Een zesdaagse voettocht door noord- Luxemburg (Oesling)

Klik op het kaartje links, als je een grote gedetailleerde kaart (220 Kb) van de gelopen route wilt zien

Klik op het kaartje rechts, als je de GPS gegevens van deze route wilt zien

De linkerkaart is een bewerking van de topografische kaart Luxemburg- Nord (zie kaartmateriaal)

Algemene beschrijving

Noord- Luxemburg (de Oesling) is een onderdeel van het Leisteenplateau, waaruit de Ardennen (Belgiė) en de Eifel (Duitsland) bestaan. Het landschap bestaat uit een hoogvlakte boven de 300 m met daarin de dalen van de Clerf, de Wiltz, de Sūre en de Our.
Wij hebben bij deze tocht gebruik gemaakt van de verschillende wandelpaden, die op de kaarten van Luxemburg zijn aangegeven. Deze wandelpaden zijn zowel op de kaart als in het veld gemarkeerd met verschillende tekens, zoals driehoekjes, vierkantjes en ruitjes

Gedetailleerde beschrijving

Dit pad heb ik gelopen tijdens de herfstvakantie in oktober 2004 met Joke de V, Elly de V. en Wim S. Op zondag 17 oktober zijn we vanuit Nederland naar Troisvierges gereden en we hebben toen overnacht in hotel Lamy aan de westkant van Troisvierges. We lieten tijdens de trektocht de auto staan op de parkeerplaats van hotel Lamy

maandag 18 oktober 2004

We lopen vanuit ons overnachtingsplek, hotel Lamy, naar het pad, gemarkeerd met een driehoekje (met de linker punt naar links wijzend). We volgen een pad dat door het bos naar beneden gaan en we komen uit bij Cinqfontaines aan de spoorbaan. We steken de spoorbaan over bij het klooster en dan volgen we de markering (een vierkantje dat op een van zijn punten staat) naar Clervaux.

Links: Het klooster van Cinqfontaines ligt boven de spoorlijn naar Clervaux
Rechts: Een Luxemburgse handwijzer, waarop de verschillende wandelroutes worden aangegeven

Foto's: Fred Triep

Even voor het dorpje Maulusmillen lopen we langs de spoorbaan en in dit dop kruizen we de spoorbaan en dan we gaan aan de westkant van het dal omhoog.

Links: Na de kruising van de spoorlijn lopen we langs de laatste huizen van Maulusmillen omhoog naar de hoogvlakte

Foto: Fred Triep

Bovenlangs volgen we het pad naar het zuiden en we komen in Clervaux aan. We passeren het station en volgen daarna de hoofdstraat in de richting van het centrum.

Links: Uitzicht op de spoorlijn Gouvy- Luxemburg vanaf het viaduct bij het station Clervaux

Dit stadje lopen we helemaal door via de hoofdstraat en aan de andere kant van het centrum steken we de Clerf weer over.

Helemaal links en links: Impressies van het centrum van Clervaux
Rechts: Uitzicht vanaf de brug over de Clerf op Clervaux, met de kerk op de achtergrond

Foto's: Fred Triep

We snijden eerst de bochtige weg omhoog af via een aantal trappen.

Links: We kunnen een haarspeldbocht van de weg omhoog naar het plateau afsnijden door middel van een aantal trappen

Foto: Fred Triep

Dan volgen we de weg omhoog verder. Uiteindelijk pakken we het pad op, dat aangegeven is met een driehoekje, die op één van zijn zijden ligt. We lopen nu aan de oostkant van het dal. Een groot deel van de tijd lopen we door het bos. Bij een open plek hebben we uitzicht op het dorpje Siebenaler. Aan het einde van de middag lopen we over de kale hoogvlakte.

Links: Na enige tijd door een bos gelopen te hebben, kijken we plotseling uit over het open landschap met het dorpje Siebenaler
Rechts: Tegen zonsondergang lopen we over een open hoogvlakte in de richting van Willerwiltz

Foto's: Fred Triep

Even later dalen we af naar het dorpje Wilwerwiltz in het dal van de Clerf. Juist over de spoorbaan vinden we hotel Bascule, waar ik gereserveerd heb voor de nacht.

dinsdag 19 oktober 2004

Bij het vertrek uit ons hotel blijkt het erg mistig te zijn. Ik maak een foto van hotel Bascule in de ochtendmist.  Vanuit het hotel steken we de spoorbaan over en gaan dan rechtsaf. Dan volgen we de enige tijd de autoweg, die langs de flanken van het dal omhoog loopt,  tot aan Leilingen.

De grote foto's zijn respectievelijk 57 Kb en 36 Kb

Links: Hotel La Bascule in Wilwerwiltz in de ochtendmist
Rechts: Het dorpje Leilingen in de ochtendmist

Foto's: Fred Triep

Daar pakken we het pad op, dat aangegeven is met een ruitje. We gaan weer omhoog, maar nu lopen we over een bospaadje.  We lopen enige tijd aan de oostkant van het Clerf boven de verschillende bochten van de rivier uit.  We passeren onder andere een klein beekje, dat vanaf de hoogvlakte naar de Clerf stroomt. Bij een open plek nemen we een pauze. De mist trekt langzaam op.

De grote foto's zijn respectievelijk 161 Kb en 46 Kn

Links: We kruisen een klein beekje in het bos via een houten bruggetje
Rechts: Tijdens een pauze zien we de mist door de warmer wordende zon optrekken

Foto's: Fred Triep

Bij de Schuttburg (kasteel) dalen we weer af tot aan de  rivier en dan kruisen we de rivier. We zien het kasteel aan de overkant van het dal liggen.

De grote foto's zijn respectievelijk 111 Kb en 59 Kb

Links: We lopen onder in het dal van de Clerf
Rechts: We hebben uitzicht op de Schuttburg aan de overkant van het dal

Foto's: Fred Triep

Aan de ander kant van het dal klimt het pad langzaam omhoog. Opeens zien we onder ons het dorp Kautenbach liggen. Dan daalt het pad in enkele zigzagjes naar het dorp.

De grote foto is 116 Kb

Links: We dalen af naar het dorpje Kautenbach

Foto: Fred Triep

Kautenbach ligt aan de samenvloeiing van de Clerf en de rivier de Wiltz. We kruisen de rivier de Wiltz en tegenover de brug nemen we een pad omhoog. Vanaf dit moment tot aan Wiltz volgen we een X als markering. Dit pad blijft steeds aan de zuidkant, hoog boven de rivier  de Wiltz lopen.

De grote foto is 142 Kb

Links: Uitzicht op het dal van de rivier de Wiltz vanaf het pad op de hoogvlakte

Foto: Fred Triep

Na de passage van een bosgebied komen we in het dorpje Nocher in de open hoogvlakte. We volgen enige tijd asfaltweggetjes om daarna weer op een bospad uit te komen. We lopen uiteindelijk het stadje Wiltz in op de plek, waar ook dichtbij de jeugdherberg is.

De grote foto is 81 Kb

Links: Het dorpje Wiltz boven het dal van de rivier de Wiltz

Foto: Fred Triep

Die nacht slapen we in de jeugdherberg.

woensdag 20 oktober 2004

Vanaf de jeugdherberg lopen we in de richting van centrum van het stadje Wiltz. Voor het cenrtum gaan we linksaf een zijstraat in (gemarkeerd met een staand kruis). Dit pad volgen we tot aan Esch- sur Sūre. De weg loopt redelijk steil omhoog en na enige tijd belanden we weer op de hoogvlakte.

De grote foto's zijn respectievelijk 61 Kb en 69 Kb

Links: We lopen door de natte straten van Wiltz naar het centrum
Rechts: Ik kijk achter mij, terwijl we de steile weg omhoog lopen vanuit Wiltz

Foto's: Fred Triep

Bij het dorpje Roullingen verlaten we de asfaltweg en steken we zuidwaarts de hoogvlakte over. Het landschap ziet er nat uit.

De grote foto is 72 Kb

Links: Op de hoogvlakte lopen we in de druilerige regen

Foto: Fred Triep

We passeren het dorpje Buderscheid en dan lopen we enige tijd, voordat we boven het dorpje Esch-sur-Sūre uitkomen. In de druilerige regen dalen we een slingerpaadje naar beneden af.

De grote foto is 93 Kb

Links: Over een slingerpaadje lopen we naar beneden naar het dorp Esch-sur-Sūre

Foto: Fred Triep

We kruisen de Sūre en lopen door het oude stadje. In het centrum drinken we in een café koffie, onder andere ook om wat op te drogen.

De grote foto's zijn respectievelijk 60 Kb, 73 Kb, 67 Kb en 91 Kb

Links en rechts: Impressies van het dorp Esch-sur-Sūre

Foto's: Fred Triep

Dan pakken we het pad, dat aangegeven is met een rechthoekje. We gaan weer omhoog en we kijken nu vanaf de zuidkant op het dorp Esch-sur-Sūre.

De grote foto's zijn respectievelijk 95 Kb en 110 Kb

Links: We kijken nu vanaf het zuiden uit op Esch-sur-Sūre
Rechts: Het Sūre dal bij Esch met de camping

Foto's: Fred Triep

Dit pad volgen we tot aan Oirbach (dichtbij Bourscheid). Dit pad loopt langs de zuidkant van de Sūre, soms onderlangs maar meestal hoog daar boven. Het eerste stuk van het pad bovenlangs het dal van de Sūre lopen we door een dicht bos.

De grote foto is 98 Kb

Links: We lopen door een dicht sparrenbos boven het dal van de Sūre

Foto: Fred Triep

We passeren achtereenvolgens de dorpen Heischtergronn, Tadler, Ringel en Oirbach.

De grote foto's zijn respectievelijk 98 Kb, 38 Kb, 52 Kb, 77 Kb en 60 Kb

Links en rechts: Impressies van het landschap rondom de Sūre

Foto's: Fred Triep

Even voorbij Oirbach gaan we rechtsaf de asfaltweg op naar Bourscheid, omdat we in het dorp boven op de hoogvlakte een hotel gereserveerd hebben. Driekwartier later staan we voor Auberge Sint Laurent, waar we die nacht slapen.
gelopen kilometers: meer dan 25 km

donderdag 21 oktober 2004

Na het ontbijt in de auberge nemen we afscheid van de baas van de Auberge

Links: Wim maakt nog even een praatje met de baas van Auberge Sint Laurent

Foto: Fred Triep

Vanaf Auberge Sint Laurent lopen we naar het zuiden, in de richting van Burden. We lopen een stukje over een hoogvlakte. Donkere wolken pakken zich samen, maar het blijft gelukkig bij enkele spatjes. Het levert mij wel een aantal fraaie "dramatische" foto's  op.

Helemaal links: Uitzicht op het dal van de Sūre
Links en rechts: Donkere wolken hangen boven de hoogvlakte, terwijl de zon er onder door schijnt
Helemaal rechts: Het kasteel boven de Sūre wordt sprookjesachtig onder de wolken door belicht

Foto's: Fred Triep

Halverwege Burden pakken we een paadje aan ons linkerhand, dat door het bos naar beneden afdaalt. We komen bij de Sūre uit en we vinden ook de brug die ons naar de overkant brengt. We lopen door het dorpje Michelau.

Helemaal links en links: Uitzicht over het dal van de Sūre bij Michelau
Rechts: De spoorlijn Gouvy- Luxemburg bij het dorpje Michelau, met op de achtergrond op een heuvel het kasteel

Foto's: Fred Triep

In dit dorp volgen we de weg, die omhoog gaat (waarbij we rechts aanhouden). Na enige tijd komen we weer op een wandelpad uit, dat nu gemarkeerd is met een ruitje. Dit pad volgen we tot de drukke E 420. We lopen nu aan de oostkant van de Sūre, weer boven op het plateau. We komen bij de E 420 uit. We lopen even parallel en kruisen verderop de drukke weg. We volgen nu het driehoekje met een scherpe punt naar links. We volgen deze markering tot Vianden, waarbij we de dorpen Brandenburg en Walsdorf passeren. We lopen een groot deel over een hoogvlakte, maar we passeren ook een bosrijk beekdal.

Links: Wim helpt Joke bij het passeren van een beek in het bos tussen Brandenburg en Walsdorf

Foto: Fred Triep

In Vianden komen we aan de bovenkant van het dorp uit, bij de toegangsweg naar het slot.

Links: Het slot van Vianden in de late middagzon

Hier ligt ook de jeugdherberg, waar we die nacht slapen.

vrijdag 22 oktober 2004

Vanaf de jeugdherberg nemen we de sentier Victor Hugo, die met een driehoek (staand op een zijde) wordt weergegeven. Vanaf het pad, dat omhoog loopt, zien we het slot in de ochtendmist oprijzen

Links: Het slot van Vianden torent boven ons uit in de ochtendmist

Foto: Fred Triep

We moeten eerst behoorlijk klimmen, naar een uitzichtpunt over het Ourdal.

Links: Vanaf het uitzichtpunt kijken we over de mist in het Ourdal en het slot van Vianden heen

Dan slaan we linksaf en komen we bij de weg onderlangs het Basin superieur. Deze weg blijkt tegen te vallen (u kunt beter vanaf Vianden de GR 5 volgen). Het laatste stuk langs het bassin komt de GR 5 er weer bij. We volgen nu tot Untereisenbach de sentier de l'Our (een deel van de GR 5 of E2). Het pad gaat af en toe de heuvels op, om dan enige tijd later weer te dalen naar de rivier.

Links: We volgen het pad, dat aangegeven is door een blauw driehoekje
Rechts: Bij het dorp Wahlhausen kijken we uit over het Ourdal

Foto's: Fred Triep

Bij Untereisenbach gaan we het dal van Huschterbach in. We volgen een voetpad stroomopwaarts, dat eerst links van de beek loopt en na passage van een brug aan de rechterkant. We komen in Hosingen uit, waar we geen overnachting geregeld hebben. Het enige hotel, dat er enkele jaren geleden was, blijkt verdwenen. Maar op de camping vinden we kamers in de barak naast het café.

zaterdag 23 oktober 2004

We lopen van Hosingen naar Clervaux, we volgen steeds een driehoekje, dat op zijn één van zijn zijden staat. We passeren de dorpen Neihausen en Munshausen. We komen ongeveer half een in Clervaux aan en omstreeks een uur nemen we de trein terug naar Troisvierges.

Die middag rijden we vanuit Troisvierges terug naar Nederland

Overnachtingadressen langs de route

De onderstaande adressen liggen rondom of langs de gelopen route. Op de adressen met een * hebben wij geslapen.

Plaats Naam adres Adres Telefoon/Fax/Email
Troisvierges Auberge Restaurant Lamy  * 51 Rue d’Assselborn
L 9907 Troisvierges
Tel 00352- 998041
Enscherange Camping Val d' Or
Fred en Karin van Donk
Deze camping heeft ook trekkershutten!
L - 9747 Enscherange Tel 00352- 920691

email: valdor@pt.lu
Willerwiltz
Hotel Restaurant Bascule  *
Dit hotel schijnt niet meer te bestaan !
Maison 24 Tel 00352- 921415
Wiltz L' Auberge de Jeunesse  * 6, rue de la Montagne
L-9538 Wiltz
Tél: 00352- 958039
Bourscheid Auberge Sint Laurent  * 33 Grand Rue (of 33 Groussgaass) tel 00352- 990010
Vianden L' Auberge de Jeunesse  * 3, montée du Chāteau
L-9408 Vianden
Tél: 00352- 83 41 77
Hosingen Camping  *

Kaartmateriaal

De gemaakte tocht staat op de volgende kaarten:

Topografische kaarten, schaal 1:25.000

Topografische kaarten, schaal 1:50.000
  • kaart Luxemburg- Nord

Wandern mit den CFL- 40 Wanderwege von Bahnhof zu Bahnhof
CFL, Société Nationale des Chemins de Fer Luxemburgeois, 2001
ISBN: 2-87954-067-4
Boekje met losbladige dagwandelingen (in het Duits, Frans en Engels), verkrijgbaar op de stations in Luxemburg voor 12 euro

Interessante links over wandelen in Noord- Luxemburg

Op de volgende homepages wordt aandacht geschonken aan de wandelen in dit gebied:

Deze pagina is aangevuld op dinsdag 9 mei 2006.