Een voettocht door de bergen van Jemen

(ten oosten van Hajjaj vanaf Suq Sawhara naar Dschebel Maswa)

Klik op het kaartje als u een grote gedetailleerde kaart wilt zien

Algemene beschrijving

Jemen vormt het Zuidwestelijke deel van het Arabische schiereiland en Jemen is ook nog het hoogste deel van dit schiereiland. De hoogste berg van Jemen (en het schiereiland) ligt vlak bij de hoofdstad Sana. Dat is de berg Jabal Nabi Shuaib (3686 m).
Het berggebied is ruig met diepliggende wadi's, die het grootste deel van het jaar droog zijn. Omdat in dit berggebied veel mensen wonen en er hun terrasbouw hebben, zijn er veel bergpaadjes. Goede kaarten zijn er niet. Wij hebben gelopen m.b.v. Russische militaire kaarten op een schaal van 1:200.000. Op deze kaarten waren de afzonderlijke paadjes niet zichtbaar, wel de grotere autopistes en de hoogtelijnen. De Duitse gids van Simper en Brixel beschrijft een aantal voettochten en is daarom een geschikte gids voor het maken van een tocht in dit berggebied.

Beschrijving van de tocht

Onze tocht begonnen wij in de wadi Sawhara bij de brug, waar de weg van Amran naar Hajjaj over loopt. Onze aanvankelijke plan was om de route te lopen van Hajjaj naar Manakha, die beschreven staat in de Duitse gids. Omdat deze tocht langs een autopiste gaat, besloten we vanaf de brug over de wadi naar boven te lopen. Wij wilden naar het plateau lopen, dat rond de Dschebel Maswar (3200 meter) lag.
De afgelegde route is ingetekend op de gescande Russisch kaart. Hieronder volgt een korte beschrijving van de afgelegde route. Klik op reisverhaal, als je het uitgebreide reisverhaal over deze tocht wilt lezen. Een ingekorte versie van dit verhaal is verschenen in het decembernummer van OLV (1997). Zie hiervoor de literatuurlijst..

dag 1

Om drie uur 's middag stappen we uit de taxi, die ons vanaf Amran naar deze brug (1000m) heeft gebracht. We lopen ongeveer anderhalf uur door de wadi stroomopwaarts en zetten onder de bomen aan de linkerkant van de wadi onze tent op (1200 m). 's Avonds krijgen we nog een fikse bui over onze tenten.

dag 2

We lopen die dag verder de wadi omhoog, maken een stop van anderhalf uur bij een bruiloft op een plateautje boven de wadi en nemen daarna de linkertak van de wadi bij een splitsing. Aan het eind van de middag zetten we onze tenten neer in een zijdal van de wadi (1400 m).

dag 3

We klimmen over een grote steen, die het zijdal afsluit en lopen het zijdal omhoog. Dit blijkt dood te lopen in een keteldal met steile wanden. We keren terug naar de wadi en nemen een zijdal terug een pad omhoog, dat ons door kinderen is aangewezen.
De rest van de dag lopen we over slingerende bergpaadjes naar een plateau op 2600 meter, waar we een mooi uitzicht hebben over de dieper gelegen wadi.

dag 4

In de ochtend klimmen we naar de autopiste, die onder de top van de Dschebel Maswar loopt. We volgen deze weg naar Bait Adhaka, drinken daar wat en we vervolgen de weg naar het oosten. Op een plek, waar de weg in haarspeldbochten verder omhoog gaat, stappen we in een vrachtwagen en beëindigen we onze voettocht.

M.Delcour
Qat, koffie en warme wadi's- Een trektocht door het hoogebergte van Jemen.
Berggids april 1992, nr 2

P. Hamalalnen
Yemen : Travel Survival Kit
Lonely Planet, 3e druk, januari 1996
ISBN 0- 86442- 319 - 5

Gerd Simper & Petra Brixel
Jemen. Reisenhandbuch : Reisen und wandern in Arabia Felix.
Darr Reisebuch Verlag 1994
ISBN 3- 921497- 09 - 4

Fred Triep
'Eerst wat eten !'- Een voettocht door de bergen van Jemen
Op Lemen Voeten 1997, nr 5

Deze pagina is het laatst aangevuld op zondag 21 maart 2004.