het kaartje
rechts, als je een grote
gedetailleerde kaart
van de tocht wil zien

Dit kaartje is een bewerking van
een kaartje uit de
Lonely Planetgids Bolivia

Algemene beschrijving van het gebied

De Cordillera Real is een onderdeel van de oostelijk bergrug van de Andes, die de Altiplano (= de centrale hoogvlakte in Bolivia) afsluit van de Yungas (= het vochtige overgangsgebied naar de Amazonejungle). De Cordillera Real is 150 km lang. Dit gebergte loopt van noordwest Bolivia (Illampu) langs het  noordoosten van de hoofdstad La Paz naar het zuidoosten (Illimani). In dit gebied liggen enkele hoge bergen boven de 5000 m, waaronder 6 bergen boven de 6000 meter, zoals de Illimani (6440 m), de Chearoco (6217 m), de Chacomani (6076), de Kuayna Potosi (6088 m), de Illampu (6368 m) en de Ancohuma (6427 m). Omdat men in dit gebied, binnen een reisafstand van enkele uren vanaf La Paz, tussen besneeuwde toppen kan lopen,  is het een favoriet gebied voor wandelaars.
De west/zuidkant van deze bergrug ligt in een relatief droog klimaat. Alleen in het regenseizoen van december tot en met maart valt er neerslag. De noordoostkant kan behoorlijk natter zijn, het ligt in het gebied dat de Yungas wordt genoemd. Vanuit het Amazonegebied wordt vochtige lucht aangevoerd, waardoor het er gedurende het hele jaar door kan regenen .

Algemene beschrijving van de tocht

De beschreven tocht heb ik met een groep gemaakt, die bestaat uit deelnemers van een door de SNP  georganiseerde reis (Chili, Bolivia en Peru). De tocht werd begeleid door personeel van een locale reisorganisatie. Zij zorgden voor een gids (Peter), twee koks en drie muilezeldrijvers.
De totale lengte van de tocht was ongeveer 30 km. Daardoor kan deze tocht gemakkelijk in 2 à 3 dagen afgelegd worden. De eerste 20 km van deze tocht is in de Pre Incaperiode geplaveid met grote stenen. In de Incaperiode (ongeveer de priode1200- 1500) zijn delen van het pad verbreed.
Bij deze tocht maakten we een doorsteek door de Cordillera Real van het zuidwesten naar het noordoosten over de Paso Apacheta (4650 m). Vanaf het startpunt op 4200 meter liepen we in ongeveer anderhalf uur naar de pas. Na de afdaling van de Paso Apacheta volgde we gedurende 2,5 dag het dal van de Rio Taquesi.

Bolivia Online Bouw je eigen Bolivia reis met Bolivia online

Advertenties

Bolivia rondreizen individuele Bolivia reizen

Gedetailleerde beschrijving van de tocht

Ik heb deze tocht met Anita, Coby, Dick, Ella, Hans, Henja, Jacqueline, Jan, Laurent, Marianne, Mariette, Marloes, Nicole, Sipke en Victor gemaakt. Op woensdag 25 juli 2001 rijden we in enkele uren vanuit La Paz in een busje naar Ventilla in de Cordillera Real. Onderweg maken we een korte stop, om van het uitzicht op de Illimani te kunnen genieten.

foto 1,   Uitzicht op de Illimani

Omstreeks 12.00 uur komen we aan het einde van de weg aan. Hier splitst de weg zich in twee paden, één naar de San Franciscomijn (links) en één voor de start van de route. Hier stappen we uit de bus. Aan het begin van het Taquesipad staat een informatiebord.

foto 2,   Het informatiebord, dat bij het startpunt van de Taquesi trail staat

woensdag 25 juli 2001

We lopen vanaf de start het pad (4200 m) omhoog naar de pas. Het klimmen naar de pas kost ons moeite, omdat we nog niet volledig geacclimatiseerd zijn aan deze hoogte

foto 3, Jacqueline en Dick zwoegen zich omhoog

foto 4, Een deel van het pad, dat door de pre- incacultuur geplaveid is.

Tijdens deze tocht omhoog trekt de pas dicht, waardoor we helaas geen uitzichten op de omringende bergen (waaronder de 5868 meter hoge Nevado Mururata) hebben.

foto 5, Alle wandelaars slingeren zich in bochten omhoop naar de pas

foto 6, Hans wacht op Marianne, die vanuit de mist omhoog komt

Na ongeveer twee uur bereiken we de pas (4650 m). Het is koud op de pas en daarom lopen we verder,  om enkele honderden meters voorbij de pas weer te rusten. Dan dalen we af tot Laguna Loro Kheri, waar we een lunchpauze nemen. We zitten nog steeds in de wolken, die vanuit het Taquesidal omhoog komen.
Na de lunch vervolgen we het pad, dat in het dal omlaag loopt. Langzaam komen we onder de wolken terecht. Rond drie uur s' middags lopen we door het dorpje Taquesi.

foto 7, Uitzicht op het dorpje Taquesi, dat langzaam uit de wolken komt

foto 8, Enkele huizen van het dorpje Taquesi

Een half uur later bereiken we onze kampeerplek, nadat we over een bruggetje de Rio Taquesi hebben overgestoken. De kampeerplek ligt ongeveer op 3600 m hoogte.

foto 9, Na het dorp Taquesi dalen we nog wat meters af naar onze kampeerplek

foto 10, Ons kamp

foto 11, Deze struik met mooie bloemen staat naast onze tent

looptijd : ongeveer 5 uur

donderdag 26 juli 2001

Nadat we de tenten afgebroken en ons rugzak ingepakt hebben, vervolgen we onze tocht over het pad, dat aan de rechterkant van de rivier loopt.

Klik op de thumbnail's als je de grote foto's wit zien

foto 12, Coby en Jan lopen over het pad, dat nu met een rijke vegetatie is omgeven

foto 13, Eén van de bloeiende struiken langs het pad, waarschijnlijk een Fuchsia soort

Na enige tijd loopt het pad enigszins omhoog (terwijl de rivier verder omlaag gaat), waardoor we hoog boven de rivier gaan lopen. Het pad maakt een grote bocht naar rechts. Terwijl we door een dichte vegetatie lopen, zien we diep onder ons het dal van de Taquesi.

Klik op de thumbnail's als je de grote foto's wit zien

foto 14, De wandelaars vormen een lange rij op het pad, dat bovenlangs de flank van het Taquesidal loopt

foto 15, Een Zantedeschia (Aronskelkfamilie) in bloei

foto 16, Mooie blauwpaarse bloemen, die naast het pad staan

Aan het eind van de middag komen we bij enkele huizen aan, waar omheen sierbloemen groeien. Dit blijkt het dorp Kakapi te zijn, waar ons tweede kampeerplek ligt. Onze kampeerplek (2900 m hoogte) bestaat uit een tweetal grasveldjes onder en naast een huis.

Klik op de thumbnail als je de grote foto wit zien

foto 17, Uitzicht op het dal vanaf onze kampeerplek bij Kakapi aan het eind van de middag

looptijd : ongeveer 5 uur

vrijdag 27 juli 2001

Vanaf onze kampeerplek vervolgen we de route over het pad. Het pad daalt snel naar beneden. We passeren een zijrivier (Rio Quimsa Chata). We klimmen daarna nog even over een heuveltje om daarna weer af te dalen en de Rio Taquesi weer over te steken.

foto 18, Uitzicht op de Rio Taquesi en de weelderige vegetatie er om heen

De vegetatie is inmiddels zeer gevarieerd en dicht geworden. We lopen tussen een irrigatiekanaal en de rivier. Inmiddels is het behoorlijk gaan regenen, maar gelukkig kunnen we onze lunch in een leeg huis gebruiken (ongeveer 2100 m) bij Chojlla.
Daarna lopen we nog een half uur over een verharde weg naar de plek, waar de bus ons opwacht, voor het dorp Yanacachi.

Klik op de thumbnail's als je de grote foto's wit zien

foto 19, In de plenzende regen wachten we op de ezels voor ons, die bang zijn om een smalle brug te passeren.

foto 20, Het busje, dat ons ophaalt, staat verderop de weg (met zijn achterste deel hangend over het ravijn).

foto 21, We zijn bij het busje aangekomen, maar iedereen wacht met instappen omdat het zo gevaarlijk boven het ravijn hangt

looptijd : ongeveer 4 uur

Die middag brengt de bus ons via een "spannende" route (de wielen van de bus komen tot aan de rand van het ravijn) terug naar La Paz. Voordat we met de bus afdalen in het centrum van La Paz, maken we nog een korte stop om uit te kijken over deze grote stad (met de Illimani op de achtergrond).

foto 22, Uitzicht op La Paz met op de achtergrond de Nevado Illimani

kaart Chojlla 6044 IV, schaal1:50.000
IGM

Links over wandelen in Bolivia

Op de volgende pagina's wordt aandacht geschonken aan wandelen in Bolivia en de Takesitrek:

Deze pagina is het laatst aangepast op vrijdag 18 januari 2002.