Een voettocht langs de GR 5 in Noord- Frankrijk
(Door Lotharingen van Angevillers naar Tarquimpol)

Klik op het kaartje als je een
grote gedetailleerde kaart
wilt zien.

246 KB

Dit is een bewerking van de twee overzichtskaartjes uit de Topogids (zie literatuur)

Algemene beschrijving

De GR 5 is een lange afstandspad, dat door Nederland, Belgie en Frankrijk loopt vanaf de Noordzee (Hoek van Holland) naar de Riviera (Nice) en in totaal 2250 km lang is. Van de trajecten van Lanaken naar Diekirch en  van Diekirch naar Schirmeck zijn in 1995  Nederlanstalige gidsen beschikbaar gekomen (zie literatuurlijst).

In tegenstelling tot de stukken GR 5 hiervoor (Belgie en Luxemburg) en hierna (Vogezen), gaat dit deel van de GR 5 door een niet- toeristisch gebied. Het pad is dan ook niet overlopen. Door de geringe toeristische aantrekkingskracht (het Moezeldal in Frankrijk is een groot industriegebied) is het hier ook moeilijk om overnachting te vinden. Als je kampeert zijn de mogelijkheden wat ruimer dan als je in een hotel of jeugdherberg wilt gaan slapen. Ik heb aan de onderkant van de pagina alle overnachtingsadressen verzameld, die ik in dit gebied tegenkwam.
Toch is het ondanks de industrie in het Moezeldal een mooi gebied om te lopen. Tijdens de wandeling merkt u slechts op een paar plekken, dat u in een drukbevolkt en industrierijk gebied loopt.

In het tweede deel van de route (het plateau van Lotharingen) zijn de openbare vervoersmogelijkheden zeer beperkt. Naar een groot aantal dorpen rijden zelden of nooit bussen. Wij konden onze route beeindigen in het dorpje Blanche- Eglise, omdat we daar een lift konden krijgen naar Sarrebourg (spoorlijn Straatsburg- Metz).
Grofweg kan de route door Lotharingen in twee delen verdeeld worden:

1. Het deel dat vanaf de grens met Luxemburg aan de westkant van de Moezel (op enige hoogte en afstand van die Moezel) loopt. Een groot deel van dit deel loopt door bossen, maar af en toe gaat u door een dorpje of over open terrein. Bij Custines steekt u de Moezel over.
  2. Het deel dat vanaf Custines (plaats aan de Moezel even ten noorden van Nancy) over het Lotharingse plateau naar de Vogezen loopt. Hier loopt de GR 5 door een glooiend landschap, dat grotendeels open is.

Gedetailleerde beschrijving

In april/mei 1997 en in april 1999 heb ik het Belgische deel van de GR 5 door de Ardennen gelopen. In april/mei 2000 heb ik met een groep wandelaars (Anton, Gerrie, Hans, Harry, Henriette, Leny, Liza, Marianne S., Mieke, Willy en Wim) een deel van het Luxemburgse traject van de GR 5 (Sentier de L' Our, Sentier de Maurice Cosyn en het stukje langs de Sentier Ardennes Eifel) gelopen.
In april/mei 2001 heb ik met een deel van die groep (Anton, Gerrie, Gerda, Hans, Leny, Marianne S., Mieke en Willy) het traject van Echternach via Rumelange naar Angerville (ten westen van Thionville) gelopen.
In oktober 2000 en in oktober 2001 heb ik het stuk van de GR 5 door de Kempen (Bergen op Zoom- Maastricht) gelopen.
Dit deel heb ik gelopen in april/mei 2002 met Anton, Leny en Marianne van R.

Op zaterdag 27 april reden we met 2 auto's vanuit Nederland naar Angevillers in Noord- Frankrijk. We komen omstreeks 16.00 uur in Amgevillers aan en we besluiten nog een stukje te lopen.

zaterdag 27 april 2002

Vorige keer hadden we gemerkt, dat de GR 5 omgelegd was. We kwamen toen niet bij auberge Bellevu aan (zoals in de gids staat), maar in het dorpje Angevillers.
Vanaf het dorpsplein van Angevillers lopen we het dorp uit, waarbij al snel de markering kwijt raken. Via alternatieve paden door het bos lopen we naar Fontoy, waar we midden in het dorp de markering weer aantreffen. Uit andere verhalen op  internet hadden we al vernomen, dat het enige hotel in Fontoy gesloten was. We lopen daarom naar beneden naar het dorpje Knutange, waar we overnachting vinden in Hotel Remotel.

zondag 28 april 2002

Vanochtend heeft de baas van het hotel ons met de auto weer naar het centrum van Fontoy gebracht. Hij zal ons aan de eind van de dag weer in Rombas ophalen.
Vanuit de hoofdstraat lopen we een straat omhoog, vrij snel kijken we over het stadje Fontoy uit.

Grote foto links is 88 Kb, rechts 142 Kb

foto 1 en 2, Uitzichten op Fontoy vanaf de GR 5

Eerst lopen we enige tijd over de rand van het plateau, zodat we beneden ons de huizen kunnen zien liggen. We kruisen de A30 en na enige tijd lopen we het dorpje Neufchef in. Een druilerige regen valt naar beneden.

Grote foto is 96 Kb

foto 3, Neufchef op een druilerige zondagochtend

Vrij snel verlaten we het dorp weer. Eerst lopen we langs één van de vele koolzaadvelden van deze vakantie.Echt een reden om dit deel van de GR 5 in dit jaargetijde te doen. Even later lopen we over een smal paadje in het bos.

Grote foto links is 119 Kb, rechts 102 Kb

foto 4, Koolzaadveld buiten Neufchef
foto 5, Bospaadje op weg naar Rosselange

We lopen nu enige tijd door het bos. Dan komen we in Rosselange aan. Langs de achterkanten van de huizen komen we dit dorp binnen.

Grote foto is 149 Kb

foto 6, We komen Rosselange binnen via een paadje achter de huizen

Vanaf Rosselange hoeven we nog maar weinig te lopen. We kruisen een rivier en een spoorbaan en we komen in Rombas aan. Daar lopen we naar het centrum van het dorp en bellen we het hotel op. Een half uur later rijdt de baas met zijn auto voor en hij brengt ons terug naar het hotel in Knutange
gelopen afstand:  18,8 km

maandag 29 april 2002

In de ochtend worden we door de baas van het hotel weer naar Rombas gebracht. We lopen van Rombas naar Saulny.In Saulny nemen we de bus naar Metz. In het centrum vinden we Auberge Carrefour, waar we 2 nachten kunnen slapen.
gelopen afstand: 21,8 km

-  de rest van de gedetailleerde beschrijving wordt binnenkort aangevuld

dinsdag 30 april 2002

Voordat we de bus nemen naar Saulny, maken we een korte wandeling door het centrum van Metz, waarbij de mooie kathedraal bezoeke
Met de bus komen we s'ochtends weer in Saulny. We vervolgen nu onze route naar Ara sur Moselle. Daar pakken we de trein naar Metz terug, om daar nog een nacht in de jeugdherberg te slapen.
gelopen afstand: 15 km

woensdag 1 mei 2002

In de ochtend nemen we de trein naar Ars sur Moselle. Die dag lopen we naar Pagny-sur- Moselle. In dit dorp slapen we weer 2 nachten.
gelopen afstand: 24,6 km + 1 km (van route naar centrum Pagny)

donderdag 2 mei 2002

Van Pagny lopen we naar Montauville. In Montauville verlaten we de route en we lopen naar beneden naar het treinstation in Pont- a- Mousson
gelopen afstand: 1 km (aanloop) + 20,2 + 2 km (van Montauville naar treinstation van Pont- a- Mousson)

vrijdag 3 mei 2002

We pakken de trein naar Pont-a-Mousson, we slaan proviand in voor de komende nacht. Daarna lopen we eerst terug naar de route in Montauville. Vandaar lopen we naar Martincourt in Lotharings Klein Zwitserland
gelopen afstand:  2 km (aanloop) + 11,8 km

zaterdag 4 mei 2002

We lopen van Martincourt naar Liverdun. Het enige hotel in dit plaatsje is gesloten, dus nemen we de bus naar Custines, waar we overnachting vinden in hotel
gelopen afstand: 18 km

zondag 5 mei 2002

Vanaf Custines lopen we naar Amance. Daar verlaten we de route om in Dommartin te overnachten
gelopen afstand: 13,4 + 4 km (van Amance naar Dommartin, schatting)

maandag 6 mei 2002

We lopen terug naar Amance. Vandaar volgen we de route tot enige kilometers voor Salonnes. Daar pakken we de kortste weg naar het dorpje Chateau- Salins, om in de gite te kunnen slapen.
gelopen afstand: 4 km (aanloop) + 20,8 km + 3 km (vanaf de route naar Chateau- Salins)

dinsdag 7 mei 2002

We lopen naar de route terug. We passeren het dorpje Salonnes. Vandaar lopen we naar Blanche- Eglise, waar we slapen in de gite. In dit dorp verlaat Anton ons. Hij kan een lift krijgen naar Sarrebourg, van waar hij per trein terugreist naar Nederland.
gelopen afstand: 3 km (aanloop) + 15,4 km

woensdag 8 mei 2002

We lopen over de route van Blanche- Eglise naar het dorpje Tarquimpol aan het Etang de Lindre. Daar verlaten we de route en via Dieuze lopen we terug naar de gite in Blanche- Eglise. We hebben ondertussen ook een lift geregeld, die ons op donderdag naar Sarrebourg brengt.
gelopen afstand: 7 km (schatting) + 9 km (terugloop via Dieuze, schatting)

Overnachtingsadressen langs het beschreven traject (Angevillers- Tarquimpol)

Op de adressen gemarkeerd met een * hebben wij geslapen. Van de adressen aangegeven met ?? weet ik niet zeker of je er kan slapen (het zou ook een restaurant kunnen zijn).

Thionville  Auberge de Jeunesse Place de la Gare 0033-3-87637067
Knutange Hotel Restaurant Remotel * (1) 75, rue de la Republique tel 0033-3-82851923
fax 0033-3-82842201

Assenoncourt Chambre d' Hôtes
M. Viville
rue Principale 0033-3-87039302

(1) De eigenaar van dit hotel wil je graag naar Fontoy of Rombas brengen of halen op de dagen, dat er geen bus rijdt (bijvoorbeeld op zon- en feestdagen)
(2) Dit hotel is gesloten op zaterdag.

Kaartmateriaal

Voor deze tocht zijn de volgende kaarten bruikbaar:

Topografische kaarten, schaal 1:50.000
  • Vallé de la Moselle (Cartes des Vosges)
Topografisch kaarten, schaal 1:100.000
  • Top 100, nr 11, Nancy- Metz- Luxembourg (IGN)