Een voettocht langs de GR 5 in Zuid- Luxemburg  en Noord- Frankrijk (van Echternach naar Thionville)

Klik op het kaartje als je een grote gedetailleerde kaart
wilt zien.

386 KB

Dit is een bewerking van een deel van de toeristische kaart Ardennen (1:150.000) van Geocart

Algemene beschrijving

De GR 5 is een lange afstandspad, dat door Nederland, België en Frankrijk loopt vanaf de Noordzee (Hoek van Holland) naar de Riviera (Nice) en in totaal 2250 km lang is. Van de trajecten van Lanaken naar Diekirch en  van Diekirch naar Schirmeck zijn in 1995  Nederlandstalige gidsen beschikbaar (zie literatuurlijst).
De GR 5 volgt in Luxemburg de locale Luxemburgse paden, namelijk:

• de Sentier de l' Our (vanaf Ouren naar Diekirch), gemarkeerd met een gele bol
  • de Sentier Maurice Cosyn (vanaf Diekirch naar Beaufort), gemarkeerd met een gele bol
  • de Sentier Ardennes Eifel (vanaf Vianden naar Echternach), gemarkeerd met een wit vierkant met daarop een groene driehoek
  • de Sentier de la Basse Sure (vanaf Echternach naar Wasserbillig), gemarkeerd met een gele rechthoek
  • de Sentier de la Moselle (vanaf Wasserbillig naar Remerschen), gemarkeerd met een gele rechthoek
  • de Sentier du Sud (vanaf Remerschen naar Rumelange), gemarkeerd met een gele rechthoek

Gedetailleerde beschrijving

In april/mei 1997 en in april 1999 heb ik het Belgische deel van de GR 5 door de Ardennen gelopen. In oktober 2000 en in oktober 2001 heb ik het stuk van de GR 5 door de Kempen (Bergen op Zoom- Maastricht) gelopen.
In april/mei 2000 heb ik met een groep wandelaars (Anton, Gerrie, Hans, Harry, Henriette, Leny, Liza, Marianne, Mieke, Willy en Wim) een deel van het Luxemburgse traject van de GR 5 (Sentier de L' Our, Sentier de Maurice Cosyn en het stukje langs de Sentier Ardennes Eifel) gelopen. Op  deze tocht liepen we de GR 5 van Ouren naar Echternach.
In april/mei 2001 heb ik met een deel van die groep (Anton, Gerrie, Gerda, Hans, Leny, Marianne, Mieke en Willy) dit traject van Echternach via Rumelange naar Angevillers (ten westen van Thionville) gelopen.

Op zaterdag 28 april reden we met 3 auto's vanuit Nederland naar Echternach in Luxemburg. Die avond sliepen we daar in de jeugdherberg. Hieronder volgen de routegegevens per dag.

zondag 29 april 2001

Vanuit de Jeugdherberg lopen we het stadje door, over het marktplein (Place du Marché) en langs de Sint Willebrordusbasiliek. Even later lopen we langs de Sûre. We volgen als markering een gele rechthoek (Sentier de la Basse Sûre).

foto 1, De Sint Willibrordusbasiliek in Echternach

foto 2, De oude middeleeuwse brug in Echternach over de Sûre naar Duitsland

We passeren de na de oorlog herbouwde middeleeuwse brug en we  lopen door een park langs het water. Dan nemen we een glibberig paadje, dat aan de overkant van de weg uit het dal omhoog loopt. We lopen langs rotspartijen. Enige tijd later loopt het pad weer het dal van de Sûre in.

foto 3, Na een snelle klim omhoog voorbij Echternach, maken we nu langs rotspartijen een afdaling naar de weg terug

Een kilometer voor Rosport dalen we weer naar de weg. We moeten een kleine beek, die onderlangs de autoweg loopt, passeren.

foto 4, Mieke, Hans, Marianne en Gerrie bereiden zich voor op de passage van de beek over de losse stenen

foto 5, Gerrie weet met een grote sprong van steen op steen droge voeten te houden

Daarna volgen we een pad, dat naar Rosport loopt. We komen niet in het centrum van het dorp. We klimmen over een asfaltweg wee langzaam omhoog. Op de flanken van de dalhelling lopen we daarna naar het dorpje Girstenklaus. Daar dalen we af naar een beek, de Girstenbaach, die in de Sûre uitkomt.

Aan het einde van de middag komen we in Moersdorf aan.
gelopen afstand: 19 km

maandag 30 april 2001

We lopen vanuit het centrum van Moersdorf weer omhoog naar de GR 5. Het pad loopt na enige tijd weer langs de flank van de helling, met open stukken afgewisseld door bosgedeelten.
Dan gaan we onder de A 48 door, die hier even ten noorden van Wasserbillig (samenvloeiing van de Sûre en de Moezel) met een hoge brug de Sûre oversteekt naar Duitsland. We komen aan de bovenkant van het stadje  Wasserbillig uit. Dan kruisen we nogmaals de A 48, omdat de route westwaarts het plateau opgaat.
In het bos rondom de Schlambaach raken we de markering kwijt, maar na een korte omwandeling bereiken we toch het dorpje Manternach. Vanaf Manternach moeten we een drukke tweebaansweg volgen, wat niet plezierig is. Gelukkig gaat de weg om een heuvel heen en gaat de route over  de heuvel heen, zodat we ook nog een stukje rustig kunnen wandelen. Dan komen wij in Grevenmacher aan.
gelopen afstand: 19,5 km

dinsdag 1 mei 2001

Aan de bovenkant van het stadje gaan we een klimmende weg op. Tot aan Machtum lopen we nu weer aan de bovenkant van wijngaarden langs de flank van de helling, met mooie uitzichten op de Moezel.

foto 6, Uitzicht stroomopwaarts op de Moezel, even voorbij Grevenmacher

foto 7, Uitzicht op de bocht van de Moezel, waar het dorpje Machtum ligt.

Het pad daalt weer langs de dalhelling af en we komen in het dorpje Machtum aan. Na dit dorp gaat het weer omhoog over een klimmend pad door een stukje bos.

foto 8, Na het dorpje Machtum klimmen we weer omhoog, onder andere over een steil bospaadje

We komen weer op de bovenrand van het dal uit, met mooie uitzichten op de Moezel. Ik maak weer een foto van één van die uitzicht, een terugkijkje op de Moezel stroomafwaarts.

foto 9, Terugblik op de Moezel

Bij het volgende dorp, Ahn, dalen we weer af. Dan volgen we enige tijd wegen, die door de wijngaarden lopen. Een halve kilometer buiten Ahn moeten we plotseling omhoog door de wijngaarden over een trap.

foto 10 We gaan naar een hoger niveau in de wijngaarden via een lange trap

Dan blijven we weer enige tijd op dezelfde hoogte door de wijngaarden lopen. We passeren de Sint Donaatskapel en daarna dalen we af naar Wormeldange- Haut. We dalen niet af naar het stadje Wormeldange, maar we blijven wegen volgen door de wijngaarden.

foto 11, Uitzicht op Wormeldange en de Moezel vanaf een weg boven in de wijngaarden

In het dorpje Ehnen komen we weer op het niveau van de dalbodem. We volgen een heel klein stukje de N10 door het dal, om daarna weer omhoog te klimmen. Daarna volgt weer een stuk weg door de wijngaarden.

foto 12, Uitzicht op Ehnen en de Moezel vanaf een weg boven in de wijngaarden

We komen in het dorpje Greiveldange uit, dat boven het dal ligt. Daarna volgen we tot het stadje Stadbredimus een route, die eerst aan de bovenkant van het dal ligt en daarna langzaam afdeelt naar dit stadje. Dan gaat het weer omhoog. We komen in het Remicherboesch, een bos, waardoor de Heidbaach kronkelt.

foto 13, De GR 5 volgt enige tijd de kronkelende Heidbaach door het Remicherboesch.

We volgen enige tijd de Heidbaach door het bos, daarna dalen we snel af naar Remich, waar we deze nacht zullen overnachten
gelopen afstand: 24,5 km

woensdag 2 mei 2001

Vanuit het dorp lopen we weer de wijngaarden in. We volgen enige tijd enkele asfaltweggetjes door de wijngaarden, waarbij we langzamerhand op een hoger niveau komen. Toch missen we een markering en na enige studie van de gids, de omgeving en rondlopende andere wandelaars besluiten we via een wijngaard omhoog te lopen, waar we de route weer vinden op de rand van het plateau. Lang blijven we echter niet boven. Vrij snel keert de route terug naar het dal en we lopen naar beneden naar het wijndorpje Wellenstein.

foto 14, We zijn per ongeluk te laag uitgekomen en we klimmen daarom tussen de wijngaarden omhoog

foto 15, Afdaling naar het dorpje Wellenstein

foto 16, Ritmische patronen in de diverse wijngaarden

We gaan het dorp weer uit en langzaam klimmen we over asfaltweggetjes tussen de wijngaarden omhoog. We komen uit boven het dorp Wintrange. Dan dalen we voor het laatst af in het dal van de Moezel. Over 591 treden dalen we af naar het dorp, waar we een pauze nemen in één van de horecagelegenheden.

foto 17, Afdaling over 591 treden naar het Moezeldorpje Wintrange

Door de wijngaarden klimmen we weer omhoog. We komen bij een kruisbeeld uit, we staan nu boven het dorpje Remerschen. De Gr 5 gaat nu over de "Sentier du Sud" verder. We volgen nu gele bollen. De overstap naar de "Sentier du Sud" betekent ook het (voorlopige) afscheid van het Moezeldal.  Over een rustig asfaltweggetje lopen we over het plateau van Zuid- Luxemburg.

foto 18, De Gr 5 loopt in Zuid- Luxemburg over een licht glooiend plateau

Dan passeren we het dorp Elvange en het luxe kuurord Mondorf- les- Bains. Voorbij Mondorf lopen we een stukje langs de grensrivier met Frankrijk, de Gander. Op één van de bruggen naar Frankrijk staat nog een oude douanepost.

Grote foto links is 61 Kb

foto 19, Oud douanekantoor op de brug over de grensrivier Gander.

Even verder steken we de grens over. Dan lopen we over enkele kilometers geaccidenteerd terrein, met uitzicht op Luxemburg. We lopen  langs het dorpje Altwies en bij het dorpje Aspelt steken we weer de grens over naar Luxemburg. Dan volgt een vervelend stuk van de GR 5. Van Aspelt tot Hau moeten we over een drukke tweebaansweg lopen, omdat de oorspronkelijke route verdwenen is door de aanleg van een snelweg. Van Hau lopen we naar Frisange (2 km buiten de route), omdat we in dat dorp een overnachting in een hotel geregeld hebben.
gelopen afstand: 26 km

donderdag 3 mei 2001

We lopen van Frisange weer terug naar Hau. Daar pakken we de route weer op. We lopen enige tijd door een bos. Dan komen we in het dorpje Hellange. Vanaf hier lopen we de rest van de dag in een stedelijke omgeving. Het is niet het aantrekkelijkste deel van de GR 5 in Luxemburg. We maken een grote omweg om het knooppunt Dudelange. Daarna lopen we aan de noordkant van Dudelange rondom deze stad. Aan de noordwest kan t van deze stad gaan we van de route af. Na een wandeling van een half uur door Dudelange bereiken we het hotel in het centrum, waar we die nacht slapen.
gelopen afstand: 15 km

vrijdag 4 mei 2001

We lopen 's ochtend weer terug naar de plek, waar we de dag ervoor van de route zijn afgegaan. Vrij snel gaan we weer het bos in. We lopen bovenlangs het grensdorpje Rumelange. Als de routeaanduiding opeens weer  met rood- witte markering wordt aangegeven, weten we dat we in Frankrijk zijn aangekomen. We hebben dus het Sentier su Sud verlaten.
Na wat tijd door een bos gelopen te hebben, komen we in open gebied. Het landschap is gooiend. Na een volgende bospassage komen we in het dorpje Escherange.

Grote foto links is 103 Kb

foto 20, Uitzicht op het dorpje Escherange en de glooiende omgeving er omheen

Na Escherange volgen we een weg, die langzaam omhoog gaat naar het "Bois de la Côte". Halverweg de kam blijkt de GR 5 omgeleid. We volgen de omgeleide route en we komen in het dorpje Angevillers uit  i.p.v. bij Bellevue. Omdat dit dorpje ook aan de weg naar Thionville ligt, besluiten we hier te stoppen. We nemen de bus, die ons naar Thionville in het Moezeldal brengt. Daar zullen we die nacht slapen in de jeugdherberg tegenover het station, zodat we de volgende dag snel terug kunnen reizen naar onze auto's in Echternach.
gelopen afstand: 20 km

Overnachtingsadressen langs het beschreven traject (Echternach- Thionville)

9 rue André Dutscher

tel 0033-3-82563214
fax 0033-3-82561606

Kaartmateriaal

Voor deze tocht zijn de volgende kaarten bruikbaar:

Topografische kaarten, schaal 1:20.000
  • R6 : Echternach
  • R8 : Grevenmacher
  • R10 : Remich
  • R9 : Esch sur Alzette
Topografische kaarten, schaal 1:50.000
  • L2 : Luxembourg Sud
  • Vallé de la Moselle (Cartes des Vosges)

Topogids Noordzee- Riviera, Gr 5
Traject Luxemburg- Lotharingen (Diekirch- Schirmeck)
Grote Routepaden, 1995

Julien van Remoortere
Wandelen in Groot Hertogdom Luxemburg
Lannoo, 1994
ISBN 90-209-3347-7
boekbespreking over dit boek

Interessante links

Op de homepage van Berry van den Biggelaar kan je veel informatie vinden over wandelen, overnachten en transport in Luxemburg.

- dit wordt nog verder aangevuld

Deze pagina is het laatst aangevuld op woensdag 2 januari  2002.